به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، در سال گذشته، بازار خودرو با تنشهای فراوانی مواجه شد و اکثر خریداران در تهیه خودروی مورد نیاز خود از کارخانه یا بازار مشکلاتی را تجربه کردند. از یک سو، سازندگان خودرو به دنبال افزایش قیمت خودرو بودند و از سوی دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت درصدد اجرای برنامههایی برای کنترل قیمتها در بازار بود.
نامشخصی بازار باعث شد تا در اسفند 1401 طرح فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه اجرا شود و بخشی از تقاضای بازار به سوی خرید از این سامانه سوق پیدا کند. اما در ابتدای سال 1402، پیشبینی کاهش قیمتها در بازار به حقیقت نپیوست و با اعلام قیمتهای جدید خودروهای داخلی توسط دولت، موج رشد قیمتها در بازار خودرو ادامه یافت.
بر این اساس، در فروردین 1402، قیمت «دناپلاس» در بازار به 795 میلیون تومان رسید و رشد 10 میلیونی را شاهد بود. همچنین، قیمت «دنا پلاس توربو اتومات» با افزایش 63 میلیونی به یک میلیارد و 20 میلیون تومان رسید و به باشگاه یک میلیاردیها پیوست. علاوه بر این، قیمت «207 پاناراما اتومات» به یک میلیارد و 165 میلیون تومان رسید.
البته تا اواسط اردیبهشت 1402، روند صعودی قیمت خودرو ادامه داشت و این موضوع باعث شد تا سیاستگذاران خودرو برای کنترل قیمتها، مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه را اجرا کنند و از درج قیمتها در پلتفرمهای انتشار دهنده آگهی جلوگیری کنند.
با انجام این اقدامات، اخیراً قیمت انواع خودروها در بازار کاهش یافته است، اما باید به این نکته توجه داشت که عواملی مانند بلاتکلیفی قیمت محصولات مونتاژی، افزایش ورود خودروهای کارکرده و همچنین فروش دور دوم خودرو در سامانه یکپارچه دلایل افت قیمت و کاهش معاملات را به همراه دارند.
کارشناسان باور دارند که اجرای مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه و اقدامات دیگر برای کنترل قیمتها در بازار خودرو، در کوتاهمدت تاثیر مثبت بر بازار داشته است. اما برای تثبیت این تاثیرات و ایجاد پایداری در بازار خودروی ایران، لازم است تا راهبردهای بلندمدت و پایداری توسط دولت و سیاستگذاران صنعت خودرو برنامهریزی و اجرا شود. این راهبردها میتواند شامل انجام اصلاحات ساختاری در صنعت خودرو، افزایش تولید داخلی، ایجاد رقابت سالم بین شرکتهای خودروسازی و حمایت از ورود و توسعه فناوریهای نوین باشد.
البته با توجه مشکل تحویل خودرو توسط خودروسازان بزرگ از جمله ایران خودرو و همچنین کند و محدودیت شدید در واردات خودرو چشم انداز آینده بازار خودرو نامناسب بنظر میرسد و امکان عوض شدن شیب نمودار قیمتی خودرو به سمت بالا کاملا محتمل است.
جدول قیمت خودروها در خرداد 1402
نام خودرو | قیمت فروردین ماه 1402 | قیمت خردادماه | تغییر قیمت (میلیون تومان) | درصد تغییر قیمت |
شاهین | 730 میلیون تومان | 600 میلیون تومان | -130 | -17.8% |
کوییک آر | 420 میلیون تومان | 353 میلیون تومان | -67 | -15.9% |
کوییک معمولی | 415 میلیون تومان | 349 میلیون تومان | -66 | -15.9% |
سمند سورن پلاس | 732 میلیون تومان | 610 میلیون تومان | -122 | -16.7% |
رانا پلاس | 620 میلیون تومان | 500 میلیون تومان | -120 | -19.4% |
دنا پلاس | 805 میلیون تومان | 680 میلیون تومان | -125 | -15.5% |
دنا پلاس توربو اتوماتیک | 1 میلیارد و 30 میلیون تومان | 900 میلیون تومان | -130 | -12.6% |
پژو 207 پانا | 1 میلیارد و 165 میلیون تومان | 975 میلیون تومان | -190 | -18.2% |
تیبا صندوق دار | 405 میلیون تومان | 357 میلیون تومان | -48 | -11.9% |
ساینا | 420 میلیون تومان | 340 میلیون تومان | -80 | -19.0% |
تیبا 2 | 406 میلیون تومان | 355 میلیون تومان | -51 | -12.6% |
پژو 207 دنده ای | 800 میلیون تومان | 685 میلیون تومان | -115 | -14.4% |
هایما S5 پلاس | 1 میلیارد و 640 میلیون تومان | 1 میلیارد و 320 میلیون تومان | -320 | -19.8% |