به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروتک ، سال گذشته شرکت جکتو اعلام کرد که قصد دارد یکی از محصولات ایرانخودرو به نام تارا را به مرحله برقیسازی برساند. این شرکت اعلام کرد که تا پایان سال نیز نمونهسازی صنعتی آن تولید و رونمایی میشود. پس از آن، آزمونهای خودرویی روی آن انجام خواهد شد. در صورت فراهم شدن شرایط، امکانات، تسهیلات و زیرساختها شهری، تولید انبوه امکان پذیر میشود. البته زمانی این وعدهها داده شد که ایرانخودرو پلتفرمی برای تولید خودروی برقی نداشت. اما در آخر، ایرانخودرو در روز پنجشنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۱ از خودروی تارا تمام برقی رونمایی کرد و اعلام کرد که تا پایان سال این خودرو تولید و به بازار عرضه میشود
سایپا کراس اوور برقی تولید میکند؟
چندی پیش نیز شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد که شرکت خودروسازی سایپا در تلاش تولید خودروی تمام برقی است.
گفته شده بود که این شرکت در حال تست یک خودروی کراس اوور برقی و عرضه آن به بازار است. اما سایپا این خبر را تایید یا رد نکرد.
خودروهای برقی خودروسازان خصوصی
سال گذشته خبر همکاری شرکت خودروسازی کرمانموتور و گروه صنعتی مپنا منتشر شد. این همکاری در رابطه تولید یک خودروی برقی جدید است. جزئیات جدیدی در رابطه با نام و قیمت این خودرو اعلام نشده است. البته کرمانموتور به تجارتنیوز اعلام کرد که نامگذاری این خودرو در قالب فراخوان و کارزار عمومی در طی روزهای آینده انجام میشود.
البته در طی این مدت چند خودروساز داخلی دیگری نیز از محصول برقی خود رونمایی کردند.
خودروی یوز و اکسیژن از جمله خودروهایی بودند که برخی از خودروسازان داخلی آن را طراحی کردند.
خودروی اکسیژن در سال گذشته برای نخستینبار در شیراز رونمایی شد. در مراسم رونمایی اعلام شد ساخت این خودرو از خرداد ۱۴۰۱ آغاز میشود. اما اکنون از تولید و عرضه این خودرو اخباری منتشر نشد.
خودروی یوز نیز از دیگر برقیهایی بود که سال گذشته رونمایی شد. سال گذشته مجوز شمارهگذاری به ۳۰ دستگاه نیز داده شد. اما سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور در انتقاد به مجوز شمارهگذاری یوز ادعا کرد که یوز یک خودرو نیست، بلکه یک موتور چهار چرخ و با سقف است. در نتیجه شمارهگذاری آن متوقف شد.
خودروهای برقی طرفدار دارد؟
آیا خودروهای برقی در ایران مورد استقبال مردم و بازار واقع میشود؟
چندی پیش، عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارتنیوز گفت: تا کنون خودروهای برقی در کشور مورد استقبال مردم قرار نگرفته است. در ایران به طور قطع مشکلات زیرساختی برای شارژ خودروها وجود دارد و این خودروها در جاده پاسخگوی نیاز مالکان نیستند.
جعفری توضیح داد: البته مپنا درحال تلاش برای ساخت ایستگاههای شارژ است. اما با توجه به مشکلات زیرساختی مربوط به جایگاههای شارژ، به نظر نمیرسد تا سه الی چهار سال آینده این جایگاهها آماده سرویسدهی و خودروهای رونمایی شده به بازار عرضه باشند.