به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، طبق گفته یکی از مقامات ارشد کرهجنوبی، سئول قوانین جدید آمریکا را که به نفع خودروهای الکتریکی و باتریهای ساخت آمریکاست، یک خیانت توصیف و اعلام کرد این مساله همکاری اقتصادی و امنیتی بین دو کشور را بهخطر میاندازد.
اختلاف بر سر مفاد قانون کاهش تورم است که ماه گذشته توسط جو بایدن امضا شد. این قانون شامل ۷۵۰۰دلار اعتبار مالیاتی برای خرید خودروهای برقی ساختهشده در آمریکایشمالی است که به ضرر برندهای کرهجنوبی مانند هیوندای و کیا خواهد بود که هیچ کارخانه خودروی برقی در آمریکا ندارند. دولت کرهجنوبی این اقدام را ناعادلانه میداند و عقیده دارد تنشهای بهوجودآمده تلاشهای بایدن برای ساخت یک شبکه مستحکم از شرکا جهت مقابله با افزایش نفوذ چین را بهخطر میاندازد، چون کرهجنوبی یکی از عوامل کلیدی در راهاندازی طرحهایی مانند اتحاد تولیدکنندگان بزرگ نیمهرساناها بودهاست.
طبق گفته یکی از مقامات کرهجنوبی، این کشور پس از سرمایهگذاریهای عظیم، انتظار مزایای اقتصادی بزرگی را هم دارد که یکی از آنها میتواند دسترسی به بازار آمریکا باشد. وزارت بازرگانی کره روز پنجشنبه اعلام کرد آمریکا موافقت کرده در اینمورد با کرهجنوبی مذاکره کند. برخی مقامات کرهای عقیده دارند عدمدیدار رئیسجمهور با نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس آمریکا در دیدار او از کرهجنوبی در ماه گذشته، یک اشتباه مرگبار بوده، چون میتوانست فرصت خوبی برای ایجاد تغییرات قبل از تصویب این قانون باشد.
طبق قانون جدید آمریکا، خودروسازان باید خودروهای برقی خود را در آمریکایشمالی مونتاژ کنند تا مشمول کاهش مالیاتی شوند، اما هیوندای هنوز هیچ کارخانه فعال خودروی برقی در این قاره ندارد. دراین بین، سه کارخانه اصلی تولیدکننده باتری کرهجنوبی بیشتر مواد خام موردنیاز خود را از چین وارد میکنند.
این شرایط عملکرد هیوندای در آمریکا را پائین میآورد. هیوندای بیشترین سهم بازار خودروهای برقی را پس از شرکت تسلا در آمریکا در سالجاری میلادی در اختیار داشتهاست. کرهجنوبی ۶/ ۲۷میلیارد دلار در سالگذشته در آمریکا سرمایهگذاری کرد و هیوندای قصد دارد ۵/ ۵میلیارد دلار برای ساخت تاسیسات تولید خودروهای برقی و باتری در ایالت جورجیا هزینه کند.