به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، محمدرضا نجفیمنش اظهار کرد: ما در تمام این سالها بارها اعلام کردهایم مدیریت بازار خودرو به این شکل نه منطقی است و نه اصولی و همینطور که در نتیجه بهوجودآمده میبینیم، از شرایط نه مردم راضی هستند و نه خودروسازان. صرفا این فضا منجر به شکلگیری دلالیهایی شده که حبابی بزرگ را در بازار خودرو به وجود آورده است.
وی با بیان اینکه در روزهای گذشته دو اتفاق باعث شده حباب خودرو تا حدی تخلیه شود، توضیح داد: امروز عرضه خودروی گروه بهمن در بورس باعث شد قیمت این خودرو در بازار کاهشی قابلتوجه را ثبت کند و این به معنای آن است که با شفاف شدن فرایند توزیع و حضور در عرصههایی مانند بورس میتوان انتظار داشت قیمت خودرو معقول شود.عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به افزایش امیدواریها به احیای برجام، در روزهای گذشته روند کاهشی قیمت خودرو در بازار آغاز شده که میتوان انتظار داشت با نهایی شدن مذاکرات با سرعت بیشتری نیز ادامه پیدا کند.
نجفیمنش با انتقاد از نحوه مدیریت بازار و صنعت خودرو از سوی دولت، بیان کرد: در تمام سالهای گذشته ما اعلام کردهایم که دولتها باید دو کار را در دستور کار قرار بدهند. نخست توقف قیمتگذاری خودرو و دیگر خروج از مدیریت خودروسازان بزرگ. تا زمانی که این دو اتفاق در دستور کار قرار نگیرد، نمیتوان انتظار داشت شرایط در این بازار آرام شود.
وی با بیان اینکه آنچه در بازار خودروی ایران رخ داده در جهان نظیر ندارد، تصریح کرد: ما با بازاری روبهرو هستیم که حباب بسیار بزرگی برای قیمت خودروها به وجود آمده و نرخها را غیرواقعی کرده است و از سوی دیگر با خودروسازانی روبهرو هستیم که با توجه به قیمتگذاری دستوری، خودروی تولیدی خود را با زیان به فروش میرسانند. این فضا جز برای دلالان برای چه گروهی سود داشته است؟ اگر این رویه تغییر کند و دولت اصلاحات اساسی را در بازار و صنعت خودرو در دستور کار قرار دهد، میتوان انتظار داشت از این شرایط عبور کنیم، در غیر این صورت روند زیاندهی خودروسازان ادامه خواهد داشت.