جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

آخرین دور قرعه کشی خودرو؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، هفته گذشته بود که اعلام شد شورای عالی بورس طرح عرضه خودرو در بورس کالا را تصویب و موافقت وزارت صمت نیز در این مورد جلب شده است. بر این اساس قرار است فروش خودروهای داخلی به تدریج در بورس کالا انجام شود. این البته در حالی است که هنوز ‌سازوکار دقیق و زمان عرضه خودرو در بورس کالا مشخص نشده و فعلا «سامانه یکپارچه» تنها مسیر رسمی ثبت‌نام خودروهای داخلی به شمار می‌رود. با این حال با توجه به تصویب عرضه خودرو در بورس کالا از یکسو و برنامه وزارت صمت برای حذف قرعه کشی از سوی دیگر، در نهایت (اگر البته اتفاق جدیدی رخ ندهد) فروش خودرو در بورس جایگزین سیستم قرعه کشی خواهد شد. رضا فاطمی‌امین وزیر صمت، سال گذشته وعده حذف قرعه کشی در سال جدید را داد، با این حال تنها شیوه و بستر فروش خودروها تغییر کرد، اما سیستم بخت آزمایی پابرجا باقی ماند. از اردیبهشت سال ۹۹ تا قبل از راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش، خودروسازان جداگانه و در بازه‌های زمانی مختلف محصولات خود را در قالب طرح‌های فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش عرضه می‌کردند.

 

از خرداد امسال اما وزارت صمت با راه‌اندازی و معرفی سامانه یکپارچه، فروش تمام خودروسازان اعم از ایران خودرو، سایپا و شرکت‌های بخش خصوصی را به این پلتفرم منتقل کرد. در نهایت خرداد ماه اولین دور فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه برگزار و بالغ بر ۴‌میلیون نفر در آن ثبت‌نام کردند. در این مرحله، ابتدا حدود ۱۷۰‌هزار دستگاه خودرو عرضه شد، اما به دلیل اشتباهی که در اعلام لیست ذخیره‌ها رخ داد و سردرگمی مشتریان را به دنبال داشت، خودروسازان مجبور شدند چند‌هزار نفر دیگر را نیز در لیست برندگان قرار دهند. این تنها حاشیه سامانه یکپارچه فروش نبود، چه آنکه چند هفته بعد با فاش شدن یک نامه داخلی در وزارت صمت مشخص شد سامانه موردنظر اصلا آمادگی لازم را برای اجرای فروش خودرو نداشته است.

 

هفته گذشته بود که اعلام شد شورای عالی بورس طرح عرضه خودرو در بورس کالا را تصویب و موافقت وزارت صمت نیز در این مورد جلب شده است. بر این اساس قرار است فروش خودروهای داخلی به تدریج در بورس کالا انجام شود. این البته در حالی است که هنوز ‌سازوکار دقیق و زمان عرضه خودرو در بورس کالا مشخص نشده و فعلا «سامانه یکپارچه» تنها مسیر رسمی ثبت‌نام خودروهای داخلی به شمار می‌رود. با این حال با توجه به تصویب عرضه خودرو در بورس کالا از یکسو و برنامه وزارت صمت برای حذف قرعه کشی از سوی دیگر، در نهایت (اگر البته اتفاق جدیدی رخ ندهد) فروش خودرو در بورس جایگزین سیستم قرعه کشی خواهد شد. رضا فاطمی‌امین وزیر صمت، سال گذشته وعده حذف قرعه کشی در سال جدید را داد، با این حال تنها شیوه و بستر فروش خودروها تغییر کرد، اما سیستم بخت آزمایی پابرجا باقی ماند. از اردیبهشت سال ۹۹ تا قبل از راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش، خودروسازان جداگانه و در بازه‌های زمانی مختلف محصولات خود را در قالب طرح‌های فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش عرضه می‌کردند.

 

از خرداد امسال اما وزارت صمت با راه‌اندازی و معرفی سامانه یکپارچه، فروش تمام خودروسازان اعم از ایران خودرو، سایپا و شرکت‌های بخش خصوصی را به این پلتفرم منتقل کرد. در نهایت خرداد ماه اولین دور فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه برگزار و بالغ بر ۴‌میلیون نفر در آن ثبت‌نام کردند. در این مرحله، ابتدا حدود ۱۷۰‌هزار دستگاه خودرو عرضه شد، اما به دلیل اشتباهی که در اعلام لیست ذخیره‌ها رخ داد و سردرگمی مشتریان را به دنبال داشت، خودروسازان مجبور شدند چند‌هزار نفر دیگر را نیز در لیست برندگان قرار دهند. این تنها حاشیه سامانه یکپارچه فروش نبود، چه آنکه چند هفته بعد با فاش شدن یک نامه داخلی در وزارت صمت مشخص شد سامانه موردنظر اصلا آمادگی لازم را برای اجرای فروش خودرو نداشته است.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار