قطعات خودرو

بازتاب معرفی سایپا اطلس در رسانه‌های بین‌المللی، کراس‌اووری بر اساس کیا پراید قدیمی!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، طی هفته گذشته سایپا از محصول جدید خود با نام اطلس رونمایی کرد. این خودرو یک کراس‌اوور کوچک یا هاچ‌بک کراس محسوب می‌شود که نسخه بهینه شده و فیس لیفت از سایپا کوییک است. البته خود کوییک نیز نسخه فیس لیفت تیبا 2 محسوب می‌شود و بنابراین با یک فیس لیفت دوگانه از تیبا 2 مواجه هستیم!

 

خبر معرفی سایپا اطلس که نخست در پایگاه خبر رسانی رسمی سایپا منتشر شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های فارسی زبان داشت. این خبر اکنون به گوش رسانه‌های معتبر جهانی نیز رسیده است و آن‌ها به بررسی این خودرو پرداخته‌اند. پایگاه خبری کاراسکوپس، سایپا اطلس را یک کراس‌اوور براساس کیا پراید قدیمی متعلق به دهه 1980 عنوان کرده است که البته نمی‌توانیم آن را اشتباه تلقی کنیم!

 

 

همان‌طور که انتظار داریم، خبرنگاران کاراسکوپس متوجه شده‌اند که سایپا اطلس در حقیقت نسخه فیس لیفت سایپا کوئیک است. جلوپنجره تهاجمی به سبک فورد و چراغ‌های عقب مدرن‌تر به سبک رنو تالیانت، از جمله مشخصه‌های سایپا اطلس هستند. استفاده از رینگ‌های 14 اینچی برای سایپا اطلس، ریشه‌های تاریخی و پیوندهای این خودرو را با کیا پراید قدیمی از بین می‌برد و باعث می‌شود تا خودرو مدرن‌تر جلوه کند.

 

به گفته خبرنگار کاراسکوپس، تمرکز سایپا هنگام عرضه کراس‌اوور اطلس بر تریم‌های رنگی خواهد بود. در تصاویر منتشر شده از این خودرو بدنه دو رنگ آن را مشاهده کردیم که احتمالا مورد استقبال مخاطبان قرار خواهد گرفت. با این حال طول سایپا اطلس و سایپا کوییک یکسان است و در نتیجه فضای داخلی این خودرو برای سرنشینان بدون تفاوت باقی خواهد ماند.

 

 

سایپا تاکنون تصاویری را از فضای داخلی کراس‌اوور اطلس منتشر نکرده است. با این حال باید انتظار وجود این آپشن‌ها را داشته باشیم: سیستم صوتی به همراه نمایشگر 7 اینچی، چراغ‌های LED، برف پاک کن خودکار، صندلی‌های برقی به صورت آپشنال، آینه‌های تنظیم شونده برقی به همراه گرمکن، سانروف‌، سیستم کنترل پایداری و رادار نقطه کور به صورت آپشنال. همچنین سایپا ادعا می‌کند که عایق بندی اطلس نسبت به کوییک بهبود یافته است و بنابراین صدای موتور کمتر به درون کابین نفوذ می‌کند.

 

سایپا اطلس به نسخه بهینه شده‌ای از موتور 1.5 لیتری M15 مجهز خواهد شد که اکنون 88 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس پنج سرعته دستی یا اتوماتیک CVT نیز وظیفه انتقال قدرت را در اطلس برعهده دارند.

 

 

سایپا اطلس براساس پلتفرم X200 سایپا توسعه می‌یابد که نسخه بهبود یافته پلتفرم کیا پراید است. این پلتفرم پیش از آن برای توسعه فورد فستیوا و مزدا 121 مورد استفاده قرار گرفته بود. قدمت این پلتفرم به سال 1986 میلادی باز می‌گردد. تیبا، ساینا، کوییک و سایپا 151 نیز براساس همین پلتفرم یا نسخه بهینه شده آن توسعه یافته‌اند.

 

به گفته نویسندگان کاراسکوپس، چشم انداز صنعت خودرو از دهه 1980 تاکنون تغییر کرده است. بنابراین هرچقدر مهندسان و طراحان سایپا تلاش کنند، بازهم محصول آن‌ها قادر نیست راحتی و امنیت سواری یک خودرو اقتصادی امروزی را نصیب سرنشینان کند. با این حال استفاده از پلتفرم‌های قدیمی موجب خواهد شد تا توسعه و ساخت خودرو مقرون به صرفه باشد، موضوعی که برای بازار خودرو ایران یک مزیت کلیدی محسوب می‌شود. اطلس در سال 2023 وارد بازار خواهد شد و به تدریج جایگزین مدل‌های قدیمی‌تر می‌شود. مشتریانی که به دنبال خودرویی مدرن‌تر هستند، می‌توانند سایپا شاهین یا سایپا آریا را برای خرید انتخاب کنند که براساس پلتفرم نسل دوم تویوتا یاریس توسعه یافته‌اند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *