به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه از آذرماه سال۹۹ به اینسو تقاضا در بازار خودرو کاهش یافته و رکود داریم، گفت: هرچه تقاضا در یک سالگذشته در بازار داشتیم مصرفی بود و همچون گذشته کسی برای سرمایهگذاری وارد بازار نشده است.
موتمنی تصریح کرد: اختلاف قیمت کارخانه و بازار در سال۹۷، حدود۵ تا ۸درصد بود اما ازسال ۹۷ به دلیل شدتیافتن تحریمها تولید و عرضه کم شد که موجب شد شاهد اختلاف قیمت ۵۰ تا ۸۰درصدی بین کارخانه و بازار باشیم. وی افزود: در حالحاضر خریدار در بازار بسیار کم است و فقط کسانی که احتیاج به خودرو دارند، در حال خرید هستند.
علت این مساله نیز مربوط به نوسانات ارزی و انتظار خریداران برای به نتیجهرسیدن مذاکرات و ریزش قیمتهاست. موتمنی گفت: اسفند امسال نسبت به اسفند پارسال به دلیل عرضه کم، در خودروهای داخلی ۳۰ تا ۳۵ و خودروهای مونتاژ ۱۵درصد افزایش قیمت داشتیم.
اگر عرضه افزایش مییافت فاصله قیمت کارخانه و بازار باید کمتر میشد. وی تصریح کرد: البته با توجه به کاهش نرخ دلار قیمت خودرو در ۱۰ روز گذشته ریزشی شده است.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در مورد آزادسازی واردات خودرو در سال۱۴۰۱، گفت: قطعا در صورتیکه واردات انجام شود و تولید افزایش یابد اختلاف قیمت کم میشود.
در حالحاضر قیمت خودروهای خارجی در بازار بسیار بالاست و در صورت آزادسازی واردات قیمتها میشکند. وی اظهار کرد: در خودروهای ارزانقیمت هم کاهش قیمت خواهیم داشت البته باید یا تولید و عرضه افزایش یابد یا خودروی کارکرده ۱۰ تا ۱۵هزار دلاری وارد بازار شود؛ تاثیر این اقدام را در قیمت تمام محصولات خودرویی در بازار خواهیم دید.
موتمنی افزود: البته باید توجه شود که اگر ۱۰۰هزار خودرو وارد شود، به شرط تامین نیاز بازار، ریزش قیمت خودرو با سرعت بالا شروع میشود اما نیاز بازار با این ۱۰۰هزار دستگاه تامین نشد باید اجازه واردات بیشتری بدهند یا اینکه خودروساز داخلی عرضه را افزایش دهد.
وی تصریح کرد: نیاز بازار بین یکمیلیون و ۳۰۰ تا یکمیلیون و ۵۰۰هزار است؛ قبل از سال۹۷ بالای یکمیلیون وارد بازار میشد اما بعد از آن عرضه خودرو بین ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار دستگاه بود که منجر به ایجاد فاصله قیمتی نجومی بین کارخانه و بازار شد.