به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرآنلاین، از اهمیت تایرهای زمستانی که تا حد زیادی به کار میآیند بگذریم، برخی از خودروها با ویژگیهایی مثل سیستم دو دیفرانسیل یا تمام چرخ محرک پیشرفته، رانندگان را از برف و باران و یخبندان و به صورت کلی شرایط چالشبرانگیز فصل زمستان نجات میدهند. در این لیست تمرکز روی هیولاهایی نیست که از پس بحرانیترین شرایط بر میآیند؛ در عوض، روی گزینههایی تاکید شده است که راننده میتواند با آنها طی فصل زمستان در طول روز در کمال راحتی به مقصد برسد. در ادامه به ۱۴ مورد از بهترین خودروها برای فصل زمستان میپردازیم.
بهترین خودروها برای فصل زمستان
14. آکورا RDX
سیستم تمام چرخ محرک آکورا با نام Super-Handling All-Wheel Drive یکی از اولینهایی بود که گشتاوربرداری را با خود به دنبال میآورد و به جز اینکه هندلینگ خودرو در جادههای خشک را به میزان چشمگیری بهبود میبخشد، در برف و باران هم به کمک راننده خواهد آمد. جای تعجب دارد که این خودروساز ژاپنی با ارائه نسخههای سرسختتر از شاسی بلند RDX از این قابلیت بیشتر بهره نگرفته است. در هر صورت، آکورا آر دی ایکس به خاطر فاصله بیشتر نسبت به سطح زمین و قرارگیری در پرطرفدارترین بخش شاسی بلندهای لوکس، به لیست بهترین خودروها برای فصل زمستان راه پیدا کرده است.
13. آئودی A4 آلرود
سیستمهای تمام چرخ محرک کواترو از آئودی مدتها است که یکی از بهترین نمونهها در صنعت خودرو بودهاند و از این رو، ساختههای این خودروساز آلمانی حداقل در زمینه هندلینگ چهار چرخ بهتر از اکثر خودروهای موجود در بازار خواهند بود. برای این لیست مدل آلرود (Allroad) آئودی A4 به دلیل مرکز ثقل پایینتر، ابعاد کوچکتر و جنب و جوش سریعتر نسبت به عمده شاسی بلندهای کوچک در نظر گرفته شده است.
۱۲. تراکهای فول سایز چهار چرخ محرک
گزینهای بهتر از تراکهای چهار چرخ محرک درشتهیکل قدیمی برای عبور از برف سنگین نیست اما از آنجایی که این لیست بیشتر از سناریوهای غیرمعمول روی رانندگی روزمره تمرکز دارد، نه فقط خودروهای توانا بلکه بهترین خودروها برای فصل زمستان در نظر گرفته شده است. به همین خاطر هم به بهترین تراکهای ممکن برای استفاده روزمره در شرایط برفی میپردازیم.
برای زمستان پربرف، یک تراک مجهز به سیستم چهار چرخ محرک (4WD) خودکار تحت عنوان اوتو یا 4A به کار میآید. به لطف این سیستم، تراک مثل یک خودروی تمام چرخ محرک (AWD) عمل میکند و در صورت نیاز، قدرت را به محور جلو انتقال میدهد. در مقابل، اگر راننده به این خاطر که نکند به سطح لغزندهای بر بخورد با حالت 4Hi دور بزند، در نهایت اجزای گرانقیمت خودرو بیش از حد معمول فرسوده میشوند.
در حال حاضر همه پیکاپهای چهار چرخ محرک شورلت سیلورادو و جی ام سی سیرا از حالت اوتو بهره میبرند. تمام تریمهای رام 1500 به جز Tradesman و Rebel هم حالت 4A دارند و برای تریمهای Lariat به بعد فورد اف 150 این حالت در نظر گرفته شده است؛ در واقع فقط نسخههای گرانتر چنین قابلیتی را ارائه میکنند.
۱۱. فورد برانکو اسپرت
تریم بالارده Badlands فورد برانکو اسپرت از سیستم تمام چرخ محرک پیشرفتهتری با قابلیت گشتاور برداری برخوردار است که نبود آن شاید در تریمهای دیگر حس شود. با این حال، همه تریمهای دیگر به صورت استاندارد با سیستم تمام چرخ محرک، فاصله بیشتر نسبت به زمین در مقایسه با اکثر خودروها و حالت Slippery روانه بازار میشوند؛ این حالت جهت بهبود واکنش در یخبندان و برف، کنترلها و سیستمهای مختلف خودرو را کالیبره میکند. فورد برانکو اسپرت را میتوان یکی از بهترین خودروها برای فصل زمستان بین شاسی بلندهای کوچک دانست.
۱۰. هوندا پایلوت
طبق معمول، در مسیرهای ناهموار سیستم تمام چرخ محرک حرف اول را میزند. هوندا پایلوت به همراه همخانوادههای خود پاسپورت و ریجلاین عملاً نسخه نسل قبلی سیستم تمام چرخ محرک آکورا با قابلیت گشتاور برداری را پیش روی راننده میگذراند. به همین دلیل، از اکثر کراس اوورهای سه ردیفه دیگر یک سر و گردن بالاتر قرار میگیرند.
حالت Snow اختصاصی این شاسی بلند هم جای توجه دارد و کمی بیشتر نسبت به ورودیها واکنش نشان میدهد. هوندا پایلوت هرچه بیشتر به جلو میرویم سالخوردهتر میشود و از بهترین گزینه در کلاس خود فاصله زیادی دارد، ولی بیشک در زمینه عملکرد در برف و یخبندان میتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.
۹. جیپ گرند چروکی
جیپ گرند چروکی و همخانواده هفت سرنشین آن جیپ گرند چروکی L از اکثر رقبای خود برای گذر از طاقتفرساترین شرایط آمادهترند. این شاسی بلند علاوه بر سه سیستم چهار چرخ محرک، از سیستم Quadra-Drive II بهرهمند است که به صورت استاندارد برای تریمهای Trailhawk و Summit و به صورت آپشن برای تریم Overland در دسترس قرار دارد. سیستم مذکور یک دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیک برای محور عقب را در بر میگیرد که جدا از سیستم Quadra-Trac به کشش خودرو اضافه میکند.
تریمهای بالارده گرند چروکی سیستم تعلیق بادی Quadra-Lift را هم به همراه میآورند که احتمالاً از نام آن متوجه کاربردش شدهاید: افزایش ارتفاع خودرو نسبت به سطح زمین. به وسیله این سیستم، ارتفاع 21 سانتیمتری این شاسی بلند نسبت به سطح زمین برای تریمهای Overland ،Summit و Trailhawk 4xe به 27 سانتیمتر و برای مدلهای بنزینسوز Trailhawks به 28 سانتیمتر میرسد. به ندرت پیش میآید که کراس اووری از مرز 20 سانتیمتری بگذرد.
گذشته از اینها، حالت مختص به شرایط برفی Selec-Terrain به شکل استاندارد برای همه مدلها به جز مدل پایه Laredo موجود است. با همه این ویژگیها، لازم است که جیپ گرند چروکی در لیست بهترین خودروها برای فصل زمستان قرار بگیرد.
۸. لندرور دیفندر
لندرور دیفندر هیولایی بریتانیایی است که هر مانعی را از سر راه خود بر میدارد، خصوصاً وقتی پای مقایسه با بقیه شاسی بلندهای لوکس همقیمت در میان باشد. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، این است که این شاسی بلند نسبت به آفرودرهای تمام و کمال دیگر نظیر جیپ رانگلر و فورد برانکو با ورودیهای کنترلی موثرتر در یخبندان بهتر ظاهر خواهد شد.
به طور مشخص درباره برف ذکر این موضوع لازم است که سیستم تعلیق بادی استاندارد دیفندر امکان افزایش ارتفاع آن نسبت به سطح زمین از ۲۱ سانتیمتر (که بیشتر از عمده شاسی بلندها است) به ۲۹ سانتیمتر را مهیا میکند. سیستمهای دوربین آفرودمحور این اس یو وی هم با کسب اطمینان از اینکه خودرو با مانع دردسرسازی در برف برخورد نمیکند، به کمک راننده میآیند.
۷. لندرور رنجرور
رنجرور شاید به پای دیفندر نرسد ولی اشتراکات بین آنها زیاد است: سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم ارتفاع، حالت رانندگی مختص به شرایط برفی، سیستمهای دوربین آفرودمحور و هندلینگ بهتر نسبت به بقیه آفرودرها. رنجرور شاسی بلند فوق لوکس خوشساختی است که توانایی آن در شرایط زمستانی هم نور علی نور میشود.
6. ریویان R1T و R1S
پیکاپ ریویان R1T و شاسی بلند R1S با بهرهگیری از موتور مجزا برای هر کدام از چهار چرخ، گشتاور برداری را یک قدم جلوتر میبرند. تایرهای همهجارو (که مثل تایرهای زمستانی نیستند ولی حتماً در برف کاربرد دارند)، قابلیت تنظیم 16.5 سانتیمتری ارتفاع نسبت به سطح زمین تا سقف 37 سانتیمتر، مرکز ثقل فوقالعاده پایین و هندلینگ استثنائی ویژگیهای برجسته خودروهای ریویان به شمار میروند. به همین خاطر است که خودروهای این خودروساز نوپا بهتر از خیلی از پیکاپها و شاسی بلندهای اسم و رسمدار از عهده سختترین شرایط آب و هوایی بر میآیند.
با وجود این، بین ۸ حالت رانندگی مختلف ریویانهای الکتریکی سرسخت خبری از حالت مخصوص برف نیست. ضمناً باید اشاره کرد به لطف شعاع حرکتی ۵۰۵ کیلومتری ساختههای ریویان، رانندگان حتی در آب و هوای سرد که باعث کاهش شعاع حرکتی میشود میتوانند بیدردسر به مقصد خود برسند.
۵. سوبارو کراس ترک
سوبارو کراس ترک را میتوان اینطور توصیف کرد: هاچ بک جمع و جور بیادعا با سیستم تمام چرخ محرک استاندارد و فاصله چشمگیر نسبت به سطح زمین. این هاچ بک یکی از آمادهترین خودروها برای فصل زمستان و برف و باران آن است؛ عمدتاً به دلیل سیستم Symmetrical All-Wheel Drive که به جای واکنش صرف به لغزش، به طور پیوسته قدرت را به همه چرخها منتقل میکند. این هاچ بک همچنین با مهیا کردن امکان حمل راحت تجهیزات در برف، یک قدم پا را فراتر هم میگذارد.
تقریباً همه خودروهای سوبارو به جز BRZ در این زمینه دست بالا را نسبت به بیشتر خودروها دارند، اما سوبارو کراس تک به دلیل قیمت پایین 25 هزار دلاری برای مدل پایه و مصرف سوخت خیلی بهینهتر از سایر خودروهای لیست حتی بیشتر به چشم میآید. سیستم تمام چرخ محرک استاندارد و فاصله 22 سانتیمتری از سطح زمین که بیشتر از عمده شاسی بلندها و یکسان با سوبارو فارستر، اوتبک و اسنت است، بخشی از نقاط قوت کراس تک به حساب میآید. علاوه بر اینها، تریم اسپرت کراس ترک که از پیشرانه 2.5 خیلی بهتری بهره میبرد با تنظیمات Deep Snow/Mud آمادهتر هم خواهد بود.
۴. سوبارو فارستر
سوبارو اوتبک قطعاً جای توجه دارد ولی فرمان واکنشیتر فارستر در سطوح لغزنده، آن را به گزینه بهتری تبدیل میکند. درحالی که میتوان روی اوتبک عنوان واگن، کراس اوور یا عناوین دیگری را گذاشت، فارستر یک شاسی بلند کامپکت و در نتیجه گزینه مناسبتری برای خریداران شیفته شاسی بلند این روزها است. بخش عمده نقاط قوت کراس ترک برای فارستر هم صدق میکند، اما با این تفاوت که فارستر بسته پر و پیمانتری را پیش روی خریدار قرار میدهد.
حالت Deep Snow/Mud در اکثر تریمهای سوبارو فارستر به صورت استاندارد پیدا میشود و مدل جدید Wilderness با فاصله بیشتر از سطح زمین، تایرهای همهجاروی استاندارد و سطوح ضد آب فضای داخلی یک قدم جلوتر میرود. بین شاسی بلندهای کامپکت، فارستر بهترین خودرو برای فصل زمستان بر شمرده میشود.
۳. تویوتا راوفور
بر خلاف سوبارو فارستر، برای خرید تویوتا راوفور باید به تریمهای آن توجه داشت. هر دو تریم Adventure و TRD Off-Road این شاسی بلند ژاپنی دارای ارتفاع بیشتر از سطح زمین، تایرهای کارآمدتر، حالت مخصوص برف و سیستم تمام چرخ محرک پیشرفتهتر با قابلیت گشتاور برداری هستند. دو قابلیت آخر مذکور در تریم Limited هم به کار رفتهاند. از این رو، تویوتا RAV4 میتواند یکی از بهترین خودروها برای زمستان یا گزینه کاملاً قابل قبولی باشد؛ این برای نسخههای هیبرید این اس یو وی تویوتا هم صادق است که همه به سیستم تمام چرخ محرک مجهزند.
2. ولوو V60 کراس کانتری
ولوو V60 کراس کانتری هم مثل آئودی A4 آلرود یک واگن با ارتفاع افزایش پیدا کرده است که توانایی بیشتری نسبت به خودروهای مشابه و هندلینگ مطمئنتری از شاسی بلندهای عادی دارد. سیستم تمام چرخ محرک به صورت استاندارد و افزایش جالب توجه ارتفاع از سطح زمین را میتوان ویژگیهای اصلی این واگن سوئدی دانست. حالا هم که حرف از سوئد شد، باید گفت هیچکس بهتر از سوئدیها نمیداند چطور برای فصل زمستان خودرو بسازد.
1. ولوو V90 کراس کانتری
ولوو V90 کراس کانتری حتی از V60 راحتتر، جادارتر، شستهرفتهتر و قدرتمندتر است. گذشته از این، واگن توانمندتری نسبت به رقبای خود آئودی A6 آلرود و مرسدس بنز E 450 All-Terrain محسوب میشود که عملاً مزیتی در برابر یک واگن قدیمی معمولی ندارند. در مقابل، ولوو V90 کراس کانتری دارای ارتفاع بیشتری از سطح زمین است و در عبور از برف عمیق بهتر عمل خواهد کرد. هرچند به دلیل مرکز ثقل پایینتر آن، راننده احساس میکند کمی بیشتر به سطح زمین چسبیده است.