به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو روز سهشنبه در حالی افتتاح شد که رونمایی از محصول «ریرا» برقی در روز اول نمایشگاه با حواشی زیادی همراه بود. طی سه روز گذشته فضای مجازی مملو از عکسهای خودروی جدید برقی کشور بود که وجود دو خروجی اگزوز در آن حاشیهساز شد. دو خروجی اگزوز دقیقا همانند نسخه بنزینی است و این پرسش برای بسیاری از حاضران در نمایشگاه مطرح بود که چرا خودروی برقی باید خروجی دود داشته باشد.
البته شرکت ایرانخودرو اعلام کرده نسخه برقی ریرا نمونه آزمایشی محسوب میشود و احتمالا در زمان عرضه خودرو، تغییراتی روی آن اعمال خواهد شد؛ بااینحال تعبیه لوله اگزوز در خودروی نمایشدادهشده با واکنشهایی اغلب استهزاآمیز همراه بود. البته دو دیدگاه مختلف در مورد حواشی بهوجودآمده برای این خودرو مطرح است. برخی میگویند حرکت بسیاری از کشورها از جمله همسایگان ایران به سمت خودروهای برقی، باعث شده سیاستگذار به هر قیمتی در کوتاهترین زمان از اولین خودروی الکتریکی ساخت ایران رونمایی کند. البته ماجرا فقط مربوط به رونق خودروهای برقی در بازارهای جهانی و همسایه نیست، بلکه سیاستگذار نیز تاکید ویژهای بر برقیسازی خودرو در کشور دارد.
به عبارت دیگر از زمان روی کار آمدن عباس علیآبادی بر صندلی ریاست وزارت صمت، تولید و واردات خودروهای الکتریکی به پرتکرارترین عبارت در این وزارتخانه تبدیل شده است. از طرف دیگر بقیه نهادها مانند مجلس نیز روی این موضوع تاکید دارند. ساکنان خانه ملت حتی لزوم عرضه ۲۰۰هزار دستگاه خودروی الکتریکی را در لایحه برنامه هفتم توسعه گنجاندند. بنابراین خودروسازان فشار زیادی را متحمل شدند که هرچه سریعتر دستاوردی در حوزه خودروهای برقی را رونمایی کنند. نگاه دیگری که در مورد علل این حواشی وجود دارد این است که سازندگان ریرای برقی سعی کردهاند با ایجاد این حواشی توجهها را نسبت به محصول جدید خود جلب کنند. البته اگر واقعا چنین قصدی وجود داشت، میتوان گفت طراحان این سناریو کاملا موفق بودهاند، چراکه ریرای برقی این روزها در مرکز توجه دنبالکنندگان حوزه خودرو قرار دارد. اما بههرحال این توجه از نوع مثبت نبوده و بیشتر افراد نسبت به وجود خروجی اگزوز در طراحی این خودرو، نگاهی منفی داشتهاند.
طی سه روزی که از رونمایی ریرای برقی میگذرد، هنوز اظهارنظر رسمی در این رابطه از طرف سازندگان این محصول شنیده نشده است. البته محسن اصلیپور، معاون پژوهشی شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوریهای خودرو (جتکو)، در حاشیه این نمایشگاه در پاسخ به خبرنگاران گفته بود: «این حفرهای که در قسمت عقب «ریرا» تعبیه شده جزو استایل خودرو است نه اگزوز.» وی با تاکید بر اینکه «ریرا» اگزوز ندارد، تاکید کرد: «ما فقط خروجی اگزوز را از این خودرو حذف کردیم. باید توجه کرد که بین خودروهای برقی و خودروهای احتراق داخلی، پلتفرم مشترک است. یک خودروساز با یک پلتفرم هم محصول احتراقی تولید میکند و هم خودروی برقی.