جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

آب ‌بندی خودرو صفر کیلومتر، چرا و چگونه؟

به گزارش قطعات خودرو احتمالاً چیزهایی درباره آب‌بندی خودرو صفر خود شنیده‌اید اما باید بدانید خودروهای مدرن از همان استارت کار هم آماده عملکردی تمام‌عیار هستند. ولی چگونه می‌خواهید از عملکرد درازمدت دکمه‌ها، سوئیچ‌ها و پشت آمپرهای ناآشنا اطمینان حاصل کنید؟ برای خودروهای مدرن امروزی باید اندکی وقت صرف کنید تا با چند و چون کار و آب‌بندی آن‌ها آشنا شوید. در این نوشته می‌خواهیم آب‌بندی خودرو را خدمت شما عزیزان توضیح دهیم.

 

 

 

 

خودرو صفر کیلومتر مجموعه‌ای از هزاران قطعه است که در طول مدت‌زمانی نسبتاً طولانی می‌بایست در کنار یکدیگر کار کنند. از آنجایی که این قطعات فعلاً استفاده نشده‌اند طی کردن چند هزار کیلومتر اولیه امری مهم خواهد بود و بهتر است جهت هماهنگی بیشتر و بهتر اجزای خودرو صفر کار آب‌بندی را با دقت انجام دهید.

 

 

 

 

  • مرحله اول

با پیشرانه و ترمزها ملایم رفتار کنید

 

  1. هر زمانی که استارت می‌زنید سواری آرامی را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در نظر بگیرید.

 

 

به پیشرانه اجازه دهید به نرمی سرعت خود را بکاهد و خیلی به آن فشار وارد نکنید. در زمان آب‌بندی از افزایش شدید دور پیشرانه و همچنین ترمزهای ناگهانی اجتناب کنید. کار کردن درجای پیشرانه راه‌حل مناسبی برای گرم شدن آن نخواهد بود و بهتر است به آرامی رانندگی کنید. این طرز رانندگی را برای ۲ هزار کیلومتر اولیه در نظر بگیرید. چندین دهه قبل خودروها باید به آرامی رانده می‌شدند تا پیشرانه بتواند در درازمدت توانایی‌های کامل خود را ارائه کند. خودروهای مدرن با دقت و کیفیت بالاتری ساخته می‌شود اما چیزهای ساده‌ای همچون گرم کردن پیشرانه و عدم شتاب و ترمز ناگهانی می‌تواند روی کارکرد درازمدت آن تأثیر مثبت بگذارد.

 

 

 

 

 

  1. از روش توقف و حرکت برای آب‌بندی پیشرانه و ترمزها استفاده کنید

شاید از گیر کردن در ترافیک متنفر باشید اما در واقع این امر بدی برای خودروی صفرکیلومتر نیست. توقف‌ها و حرکت‌های مکرر به نرمی بیشتر ترمزها و کارکرد روان‌ بخش‌هایی از پیشرانه همچون دیواره سیلندر کمک می‌کند. در ۱۶۰۰ کیلومتر اول رانندگی بهتر است این روش را با نرمی و دقت انجام دهید.

 

 

 

 

 

  1. ترمز را نرم‌تر و زودتر بگیرید

شرایط رانندگی نرمال به کارکرد و استهلاک عادی ترمزها کمک خواهند کرد اما توقف‌های ناگهانی و ترمز گیری بی‌دلیل در چند صد کیلومتر اولیه کارکرد خودرو به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. همچنین ترمزهای خودروی صفرکیلومتر با نمونه‌های دست‌دوم تفاوت خواهند داشت به همین خاطر تا زمان رسیدن به مانع و اندکی زودتر ترمز بگیرید.

 

 

 

 

 

  1. توانایی‌های خودرو را بدون به حداکثر رساندن آن‌ها بسنجید

بله راندن سریع خودروی صفرکیلومتر مشکل خاصی نخواهد داشت و روزهایی که می‌بایست خودروی نو را با سرعت زیر ۹۰ کیلومتر در ساعت برانید گذشته است. راندن با سرعت‌های بزرگراهی و حمل بارهای متعارف مشکلی نخواهد داشت اما حداکثر سرعت را با خودروهای صفرکیلومتر تست نکرده و بارهای سنگین را نیز جابجا نکنید.

 

 

 

 

 

 

  1. روغن پیشرانه را پس از ۱۰۰۰ کیلومتر اول تعویض کنید

برخی خودروهای صفرکیلومتر جدید شاید برای تعویض روغن پس از ۱۰ هزار کیلومتر یا بیشتر طراحی شده باشند اما احتمالاً شما شاهد تراشه‌های فلز در زمان تعویض روغن خواهید بود که این تراشه‌ها از لبه‌های قطعات فلزی کنده شده‌اند. بهتر است اولین بار پس از ۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد اقدام به تعویض روغن کنید و سپس کارکرد توصیه شده برای تعویض روغن را رعایت نمایید. البته اگر خیلی نگران وضعیت خودروی خود هستید می‌توانید در همان کیلومترهای اولیه کارکرد خودرو اقدام به تعویض روغن کرده و سپس در کارکرد ۱۰۰۰ کیلومتری نیز این کار را تکرار کنید.

 

 

 

 

 

 

  • مرحله دوم

با خودروی خود آشنا شوید

  1. پیش از حرکت با کنترل‌های اصلی کابین آشنا شوید

۱۵ تا ۲۰ دقیقه را صرف آشنایی با محیط جدید خودرو کنید. اقدام به تنظیم چیزهایی همچون رادیو، ترمزها، تنظیم سرعت برف‌پاک‌کن، روشن کردن کولر و… بکنید. همچنین تنظیمات مربوط به صندلی، فرمان و آینه‌ها را انجام دهید تا حس خوبی داشته باشید.

 

 

 

 

 

  1. دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید

منتظر نمانید تا مشکلی برای خودرو به وجود آید و سپس اقدام به خواندن دفترچه راهنمای آن بکنید. اگر مطمئن نیستید که برخی دکمه‌ها چه‌کاری انجام می‌دهند یا اینکه نمی‌دانید برخی منوها در نمایشگر مرکزی برای چه‌کاری است زمانی را برای خواندن دفترچه راهنما اختصاص دهید.

 

 

 

  1. پیش از رانندگی شرایط لاستیک‌ها را بررسی کنید

خودروی صفرکیلومتر شما باید لاستیک‌های صفر داشته باشد اما همیشه کنترل کردن فشار باد لاستیک‌ها ایده خوبی خواهد بود. همچنین در چند کیلومتر اول تحویل خودرو لاستیک‌ها می‌توانند به خاطر قالب‌گیری سازنده کمی چسبنده‌تر باشند به همین خاطر از پیچیدن‌های ناگهانی یا توقف‌های شدید خودداری کنید.

 

 

 

  1. با هر بار ورود به کابین اقدام به بررسی موارد ایمنی بکنید

از خود یک سؤال سریع بپرسید: دکمه مربوط به چراغ‌های خودرو کجاست؟ یخ‌زدای شیشه جلو چگونه روشن می‌شود؟ نوربالا چگونه فعال خواهد شد؟ قبل از رانندگی این موارد را بررسی کنید چراکه تلاش برای فهمیدن اینکه برف‌پاک‌کن چگونه سریع‌تر خواهد بود در زمان رانندگی منجر به تصادف خواهد شد. اگر برای مدتی طولانی مالک خودرویی قدیمی بوده‌اید باید مدت بیشتری را با خودروی صفرکیلومتر خود سپری کنید تا با ویژگی‌های آن آشنا شوید.

 

 

 

  1. میدان دید خود را بررسی کنید

تا زمانی که یک خودروی مشابه با مدل قبلی را نخریده باشد خودروی جدید شما احتمالاً موقعیت رانندگی جدیدی خواهد داشت؛ بنابراین دید شما به جلو و تمامی جهات دیگر متفاوت خواهد بود. در چند ماه اول رانندگی تنظیمات مربوط به صندلی‌ها و آینه‌ها را به‌دقت انجام دهید و توجه خاصی به نقاط کور خود داشته باشید. با گذشت زمان به این موارد عادت خواهید کرد.

 

 

 

  1. قبل از پارک دوبل واقعی آن را در محیطی ایمن تمرین کنید

خودروی جدید شما دید رو به عقب متفاوتی نسبت به مدل قبلی خواهد داشت و شما دقیقاً نخواهید دانست سپر عقب کجا قرار دارد. همچنین از آنجایی که با فرمان، پدال‌ها و ترمزها آشنا نخواهید بود پارک کردن در فضاهای تنگ نیز امری سخت جلوه خواهد کرد. بجای برخورد کردن با سپر دیگر خودروهای پارک شده بهتر است در فضایی امن نسبت به تمرین پارک دوبل اقدام کنید.

 

 

  1. صرف‌نظر از نو یا دست‌دوم بودن خودرو همواره ایمن برانید

خودرو صفر و مدرن با تجهیزات ایمنی بهتر و بیشتری عرضه می‌شوند اما بهترین ویژگی ایمنی هنوز هم دوری از تصادف در مرحله اول است. همیشه کمربند ایمنی ببندید و نسبت به محدودیت‌های سرعت و ترافیک دقیق باشید. در زمان رانندگی هرگز از گوشی هوشمند و دیگر وسایلی که موجب حواس‌پرتی می‌شوند استفاده نکنید. همواره به محیط اطراف خود دقت کنید و با فاصله ایمن نسبت به سایر خودروها رانندگی نمایید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار