به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، صنعت خودروهای تجاری در دهههای گذشته، شرایط متفاوتی و عجیبی را تجربه کرده است. با آنکه این صنعت در مقایسه با برخی از کشورهای همسایه، در ایران کار خود را زودتر آغاز کرده و قدمتی بیشاز ۵۰ سال دارد، اما همین فرازونشیبها باعث شده است صنعت خودروهای تجاری عقب بماند و نتواند آنطور که لازمه یک صنعت ۵۰ساله است، عرضاندام کند. با اینحال، تولیدکنندگان این بخش با غلبه بر برخی مشکلات و مغلوبشدن در برابر برخی دیگر، در این سالها تولید خود را هرچند اندک و گاهی کمکیفیت ادامه دادهاند.
آنطور که بهنظر میرسد، شرایط تولید میان این خودروسازان در ماههای اخیر رو به وخامت گذاشته و تولید و فروش آنها متاثر از وضعیت بازار داخلی قرار گرفته است. یکی از فعالان بازار خودروهای تجاری در گفتوگو با «دنیایخودرو» اعلام کرد که به دلیل کاهش فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه، تمایل خرید از سایت کارخانه کاهش یافته است.
کاهش تمایل به خرید خودروهای تجاری از کارخانه
تولید خودروهای سنگین و نیمهسنگین باری در سالهای اخیر تحتتاثیر مشکلات اقتصادی و محدودیتهای خارجی، به کمترین میزان خود در دوران فعالیت این تولیدکنندگان رسیده است.
در همین راستا، میلاد خاموشیان در گفتوگو با روزنامه «دنیایخودرو» درخصوص وضعیت فعلی تولید این خودروها اظهار کرد: «درحالحاضر بهنظر میرسد مشکلات تولیدکنندگان خودروهای تجاری در مقایسه با سالهای گذشته کاهش یافته و توانستهاند به یک ثبات در همکاری با شرکای خود که اکثرا چینیها هستند، برسند.»
این فعال بازار خودروهای تجاری گفت: «با آنکه انتظار میرفت بعد از دستیابی به ثبات، تقاضا به سمت خرید این خودروها از کارخانه افزایش یابد، اما چند عامل باعث شد تا تمایل متقاضیان برای ثبت سفارش این خودروها از کارخانه کم شود.»
وی افزود: «افزایش بیرویه قیمتها، کمبود کار و فاصله اندک بین نرخ بازار و کارخانه ازجمله مواردی هستند که تقاضا را در بازار نگه داشته و کارخانه سهم چندانی از آن نمیبرد.»
فاصله خرید تا تحویل؛ مانع اصلی مشارکت در فروش بورسی
خاموشیان همچنین عرضه در بورس را عاملی برای تغییر جهت تقاضا از کارخانه به بازار دانست و عنوان کرد: «عرضه خودروهای تجاری باری در بورس کالا، گرچه میتواند مشکل عرضه را حل کند، اما به نظر میرسد بر تقاضا تاثیر معکوس داشته است.»
وی ادامه داد: «اگر فاصله ثبتسفارش در بورس تا زمان تحویل این خودروها بسیار کم بود، برای خریداران منطقی بود که بهجای خرید از بازار با قیمتهای بالا، این خودروها را از کارخانه خریداری کنند.»
وی بیان کرد: «این در حالی است که خریداران این خودروها باید هزینه خرید خودرو را بپردازند، اما زمان حداقل سهماههای را خواب سرمایه خواهند داشت.»
وی اظهار کرد: «باید این موضوع را هم در نظر گرفت که متقاضیان این خودروها، سرمایه مورد نیاز خرید این خودروها را از فروش کامیون یا کشنده قبلی خود تامین میکنند که به معنای بیکاری آنها تا زمان تحویل خودرو جدید خواهد بود.»
استقبال از فاصله قیمتی برای فرار از بیکاری
این فعال بازار خودروهای تجاری اظهار کرد: «خواب سرمایه این متقاضیان در شرایطی اتفاق میافتد که در ماههای اخیر همزمان با ورودی تعدادی از مدلهای کارکرده وارداتی و تثبیت نرخ ارز و البته کمی کاهش آن، قیمت تجاریهای باری در بازار کمی روند نزولی به خود گرفته است.» وی تصریح کرد: «همین موضوع باعث شده است فاصله قیمت مدلهای موجود در بازار با نرخ کارخانه آنها به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برسد.»
وی همچنین عنوان کرد: «این فاصله قیمتی گرچه همچنان رقم بالایی است، اما با احتساب خواب سرمایه برای خرید از بورس، برای خریداران منطقیتر است که خودرو موردنظر خود را با وجود این اختلاف قیمتی از بازار خریداری کنند.»
وی ادامه داد: «با این کار، مالکان خودروهای قدیمیتر اطمینان خاطر دارند که با فروش خودروهای خود، با بیکاری مواجه نخواهند شد و میتوانند بعد از فروش خودرو خود، مدل موردنظر را خریداری کرده و به کار خود بازگردند.»
خودروهای تجاری؛ سرمایه مالک و متمایز از سواریهاست
میلاد خاموشیان همچنین در ادامه با اشاره به وضعیت نابسامان بازار کار این خودروها اظهار کرد: «در سالهای اخیر بسیاری از مالکان این خودروهابه دلیل نبود بازار کار، مجبور به فروش خودرو خود شدهاند. پس دور از انتظار نیست که حتی یک ماه بیکاری هم برای مالکان این خودروها غیرقابل قبول باشد.»
وی ادامه داد: «بهتر است فروش این خودروها از مدلهای سواری متمایز شود و حداقل خودروسازان به دنبال راهی برای فروش نقدی و در لحظه این خودرو باشند.»
وی در ادامه گفت: «باید این موضوع را همواره مدنظر داشت که خودروهای تجاری به عنوان سرمایه مالکان آنها شناخته میشود و نمیتوان انتظار داشت که همچون مدلهای سواری، آنها را بفروشند و روی مدل دیگری سرمایهگذاری کنند و زمان تحویل آن هم برای مالک مهم نباشد.»