به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایکوپرس- مهدی خطیبی در نشست با مدیرعامل مپنا، با بیان اینکه خودرو برقی به یک خواست عمومی تبدیل و طی فرامین هشت گانه رییس جمهوری به خودروسازان ابلاغ شده، گفت: در گروه صنعتی ایرانخودرو، ساخت خودروهای برقی توسط گروه جتکو که از زیرمجموعه های شرکت تام به شمار میرود پیش رفته و تاکنون دو نمونه خودروی تارای برقی نیز تولید شده است.
وی افزود: امروز ایرانخودرو در جایگاهی قرار دارد که توانایی و دانش طراحی و تولید خودروی برقی را کسب کرده است که این دستاوردها در همین مجموعه و با تکیه بر دانش جوانان نخبه صورت گرفته است.
خطیبی با ارایه پیشنهادی مبنی بر راه اندازی شبکه بهره برداری از خودروهای برقی در جزیره کیش به صورت آزمایشی گفت: با اجرای این طرح و بررسی ابعاد مختلف آن می توان به سرعت در مسیر توسعه زیرساخت ها و شبکه های مربوط در سراسر کشور گام برداشت.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو خواستار حمایت نهادهای حاکمیتی برای توسعه خودرو برقی شد و عنوان کرد: حفاظت از محیط زیست و کاهش آلایندگیهای ناشی از موتورهای احتراقی در دستور کار ایران خودرو قرار داشته و در این زمینه دستاوردهای مهمی کسب شده است و ایران خودرو مصمم است تا با طراحی و تولید خودرو برقی و حمایتهای لازم، در این زمینه نیز گامهای موثری بردارد.
وی با بیان این که اجرای طرح های مرتبط با توسعه خودروهای برقی بدون حمایت مستقیم و سرمایه گذاری دولت امکان پذیر نیست، اظهار امیدواری کرد، نتیجه این نشست، بهترین کارایی و خروجی را برای گروه صنعتی ایرانخودرو، مجموعه مپنا و اقتصاد و صنعت کشور داشته باشد.
تمرکز بر توسعه و ارتقای اقتصاد خودرو برقی
کیانوش پورمجیب، قائم مقام تامین و تولید ایران خودرو، نیز در این نشست با اشاره به اینکه تا پیش از این نیز نشست هایی با مجموعه مپنا در زمینه خودروهای برقی و توسعه ناوگان برگزار شده بود، بیان کرد: در این زمینه می توانیم از توان بسیار خوبی که در شرکت مپنا وجود دارد، استفاده کرده و اقتصاد خودرو برقی را در کشور به کمک یکدیگر ارتقا و توسعه دهیم.
وی افزود: بر این باور هستیم که یک بال حتمی توسعه خودروهای برقی در کشور شرکت مپنا است و جلسات مشترکی نیز تا پیش از این میان دو شرکت برگزار شد و هماهنگ با یکدیگر توانستیم اطلاعات را به اشتراک بگذاریم و توانمندی و ظرفیتهای دو طرف شناسایی شود.
وی با اشاره به اینکه دو سال پیش نیز نوید رسیدن به توان فعلی در زمینه تولید خودروهای برقی را داده بودیم، یادآور شد: با حضور آقای خطیبی از سال گذشته، فعالیت های حوزه برقی سازی سرعت زیادی یافته و تقریبا دو ماه پیش در شرکت جتکو از خودروی تارای تمام برقی رونمایی کردیم.
وی با اشاره به اینکه پروژه ریرا ایران خودرو یک خودروی کراس اوور است که در سال آینده به منصه ظهور می رسد، اظهار کرد: در ابتدای طراحی این پروژه، برقی سازی این خودرو نیز دیده شد و از ابتدای طراحی واریانت تمام برقی آن نیز در حال توسعه است و می توانیم از بدو آغاز تولید ری را، نسخه تمام برقی آن را نیز به صورت کارگذاری باتری در کف ارایه دهیم؛ تمام مبانی محاسبات این اقدام نیز انجام شده است.
پورمجیب افزود: شبکه برق و الکترونیک ریرا نیز خوشبختانه از پروژه ای بود که همزمان در شرکت جتکو انجام شد و هفته گذشته رونمایی شد، بنابراین خودروی ریرا با شبکه برق و الکترونیک گروه صنعتی ایران خودرو ارایه خواهد شد.
وی یادآور شد: موتور نسخه بنزینی این محصول نیز موتور پرقدرتی خواهد بود که هفته پیش از آن رونمایی شد.
قائم مقام تامین و تولید ایران خودرو با اشاره به اینکه شرکت ایپکو توانمندی خوبی در زمینه خودروهای هیبریدی دارد، گفت: در زمینه خودروهای هیبریدی، توانمندی ایپکو با شرکت مپنا به اشتراک گذاشته شد. این توان کماکان در گروه صنعتی ایران خودرو در حال کار است و نه تنها ECU بلکه EMS خودروها در برخی از واریانت ها توسط شرکت ایپکو تامین می شود. در زمینه خودروی برقی نیز توانمندی خودروی ایپکو در زمینه موضوعات الکتریکی کماکان در دسترس است.
وی یادآور شد: در شرکت ایران خودرو دیزل نیز توفیقات بسیار خوبی رخ داده است، اتوبوس تمام برقی در این شرکت تولید و استقبال خوبی از آن شد و در حال حاضر به سمت توسعه شمارگان این محصول پیش می رویم که این می تواند یکی از زمینه های همکاری با شرکت مپنا باشد.
پورمجیب عنوان کرد: در زمینه موضوعات اقتصادی پروژه اتوبوس برقی، نیازمند مشارکت و حمایت اقتصادی یک نهاد سومی از جمله شهرداری، وزارت کشور و… برای تخصیص یارانه مشابه همه کشورهایی که خودرو برقی را توسعه و ترویج می کنند هستیم تا ضمن قابل تحمل کردن قیمت خودروهای برقی برای مردم، بتوانیم کشور را از خودروهای برقی بهره مند سازیم.
ضرورت حمایت از خریداران خودرو برقی
عادل پیرمحمدی، قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه های ایران خودرو نیز با بیان اینکه در زمینه کاهش آلایندگی و مصرف سوخت، گروه صنعتی ایران خودرو چند مسیر را پی گیری می کند، گفت: بهینه سازی موتورهای احتراق داخلی یکی از این مسیرها است، در این زمینه، موتور XU۷ که سالیان گذشته استفاده می شد را توانستیم در خردادماه امسال از رده خارج کرده و موتور جدیدی به نام XUP با کاهش مصرف سوخت بیش از یک لیتر را در مدار تولید قرار دهیم.
وی افزود: در زمینه خانواده موتورهای TU، با اضافه کردن CVVT، توانستیم بازه حجمی موتور را بالا برده و آن را نیز توسعه دهیم و در حال حاضر در حال افزایش ظرفیت تولید موتور EC۵ و از رده خارج کردن موتور قبلی هستیم.
وی با اشاره به اینکه در زمینه خانواده موتور EF اتفاق بزرگی در ایران خودرو رخ داده است، گفت: موتورEF۷ در حال از رده خارج شدن و جایگزینی با موتور EFP ارتقا یافته با تغییرات کلی قطعات اصلی موتور است. هفته گذشته این محصول رونمایی و هم زمان تولید انبوه آن آغاز شد که حدود یک لیتر کاهش مصرف سوخت را به همراه عملکرد بهتر به همراه خواهد داشت.
پیرمحمدی افزود: در حال حاضر تولید انبوه موتور EFPTC شروع شده که مجهز به توربوشارژ و دو عدد CVVT بوده و قدرتمندترین موتور با مصرف سوخت پایین در ایران و خاورمیانه به شمار می رود. این موتور با ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور بر روی خودروهای دنا، ری را و تارا قرار خواهد گرفت و تولید انبوه خودرو با این موتور را در ایام مبارک دهه فجر آغاز خواهیم کرد.
وی با اشاره به پروژه کاهش مصرف سوخت بر روی موتورهای احتراقی، عنوان کرد: به این منظور، پروژه مایلد هیبرید و هیبرید را تعریف کرده ایم، پروژه خودروهای هیبرید ۱۵ تا ۱۸ ماه آینده وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد؛ در این پروژه کاهش مصرف سوخت به ۴.۲ لیتر خواهد رسید و هم زمان پروژه تولید خودروهای برقی EV نیز در گروه صنعتی ایران خودرو برنامه ریزی شده است.
وی با اشاره به اینکه در خصوص توسعه خودروهای هیبرید، دولت مانند تمام کشورهای دنیا برای خریداران این محصول باید یارانه در نظر گیرد، اظهار کرد: در این صورت مسیر ما باز می شود تا بتوانیم در کمتر از دو سال آینده خودروهای برقی را با حداکثر ساخت داخل در کشور داشته باشیم.
وحدت ملی لازمه تولید خودرو برقی
کیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تام ایران خودرو نیز در این نشست، ضمن اظهار امیدواری از برطرف شدن برخی کمبودها در زمینه ایستگاه های شارژ برقی، با اشاره به این که در این خصوص با نگاه تعامل، با شرکت مپنا وارد همکاری شدیم، خاطرنشان کرد: در آینده، خودروهای برقی جایگزین خودروهای بنزین سوز خواهند شد و قطعا ما این اقدام را توسط شرکت جتکو که یکی از شرکت های دانش بنیان زیرمجموعه تام محسوب میشود، عملیاتی خواهیم کرد.
وی ادامه داد: فرایند برقی سازی برای نخستین بار بر روی تارا به عنوان خودروی ملی صورت گرفت و در حال حاضر و با اعتماد به توان جوانانی نخبه، به قدرت طراحی و فرآیند محصول خودرو برقی دست پیدا کرده ایم و این طور نیست که صفر تا ۱۰۰ نیازمان را فقط از تامین کنندگان خودروهای برقی تهیه و وارد کنیم.
وی با تاکید بر این که شرکت جتکو قدرت طراحی را در گروه صنعتی ایران خودرو نهادینه کرده که شاخص بسیار مهمی است، گفت: تاکنون دو دستگاه کامل تارای برقی توسط شرکت جتکو طراحی، ساخت و پیمایش شده است و در حال حاضر در مراحل پایانی صحه گذاری نهایی قرار دارد که با موفقیت در حال پیشبرد است. پس از این مرحله، بر اساس دستور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با سرعت به مراحل پایانی رسیده و ۳۰ دستگاه از این محصول را برای سفارشات مد نظر آماده خواهیم کرد و سپس تولید انبوه تارا برقی آغاز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت تام ایرانخودرو تاکید کرد: تولید نهایی خودرو برقی در سطح کشور یک وحدت ملی را میطلبد و خودروساز بخشی از زنجیره تولید نهایی به شمار میرود.
چکیده دانشی خودروی برقی کشور در اختیار ایران خودرو
در ادامه، حسن محمدقاسمی، مدیرعامل شرکت جتکو، با بیان اینکه در سه سال گذشته با کار در حوزه الگوبرداری از خودروهای برقی مطرح دنیا که توسط گروه صنعتی خریداری شده، پروژه برقی سازی به صورت کلان تعریف شد، گفت: از ابتدای این کار، بنا را بر این گذاشتیم که تکنولوژی های محوری خودروهای برقی در گروه صنعتی ایرانخودرو نهادینه شود.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه قطعات پاورترین، موتور، شارژر، درایور، مدیریت باتری، مدیریت حرارت و المان های ضروری خودروهای برقی، آنچه که از دانش نیاز است برای صنعتی سازی و تولید در گروه صنعتی ایرانخودرو بومی شده است.
محمدقاسمی با اشاره به اینکه در این مسیر سعی کردیم از زنجیره دانشی داخل کشور نیز حداکثر بهره را ببریم، گفت: در حال حاضر نیز به همین شکل است و در توسعه ماژول ها و داخلی سازی فناوری ها از این توان استفاده کرده ایم، برای خودروی تارای برقی بیش از ۱۵ شرکت که تقریبا بهترین شرکت های همین حوزه هستند با انتخاب معاونت علمی و فناوری در این پروژه مشارکت داشتند و می توان گفت چکیده دانشی کشور را در حوزه خودروی برقی در حال حاضر در گروه صنعتی ایرانخودرو داریم.
وی با بیان اینکه ما به عنوان یک مزیت راهبردی در داخل مجموعه خودروسازی بر روی این پروژه سرمایهگذاری کرده ایم، عنوان کرد: برقی سازی محصولات بر روی پلتفرم ایران خودرو صورت گرفته و می توانیم ادعا کنیم پس از برقی سازی تارا، به زودی برقیسازی بر روی خودروی ری را و سایر محصولات را شاهد خواهیم بود.
مدیرعامل جتکو اظهار کرد: دانش و تکنولوژی زیرسیستم ها بخشی از کار است اما قابلیت صنعتی شدن و تجاری سازی بخش بسیار مهم تری است که با حمایت مدیرعامل ایرانخودرو اتفاق افتاد و در حال حاضر پروژه خودروی تارای برقی در مرحله تولید صنعتی و برنامه ریزی زیرساخت ها برای ورود به ایجاد پروسه صنعتی قرار دارد و ایرانخودرو نقش خود را در زمینه سرمایه گذاری برای ایجاد فناوری ایفا کرده است که به زودی نیز به ثمر می رسد. در زمینه زیرساخت های تولید نیز پروژه های کلان در این خودروساز تعریف شده و در سال آینده نمونه های صنعتی و آماده ارایه به بازار را خواهیم داشت.
محمدقاسمی با اشاره به اینکه در حوزه های استاندارد و زیرساخت نیز با مشارکت ایران خودرو اتفاقات کلان تری باید رخ دهد، گفت: ما در اخذ استانداردهایی که بتوانیم بر مبنای آن ها خودرو را پلاک گذاری کنیم ورود کرده و به تدوین استانداردها با مشارکت سازمان استاندارد کمک می کنیم، اگر این اتفاق محقق شود، به زودی خودرویی را خواهیم داشت که مردم بتوانند از آن استفاده کنند و چالش های حداقلی را به همراه داشته باشد.
به گفته وی، خودروی برقی یک موضوع ملی است که نقش ایرانخودرو در این زمینه تمام و کمال اتفاق افتاده است، اما برای تحقق نیازمند یک مشارکت و همت ملی است. حتما مجموعه مپنا نیز به عنوان یکی از مجموعه های اصلی که در زمینه زیرساخت های حوزه نیرو فعال است، می تواند در این پروژه مشارکت داشته باشد.