به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، اهداف اصلی این اتحاد استراتژیک شامل توسعه همکاریها بین دو خودروساز بزرگ یادشده از جمله تولید اقتصادی محصولات و قطعات، توسعه هستههای فناوری در ساخت و تامین، مدیریت و بهرهبرداری بهینه و کاهش هزینههای تمامشده، ارتقای سطح فناوریها و به اشتراک گذاشتن دستاوردها و همچنین ارتقای عمق ساخت داخل محصولات در راستای کاهش ارزبری است.
در این مراسم، مهدی خطیبی مدیرعامل ایرانخودرو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پس از اتحاد استراتژیک دو خودروساز، همکاریها در زمینههای مختلف از جمله لجستیک، خدمات پس از فروش، خرید، دفاتر خارجی، قوای محرکه و غیره شکل گرفت و امروز هفت تفاهمنامه در شرکتهای زیرمجموعه ایرانخودرو و سایپا به امضا رسید.
وی گفت: بهطور قطع گروه ایرانخودرو داشتههای خود در زمینه قوای محرکه را با سایپا به اشتراک خواهد گذاشت و اکنون علاوه بر تست و ارزیابی موتور tu۵+ روی خودروی شاهین، آمادهایم یک موتور با حجم ۱۴۰۰ سیسی خود را نیز که تاکنون استفاده نشده در اختیار سایپا قرار دهیم. خطیبی خاطرنشان کرد: هدف از اتحاد استراتژیک، کاهش هزینهها و استفاده از ظرفیتهای خالی یکدیگر است که اکنون به نحو احسن بین دو خودروساز بزرگ کشور در حال شکل گیری است.
همچنین محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در جمع خبرنگاران افزود: با تفاهمنامههایی که امروز به امضا رسید، بهبود کیفیت ساخت، افزایش تیراژ و در نتیجه کاهش قیمتهای تولید خودرو انتظار میرود.
وی به ضعفهای موتور توربوشارژ استفادهشده در خودروی شاهین اشاره کرد که در هشت ماه گذشته ایرادات و صدای غیرعادی آن برطرف شده است، اما گفت: با این حال مقرر شده شاهین را با موتور tu۵+ ایرانخودرو تولید کنیم که مراحل تست خود را میگذراند.
تیموری به برنامه ابلاغی کاهش سالیانه پنجدرصدی مصرف سوخت خودروها از سوی دو خودروساز اشاره کرد و ادامه داد: برای نیل به این هدف باید از موتورهایی استفاده شود که ما را به این هدف برساند.