به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛ گروه خودرو: با نزدیک شدن به ماه پایانی سال بازار خودرو نسبت به ماه های گذشته بیشترین نوسان را تجربه می کند، نوسانی که با کاهش اندک و جهش قابل توجه مسیر افزایش قیمت را فقط در پیش می گیرد. با توجه به ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری خودرو، در کنار تداوم واردات و عرضه خودرو در بورس اما همچنان قیمت ها در بازار کشش به افزایش به جای میل به کاهش دارند.
کارنامه پایان سال وزیر صمت در بازار خودرو چندان موفق نیست، علیرغم تلاش خودروسازان برای افزایش عرضه، سیاست های صنعتی دستوری منجربه کاهش تیراژ شده است.
کمبود انباشته خودرو طی چهار سال گذشته در کنار افزایش تقاضا سال جاری، زمینه صعود قیمت ها در بازار را فراهم کرده است. شاید تنها راه حلی که مشروط بر انطباق قوانین اقتصادی می تواند دولت را از بحران بازار خودرو پایان سال نجات دهد، واردات خودروهای کارکرده با فوریت و عرضه صحیح آن به بازار است.
رنو ساندرو مدل ۱۳۹۸ یکشنبه هفته جاری در بازار قیمت ۹۸۰ میلیون تومان داشت، اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۹۹۰ میلیون تومان رسیده است
ساندرو در مرز یک میلیارد تومانی
رنو ساندرو به عنوان یکی از هاچ بک ها پر فروش فرانسوی در کشور محسوب می شود، ساندرو در مقطعی از زمان سرآمد کیفیت تولید خودرو در کشور بود. اما به دلیل تحریم های ظالمانه علیه کشور در سال ۱۳۹۸ تولید این محصول اروپای در پارس خودرو متوقف شد. رنو ساندرو مدل ۱۳۹۸ یکشنبه هفته جاری در بازار قیمت ۹۸۰ میلیون تومان داشت، اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۹۹۰ میلیون تومان رسیده است. سیر صعودی افزایش قیمت این محصول نشان می دهد به زودی ساندرو یک میلیارد تومانی خواهد شد. بنابراین می توان انتظارداشت بازار خودرو در ماه پایانی سال جاری وضعیت مناسبی در معاملات نداشته باشد.
دیگنیتی پرایم مدل ۱۴۰۱ دوشنبه هفته جاری در بازار قیمت یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان داشت، اما امروز قیمت این خودرو یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان است
دیگنیتی در آستانه ۲ میلیاردی شدن
دیگنیتی به عنوان یکی از محصولات چینی کراس اوور در کشور در مدت زمان حضور کوتاه خود در بازار، جایگاه مناسبی را کسب کرده است. دیگنیتی در بازار کشور که تمایل خریداران به انتخاب محصولات کراس اوور است توانسته نظر مشتریان جلب کند. دیگنیتی پرایم مدل ۱۴۰۱ دوشنبه هفته جاری در بازار قیمت یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان داشت، اما امروز قیمت این خودرو یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان است. افزایش قیمت ۳۰ میلیون تومان در مدت زمان کوتاه نشان از آن دارد که معاملات خودروهای کراس اوور در بازار میان سودجویان نسبت به گذشته بیشتر شده است. اگر دولت برنامه جدی برای آزاد سازی قیمت خودروها یا واردات محصولات دست دوم به کشور نداشته باشد، به زودی باید شاهد جهش های میلیونی محصولات نیمه لوکس و اقتصادی در کشور باشیم.
کوییک آر پلاس یکشنبه هفته جاری در بازار آزاد قیمت ۴۱۵ میلیون تومانی برای نسخه صفرکیلومتر داشت، اما امروز قیمت این خودرو ۴۲۰ میلیون تومان است
کوییک ۴۰۰ میلیون تومانی شد
کوییک با هدف عرضه خودرو اقتصادی در خط تولید گروه خودروسازی سایپا قرار گرفت، شعار نارنجی پوشان جاده مخصوص از تولید این محصول، ارزان ترین خودرو دنده اتوماتیک کشور بود. اما امروز شاهد هستیم که کوییک از نظر قیمتی در رده محصولات سدان به جای هاچ بک اقتصادی قرار گرفته است. پارامترهای بازار نشان می دهد که به زودی قیمت این خودرو رقیب شاهین خواهد شد. کوییک آر پلاس یکشنبه هفته جاری در بازار آزاد قیمت ۴۱۵ میلیون تومانی برای نسخه صفرکیلومتر داشت، اما امروز قیمت این خودرو ۴۲۰ میلیون تومان است.
افزایش ۵ میلیون تومانی این خودرو در مدت دو روز نشان می دهد که رفتار بازار برای خرید خودروهای اقتصادی تغییر کرده است و با در نظر گرفتن ماه پایانی سال جاری باید انتظار افزایش قیمت این محصول را نیز داشت. البته در این میان خودروسازان قربانی تصمیم گیری های خلق الساعه دولت می شوند، هرچقدر افزایش تولید در واحدهای تولیدکننده رخ دهد، اما به دلیل قیمت گذاری دستوری و اختلاف بها میان خودروسازی و بازار سودجویان را نسبت به سرمایه گذاری در بازار خودرو ترغیب می کند.
کی ام سی جی۷ در نسخه صفر کیلومتر یکشنبه هفته جاری در بازار کشور قیمت یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومانی داشت، ولی امروز قیمت این خودرو به بیشتر از یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان رسیده است
محصولات کرمان موتور گران تر می شود
کی ام سی جی۷ را می توان به عنوان جدیدترین محصول کرمان موتور در بازار کشور معرفی کرد، خودرویی که با تفاوت در طراحی بدنه توانسته نظر مشتریان در بازار را به خود جلب کند. هرچند این خودرو از نظر طراحی با سایر رقبا خود در بازار کشور تفاوت ظاهری دارد، اما به دلیل قیمت گذاری غیرمنطقی چندان مورد توجه مشتریان در بازار کشور قرار نگرفته است.
کی ام سی جی۷ در نسخه صفر کیلومتر یکشنبه هفته جاری در بازار کشور قیمت یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومانی داشت، ولی امروز قیمت این خودرو به بیشتر از یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان رسیده است. افزایش ۲۰ میلیون تومانی این خودرو طی دو روز در هفته جاری نشان از تغییر رفتار مشتریان برای خرید خودرو در بازار پایان سال را دارد. زیرا مشتریان حقیقی در بازار آزاد حاضر به خرید محصول سدان چینی با این قیمت نیستند، بنابراین می توان گفت جی۷ میان سودجویان در بازار آزاد معامله می شود.
دنا پلاس توربو اتوماتیک امروز با افزایش قیمت ۲۵ میلیون تومانی در بازار آزاد مواجه شد، این خودرو دوشنبه هفته جاری در بازار قیمت ۷۶۰ میلیون تومانی داشت، اما امروز بها این خودرو به بیشتر از ۷۸۵ میلیون تومان رسیده است
دنا در مرز ۸۰۰ میلیون تومانی شدن
دنا پلاس توربو اتوماتیک امروز با افزایش قیمت ۲۵ میلیون تومانی در بازار آزاد مواجه شد، این خودرو دوشنبه هفته جاری در بازار قیمت ۷۶۰ میلیون تومانی داشت، اما امروز بها این خودرو به بیشتر از ۷۸۵ میلیون تومان رسیده است. دنا پلاس توربو اتوماتیک را می توان به عنوان یکی از سدان های پر طرفدار بازار کشور معرفی کرد، در شرایطی که محصول اتوماتیک ارزان قیمت در بازار خودرو کشور وجود ندارد این محصول هر روز گران تر می شود. شاید بهتر باشد دولت مکانیزم جدیدی برای فروش خودرو در بازار کشور تعریف کند تا سودجویان سرمایه کمتری را به این بازار وارد کنند.