قطعات خودرو

استمرار رکود حاکم بر بازار خودرو و عقب نشيني فروشندگان

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اتاق اصناف تهران، سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اظهار کرد: خودرو يک کالاي سرمايه اي است و از همين روي کوچکترين نوسان نرخ ارز، تاثير خود را بر بازار خواهد گذاشت که علت اصلي آن نيز محدوديت هاي ارز مضاف بر اختلاف قيمت کارخانه و بازار است. طبق روالي که در گذشته نيز شاهد بوديم، فاصله قيمت محصولات از کارخانه تا بازار که زياد شد، نوسان افزايشي نرخ ارز منجر به افزايش قيمت خودروها اعم از داخلي هاي پرتيراژ، مونتاژي و وارداتي شد.

 

وي تصريح کرد: اين افزايش قيمت قابل توجه نيز بوده است. بطور مثال پرتيراژهاي خودروسازان داخلي همچون پژوها و سمند طي نسبت به يک ماه گذشته، ۱۵ تا ۱۸ ميليون تومان گرانتر شده اند يا دناپلاس اتوماتيک نسبت به يکماه گذشته، بالغ بر ۵۰ ميليون تومان افزايش قيمت داشته است. در محصولات سايپا نيز محصولاتي همچون تيبا و کوييک پنج تا ۱۰ ميليون تومان هم افزايش قيمت را تجربه کرده اند. در محصولات مونتاژي نيز نظير هايما قريب به ۱۰۰ ميليون افزايش قيمت داشته است.

 

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران تصريح کرد: در حقيقت بازار خودرو روندي صعودي طي کرده است؛ ضمن اينکه يکي از مشکلات اساسي اين است که اکنون هفت ماه از سال گذشته است، در اين مدت چه تعداد خودرو فاکتور شده است؟ آمار نشان مي دهد که تعداد خودروهاي فاکتور شده متناسب با ميزان تقاضا نبوده و نسبت به تقاضاي بازار بسيار کمتر بوده است. همين موضوع تاثيرگذار بر روند صعودي قيمت ها در بازار خودرو بوده است. ضمن اينکه ثابت نگه داشتن قيمت محصولات درب کارخانه طي يکسال گذاشته منجر به کاهش قيمت ها در بازار که نشده، بلکه افزايش را هم رقم زده است و عرضه پاسخگوي تقاضا نبوده است.

 

موتمني تاکيد کرد: همچنين طي دو هفته اخير نيز، تاثير رواني افزايش نرخ ارز را موثر بر بازار خودرو ديده ايم و فروشندگان به نوعي عقب نشيني کرده و چندان راغب به فروش نيستند. البته که بخشي از پول هايي که از بورس خارج شد و افراد سرمايه هاي خود را بيرون آوردند، خواه ناخواه به سمت بازار خودرو وارد شد و تاثير خود را گذاشت. همه اين موارد دست به دست هم داد تا روند صعودي قيمت ها در بازار خودرو، اوج گيرد.

 

وي در رابطه با وضعيت معاملات در بازار خودرو، گفت: ماه هاست که رکود در بازار خودرو ديده مي شود و خريد و فروش به حداقل خود رسيده است. معاملات بسيار محدود و بنابر ضرورت صورت مي گيرد و خريدار به بازار مراجعه نمي کند. نوسانات اخير نرخ ارز نيز سبب شد اکثريت فروشندگان خودرو، از ورود به بازار امتناع مي کنند. سطح معاملات طي شش ماهه اخير نيز پايين بوده و اکنون کمتر هم شده و در هر صورت قيمت اعلامي فروشندگان، بالاتر رفته است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *