اختصاصی قطعات خودرو
استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی مجموعهای از الزامات و ضوابطی است که خودروسازان در سراسر جهان باید برای تولید و عرضه خودروهای خود رعایت کنند. این استانداردها به منظور افزایش ایمنی سرنشینان و عابران پیاده، کاهش آلودگی هوا و بهبود عملکرد خودروها تدوین شدهاند.
تاریخچه استانداردهای خودرویی
به گزارش قطعات خودرو، اولین استانداردهای خودرویی در اوایل قرن بیستم میلادی در اروپا و آمریکا تدوین شدند. این استانداردها در ابتدا تنها بر روی برخی ویژگیهای اولیه خودروها مانند: سرعت، اندازه و وزن متمرکز بودند. با گذشت زمان، استانداردهای خودرویی به مرور تکمیل و گسترش یافتند و امروزه شامل طیف گستردهای از الزامات و ضوابط میشوند.
استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی در ایران
در ایران، استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی از سال ۱۳۹۶ به صورت تدریجی برای خودروهای داخلی و وارداتی اجباری شدهاند و نهادهای دولتی ایران فهرستی از نکات ایمنی لازم برای یک خودرو را در ۸۵ مورد تهیه کردهاند. این استانداردها که به عنوان استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی شناخته میشوند، شامل الزاماتی در زمینههای ایمنی، عملکرد، محیط زیست و مصرف سوخت هستند که به منظور افزایش ایمنی سرنشینان و عابران پیاده، کاهش آلودگی هوا و بهبود عملکرد خودروها تدوین شدهاند.
در سالهای گذشته، شاهد افزایش آمار تصادفات رانندگی و آسیبهای جدی به سرنشینان در ایران بودهایم که این امر لزوم توجه به ایمنی خودروها را بیش از پیش آشکار کرد.
روند اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی در ایران
اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی در ایران در سه مرحله انجام شده است:
فاز اول (۵۲ گانه): از ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۶ رعایت استانداردهای ۵۲ گانه خودرویی برای خودروهای داخلی و وارداتی؛
فاز دوم (۶۳ گانه): از دیماه ۱۳۹۸ رعایت استاندارد ۶۳ گانه خودرویی برای خودروهای داخلی و وارداتی؛
و فاز سوم (۸۵ گانه): از دی ماه سال ۱۳۹۹ رعایت استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی برای خودروهای داخلی و وارداتی اجباری شد.
خودروسازان داخلی موظف هستند تا پایان سال ۱۴۰۲ آپشنها و استانداردهای جدیدی را در محصولات خود به کار ببرند.
این آپشنها و استانداردها به منظور افزایش ایمنی و بهبود عملکرد خودروها طراحی شدهاند که برخی آنها عبارتند از:
سیستم کنترل پایداری (ESC): این سیستم به حفظ پایداری خودرو در شرایط مختلف کمک میکند.
نشانگر تعویض دنده(GSI) : این سیستم به راننده کمک میکند تا با تعویض دنده در زمان مناسب، مصرف سوخت را کاهش دهد.
نشانگر فشار باد تایر (TPMS): این سیستم به راننده هشدار میدهد که فشار باد یکی از تایرها کم شده است.
چراغ اتوماتیک یا اتولایت: این سیستم به طور خودکار چراغهای خودرو را در هنگام تاریکی روشن میکند.
حفاظت از عابر پیاده: این آپشن به کاهش آسیب به عابران پیاده در هنگام تصادف کمک میکند.
استحکام کابین: این آپشن به کاهش آسیب به سرنشینان در هنگام تصادف کمک میکند.
هشدار انحراف از مسیر: این سیستم به راننده هشدار میدهد که خودرو در حال خروج از مسیر است.
سیستم ترمز اضطراری پیشرفته یا ترمز کمکی: این سیستم به طور خودکار خودرو را در هنگام شناسایی خطر، متوقف میکند.
دی لایت و پوزیشن لایت: این آپشنها به افزایش دید راننده در شب کمک میکنند.
اجرای این آپشنها و استانداردها میتواند نقش مهمی در کاهش تصادفات رانندگی و بهبود ایمنی خودروها در ایران ایفا کند.
استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی که در ایران اجرا نمیشوند
در فروردین ۱۴۰۰، غلامرضا شریعتی، رئیس سازمان استاندارد اعلام کرد که خودروسازان به دلیل تحریمهای آمریکا و مسائل و مشکلات ناشی از آن، نمیتوانند ۹ استاندارد خودرویی را در محصولاتشان اعمال کنند.
این استانداردها عبارتند از: نشاندهنده تعویض دنده، نشانگر فشار باد تایر، کنترل پایداری در ترمز گیری، چراغ رانندگی در روز، الزامات نصب چراغ، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، سیستم هشدار انحراف از مسیر، استانداردهای حفاظت از عابر پیاده و استاندارد استحکام کابین خودروهای تجاری.
در دولت جدید، تصمیمگیری درباره تمدید یا لغو تعلیق این استانداردها به شورای عالی استاندارد واگذار شد. شورای عالی استاندارد در نهایت، لغو تعلیق این استانداردها را تصویب کرد.طبق مصوبه شورای عالی استاندارد، اعمال مجدد این استانداردها در خودروهای قدیمی الزامی نیست. اما سازندگان محصولات جدید باید لیست کامل استانداردها را رعایت کنند.
با این حال، اجرای کامل استانداردهای ۸۵گانه به توان خودروسازان بستگی دارد. بنابراین نباید انتظار داشت که استانداردهای از تعلیق برگشته برای تمام خودروهای حاضر در بازار لحاظ شوند.
ادامه دارد…