به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، این آمار توسط دادههای انجمن خودروسازان چین (CAAM) و براساس میزان خودروهای فروخته شده در خردهفروشیهای اتومبیل جمع آوری و ارائه شده است. طی ماه مارس 2022، تعداد 2.234 میلیون دستگاه خودرو در چین به فروش رسیدند که با توجه به وضعیت شیوع مجدد کرونا در بخشهایی از این کشور، روند مناسبی محسوب میشود.
بیشترین افت فروش خودرو در چین ناشی از کاهش فروش خودروهای تجاری در این کشور بوده است. فروش خودروهای کار و تجاری در چین طی ماه مارس 2022 با رشد منفی 43.5 درصد مواجه شد که یک سقوط آزاد تمام عیار محسوب میشود. همچنین فروش مینیونها در چین با رشد منفی 23 درصد در ماه مارس 2022 مواجه شده است.
بزرگترین فروشنده خودرو در بازار چین همچنان فولکس واگن است اما با توجه به رشد منفی 24 درصدی فروش این شرکت، انتظار میرود در کوتاه مدت فولکس واگن رتبه اول بازار چین را به رقیب نزدیک خود و دومین فروشنده بزرگ خودرو چین یعنی تویوتا تسلیم کند. تویوتا در جایگاه دوم بازار چین با رشد فروش 10 درصدی اوضاع خوبی را سپری میکند و انتظار میرود روند ادامه دار فروش تویوتا در چین منجر به شکست سایر رقبای این برند ژاپنی شود. سومین فروشنده بزرگ خودرو در چین نیز یک شرکت ژاپنی است. هوندا در جایگاه سوم فروش خودروهای جدید در چین قرار دارد و با یک درصد رشد نسبت به مدت مشابه گذشته وضعیت مطلوبی را سپری میکند.
رتبههای چهارم تا هفتم فروش خودرو در چین به برندهای چینی اختصاص دارد. برندهای چانگان، بی وای دی، جیلی و وولینگ (جوینت ونچر مشترک سایک و جنرال موتورز) در ردههای چهارم تا هفتم پرفروشترین خودروهای بازار چین قرار دارند. تسلا، چری و بیوک نیز در ردههای بعدی برندهای پرفروش بازار چین قرار گرفتهاند.
پرفروشترین برندهای خودرو در چین، مارس 2022:
Pos | Brand | Mar-22 | /21 |
1 | Volkswagen | 180,786 | -23.9% |
2 | Toyota | 166,941 | 10.1% |
3 | Honda | 146,932 | 1.0% |
4 | ChangAn (incl. Chana) | 113,370 | 22.0% |
5 | BYD | 104,518 | 161.4% |
6 | Geely | 78,444 | -5.1% |
7 | Wuling | 71,261 | 7.2% |
8 | Tesla | 65,814 | 85.4% |
9 | Chery | 59,040 | 12.3% |
10 | Buick | 57,117 | -31.2% |