به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، بر اساس اعلام منوچهر منطقی افزایش قیمت برای خودروهای زیانده انجام میشود و برای همه خودرو نخواهد بود.
بر اساس مدیران مجموعههای ایران خودرو و سایپا تمام خودروهای تولیدی زیانده محسوب میشوند و عدد زیان هر دو خودروساز بزرگ کشور از صد هزار میلیارد تومان عبور کرده است. البته از بین محصولات تولیدی این دو شرکت بضی از آن زیان ده تر محسوب میشوند. از جمله پژو 206 که همچنان زیانده بوده و یا سمند و تیبا که با توقف تولید از زیاندهی آنها نیز متوقف شده است.
در جدول زیر به خودروهای زیانده اعلامی توسط شرکتهای ایران خودرو و سایپا پرداختهایم.
خانواده خودرو | قیمت تمام شده(میلیون تومان) | فروش(میلیون تومان) | زیان (میلیون تومان) |
دنا | 271 | 268 | 3 |
سمند | 175 | 139 | 36 |
تیبا | 112 | 95 | 77 |
ساینا | 112 | 95 | 17 |
شاهین | 249 | 245 | 4 |
کوییک | 112 | 95 | 17 |
رانا | 167 | 159 | 8 |
پژو | 156 | 133 | 17 |
منبع این ارقام شرکتهای سازنده هستند اما نظر کارشناسان این حوزه متفاوت است.
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتوگویی عنوان نموده است که عمد محصولان شرکتهای خودروساز در حال حاضر زیانده محسوب میشوند. مثلا خودروی تیبا با حدود ۷۰ میلیون تومان زیان عرضه میشد که البته فروش آن متوقف شده است. این موضوع یعنی تیبا بالاتر از ۵۰ درصد زیانده است. شاید بتوان گفت که بالاتر از 60 درصد خودروها با زیان به فروش میرسد.
خودروهای پرتیراژ دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا با زیان عرضه میشود و اقتصاد دستوری باعث این موضوع شده است.