پرش به محتوا

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

  • 25 اردیبهشت 1404

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

  • پنج‌شنبه 25 اردیبهشت 1404
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما

بازگشت مشوق‌های داخلی‌سازی خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : در حالی که اخبار غیررسمی از افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو منتشر شده، روز گذشته معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت از اصلاح تعرفه قطعه خبر داد. بدین ترتیب اگرچه اخبار غیررسمی میزان تعرفه‌ها مورد تایید منوچهر منطقی نیست، اما گویا قرار است شاهد افزایش تعرفه واردات قطعات خودروها در آینده نزدیک باشیم.

 

دوم آبان بود که برخی خبرگزاری‌ها از تصویب جزئیات کامل تعرفه قطعات خودروهای مونتاژی توسط دولت خبر دادند و اعلام کردند که سودهای بازرگانی برای خودروها به تفکیک حجم موتور و میزان داخلی‌سازی بین ۱۳ تا ۳۵درصد افزایش یافته است. حتی گفته شد که وزارت صمت جدول تعرفه‌ای جدید را به خودروسازان ابلاغ کرده است. این جدول بر اساس میزان داخلی‌سازی خودرو تقسیم‌بندی شده و برای هر بازه‌ای میزان تعرفه را مشخص کرده است. همچنین تقسیم‌بندی براساس حجم موتور این خودروها صورت گرفته که البته در همه موارد به‌جز خودروهای کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی که داخلی‌سازی‌ آنها بیش از ۵۰درصد باشد، شاهد رشد تعرفه‌ها در جدول مذکور هستیم.

 

می‌توان گفت دو نگاه مختلف نسبت به رشد تعرفه واردات قطعات مونتاژی وجود دارد. گروه اول که مهم‌ترین آنها قطعه‌سازان هستند، معتقدند مونتاژکاران برای تولید محصولات خود از توان قطعه‌سازی داخلی استفاده نمی‌کنند. و شرکت‌های خصوصی‌ که تقریبا تمام آنها هم شرکت‌های چینی هستند، ترجیح می‌دهند قطعات موردنیاز خود را به صورت یک‌جا وارد کنند که این وضعیت در نهایت به صنعت خودروی ایران آسیب قابل‌توجهی می‌زند. این گروه از افراد می‌گویند رشد تعرفه واردات خودروهای مونتاژی باعث خواهد شد واردات قطعات چینی صرفه اقتصادی خود را از دست بدهد و این خودروسازان نیز قطعات مورد‌نیاز خود را از تولیدکنندگان داخلی تامین کنند. اما در شرایطی تعرفه واردات خودرو کامل در اسفندماه اعلام و تعرفه وارداتی‌ها افزایش یافت که طبق عرف موجود، هرگاه تعرفه واردات خودرو کامل (CBU) تغییر کند، به تبع آن باید تعرفه قطعات اعم از CKD و SKD نیز بازنگری شود.

 

آنچه مشخص است در تمامی کشورها و از جمله ایران بین تعرفه واردات خودرو کامل یا CBU و تعرفه واردات قطعه فاصله منطقی وجود دارد. در واقع پایین ماندن تعرفه واردات قطعات، بیشتر به سود واردکنندگان قطعه و همچنین شرکت‌های مونتاژکار چینی تمام شده و در مقابل، قطعه‌سازان داخلی و تا حدی خودروسازان را متضرر خواهد کرد. البته در کنار این مسائل، طبعا پایین ماندن تعرفه واردات قطعات، به خروج هرچه بیشتر ارز از کشور نیز خواهد انجامید. بدین ترتیب در شرایطی که رشد تعرفه‌ها مخالفان خاص خود را دارد، مونتاژکاران یا شرکت‌های خصوصی نیز در این زمینه دلایلی بر ثبات تعرفه‌ها دارند. خودروسازان خصوصی می‌گویند تولیدات قطعه‌سازان داخلی چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت نمی‌تواند نیازهای آنها را برآورده کند.

 

 

نگاهی به گذشته تعرفه واردات قطعه نشان می‌دهد گرچه در سال‌های نسبتا دور میزان تعرفه‌ بستگی به میزان داخلی‌سازی خودرو داشته، اما اکنون نگاه پلکانی به آن وجود ندارد. به عبارت دیگر خودروساز خصوصی که محصولات چینی را مونتاژ می‌کند و میزان داخلی‌سازی آن زیر ۲۰درصد است، همان میزان از تعرفه را می‌پردازد که خودروسازی با شاید ۷۰درصد داخلی‌سازی مجبور به پرداخت آن است. چنین وضعیتی راه را باز می‌گذارد تا قطعات چینی بدون هزینه اضافی، راهی صنعت خودروی ایران شوند. اما آنچه از تعرفه‌بندی جدید واردات قطعات منتشر شده، نشان می‌دهد که روند پلکانی دوباره در پیش‌ گرفته شده، به صورتی که هرچه عمق داخلی‌سازی خودرو بیشتر باشد برای واردات قطعات موردنیاز آن تعرفه کمتری پرداخت می‌شود. چنین روشی می‌تواند انگیزه واردات قطعات چینی را کاهش داده و خودروسازان به‌ویژه خصوصی‌ها را ترغیب کند که از جایگزین ایرانی قطعات مورد نیاز خود استفاده کنند.

 

جزئیات رشد تعرفه‌ها

همان‌طور که اشاره شد پیش از این جزئیاتی از میزان رشد تعرفه واردات خودروهای مونتاژی به صورت غیررسمی منتشر شده بود؛ اما روز گذشته منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، در مورد این موضوع مورد پرسش قرار گرفت. وی در پاسخ گفت: «درمورد تعرفه خودرو فعلا اتفاقی نیفتاده است و البته قرار است اصلاحاتی در خصوص تعرفه خودروها در جهت توسعه ساخت داخل انجام شود.» بنابراین وزارت صمت هنوز به صورت رسمی میزان رشد تعرفه‌های اعلامی را تایید نکرده است، اما به‌هرحال منطقی تاکید کرده که برنامه‌هایی در این جهت وجود دارد که نشان می‌دهد این اخبار و حتی ارقام اعلامی را نمی‌توان بی‌اساس در نظر گرفت. بنابراین می‌توانیم مروری داشته باشیم بر تغییرات احتمالی تعرفه واردات قطعات خودروهای مونتاژی تا دست‌کم حدود تغییرات روشن شده و نحوه تقسیم‌بندی این خودروها نیز مشخص شود.

 

بر این اساس برای خودروهای مونتاژی با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی، سه گروه مختلف تعریف شده است. گروه اول خودروهای داخلی‌سازی کمتر از ۲۰درصد است که بر‌اساس این گزارش‌ها تعرفه واردات قطعات آنها از ۲۸درصد به ۵۱درصد افزایش می‌یابد. گروه بعدی خودروهایی با عمق داخلی‌سازی ۲۰ تا ۵۰درصد هستند که گفته می‌شود تعرفه واردات قطعات آنها به ۲۸درصد رسیده است. تا‌کنون تعرفه واردات قطعات این خودروها ۶، ۱۱ و ۱۶درصد بوده است. گروه سوم که مطلوب‌ترین گروه برای سیاستگذار محسوب می‌شوند، خودروهای با عمق داخلی‌سازی بیش از ۵۰درصد هستند که تعرفه آنها پیش از این ۱ تا ۶درصد در نظر گرفته شده بود اما گویا طبق جدول مذکور، این رقم روی یک‌درصد ثابت مانده است.

بخش دیگری از این جدول نیز به خودروهایی می‌پردازد که حجم موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی دارند. این بخش نیز به دو گروه خودرویی تقسیم شده: خودروهای مونتاژی با میزان داخلی‌سازی کمتر از ۲۰درصد که تعرفه واردات قطعات آنها از ۱۶درصد به ۵۱درصد افزایش یافته و خودروهای با عمق داخلی‌سازی بین ۲۰ تا ۵۰درصد که تعرفه آنها به ۲۸درصد رسیده است. این درحالی است که تعرفه قطعات گروه اخیر پیش از این ۱، ۶ و ۱۱ درصد بوده است.

توازن منافع واردات و تولید؟

همانطور که پیش از این به آن اشاره کردیم، پرسش‌ها و نکاتی در مورد رشد تعرفه واردات خودروهای مونتاژی وجود دارد که نگاه‌ها و پاسخ‌های متفاوتی در مورد آن وجود دارد. در این مورد گفت‌وگویی داشتیم با حسن کریمی سنجری، کارشناس حوزه خودرو و اصغر خسروشاهی، فعال صنعت قطعه. خسروشاهی معتقد است باید قانونی حاکم شود که براساس آن به مرور زمان خودروسازی به صمت داخلی‌سازی و حتی خودکفایی حرکت کند. وی می‌گوید در شرایط فعلی مونتاژکاران با عمق داخلی‌سازی ۲۰درصد از همان تعرفه‌ای استفاده می‌کنند که تولیدکنندگان خودرو که ۷۰ تا ۸۰درصد داخلی‌سازی دارند. خسروشاهی تاکید می‌کند این داخلی‌سازی اندک مونتاژکاران در مورد قطعات استاندارد بوده و هیچ‌وقت اقدامی جهت داخلی‌سازی برای قطعات موتوری نداشته‌اند.

 

از نظر وی این وضعیت درنهایت به نفع واردکننده و به ضرر تولیدکننده تمام می‌شود. خسروشاهی تاکید می‌کند این شرایط تا حد زیادی باعث می‌شود که صنعت خودروی ایران به شرکت‌های چینی وابسته باشد. همچنین این فعال صنعت قطعه اعتقاد دارد که تعرفه‌ها براساس میزان داخلی‌سازی باید پلکانی تنظیم شوند. وی می‌گوید این روش در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ اجرایی می‌شد اما در نهایت حالت پلکانی رو به افول رفت. خسروشاهی اعتقاد دارد با پلکانی کردن تعرفه واردات خودروهای مونتاژی، باید سازوکاری در نظر گرفته شود که مونتاژکاران برای داخلی‌سازی به سراغ قطعات فنی‌تر مانند قطعات موتوری، گیربکس یا قطعات الکترونیکی بروند.

 

کریمی سنجری نیز با بخش زیادی از اظهارات خسروشاهی موافق است. وی می‌گوید سیاستگذار بیش از یک سال است که روی این طرح کار می‌کند. وی تاکید دارد که عمق داخلی‌سازی ۲۰درصد در عمل کار سختی نیست و تنها با انجام میزانی از کارهای مقدماتی می‌توان به این درصد دست یافت. این کارشناس حوزه خودرو می‌گوید تاکنون مونتاژکاران با ثبت این میزان داخلی‌سازی همان تعرفه خودروسازان را پرداخت می‌کردند. کریمی سنجری معتقد است نتیجه این شرایط این بوده که هر فردی یک قرارداد بسته و شروع به مونتاژ و تولید CKD می‌کرد و سپس با برچسب «خودروساز» به‌راحتی قطعات موردنیاز برای CKD را هم با تعرفه پایین وارد می‌کرد.

 

بنابراین کریمی سنجری نیز نگاه مثبتی نسبت به این تغییرات دارد. از این کارشناس حوزه خودرو پرسیدیم که آیا این تغییرات منجر به تحمیل هزینه اضافی به مصرف‌کننده خواهد شد؟ وی می‌گوید شرط اینکه چنین خطری وجود نداشته باشد رقابتی کردن بازار است. به اعتقاد کریمی سنجری، سیاستگذاری نباید به صورت خطی باشد بلکه سیاستگذاری یک بسته است. اگر سیاستگذار فکری به حال رقابتی‌ کردن بازار نکند در نهایت به قیمت تمام‌شده این خودروها اضافه شده و مصرف‌کننده مجبور به پرداخت آن می‌شود. وی تاکید دارد که در بازار رقابتی، قیمت تمام‌شده بالا، تا حد زیادی به ضرر عرضه‌کننده تمام می‌شود، چراکه مصرف‌کننده می‌تواند از خودروی جایگزین استفاده کند. بنابراین در شرایط فعلی سیاستگذار باید از ابزار تنظیم‌گری خود استفاده کند.

 

وی در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که این تغییرات در مورد خودروهای تجاری کاملا تاثیرگذار است، چراکه بازار این خودروها رقابتی است؛ هرچند که رقابت نسبی در خودروهای داخلی نیز دیده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت نگرانی اساسی در مورد نظام تعرفه‌ای واردات قطعات خودروهای مونتاژی در مورد شرکت‌هایی است  که داخلی‌سازی پایینی دارند و این مساله به‌نوعی به هم ریختن توازن بین منافع واردکنندگان و تولیدکنندگان قطعه است که با تعرفه‌های فعلی، این توازن بیشتر به سمت واردات قطعه سوق پیدا کرده است. البته فاکتور نرخ ارز نیز موثر بوده و تا حد زیادی سرعت‌گیر این موضوع است. به‌نوعی می‌توان گفت اگر نرخ ارز طی سال‌های گذشته چنین رشدی را تجربه نکرده بود احتمالا باید منتظر واردات بیشتری هم در حوزه قطعه بودیم؛ با این وجود باید دید تغییرات تعرفه‌ای تا چه اندازه در رفع این نگرانی موفق خواهند بود.

  • تاریخ انتشار : 9 آبان 1402
  • نظرات : No Comments
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : 98440
  • برچسب ها : بازار خودرو, تولید خودرو, خودروسازان, داخلی‌سازی, صنعت خودرو, قطعات خودرو, وزارت صمت
https://ghatatnews.ir/?p=98440
Prevقبلآغاز سری جدید طرح پیش فروش کامیون کشنده H5 با استاندارد ADR
بعدیپیش‌بینی خودروسازان از تیراژ ۱۴۰۲Next
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو

مطالب مشابه

آغاز اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا از ۲۵ اردیبهشت؛ فرصتی راهبردی برای قطعه‌سازان

24 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

ممنوعیت واردات یا تعرفه‌گذاری؟ نگاه رهبر انقلاب روشن است

22 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

بازداشت بیش از ۱۰۲ هزار متهم طی سال گذشته

22 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

درآمد مالیاتی طی ۳ سال ۴ برابر شد

21 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

تسلا: خبری از تغییر مدیرعامل نیست

20 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

انفجار در بندر شهید رجایی بندرعباس؛ «بیش از ۲۸۰ نفر مجروح شدند»

06 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »
مشاهده بیشتر
لوازم یدکی
Odm

آخرین اخبار

ابهام در واردات خودرو؛ بلاتکلیفی مصرف‌کنندگان در سایه بی‌برنامگی نهادها
افزایش قیمت خودروهای نو در آمریکا؛ اثر محسوس تعرفه‌های تجاری در بازار
اعتصاب کارگران فورد در آلمان؛ واکنش به برنامه تعدیل گسترده نیرو
جاه‌طلبی خودرویی عربستان: گامی بلند به‌سوی آینده‌ای بدون نفت
تویوتا، بزرگ‌ترین خودروساز جهان و قربانی اصلی در تنش‌های تجاری آمریکا
بحران در نیسان؛ اخراج بیش از ۱۰ هزار نفر و عقب‌نشینی از پروژه ساخت کارخانه باتری
ایران‌خودرو ۷ هزار مترمربع فضای تعمیرگاهی برای خودروهای آسیب‌دیده اختصاص داد
فراری از نخستین خودروی تمام‌برقی خود رونمایی می‌کند؛ تحویل از سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود
ابهام در تخصیص منابع ارزی برای واردات و مونتاژ خودرو؛ شفاف‌سازی یا پنهان‌کاری؟
لزوم رصد و ساماندهی بازار لوازم یدکی خودرو با استفاده از سامانه کد رهگیری
کاهش فروش خودروهای تسلا در اسپانیا در حالی که برندهای دیگر رشد چشمگیری را تجربه کردند
افزایش نسبی فروش خودرو در فروردین ۱۴۰۴؛ رشد ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، افت سایپا
لغو محدودیت‌های خرید و فروش حواله و وکالتی خودروهای وارداتی؛ بازگشت آزادی معاملات به بازار خودرو
کاهش فروش ولوو همزمان با افت بازار خودروهای برقی
بازدید مدیرعامل ایساکو و عضو هیات‌مدیره ایران‌خودرو از تعمیرگاه‌های مرکزی و نظارت بر خدمات نوروزی ۱۴۰۴
آمادگی کامل امداد ایران‌خودرو برای خدمات‌رسانی در سفرهای نوروزی و بازگشت مسافران | طرح نوروز ۱۴۰۴
بازدید مدیرعامل ایران‌خودرو از مرکز پاسخ‌گویی و امداد در لحظات تحویل سال
رکورد جدید تحویل ماهانه خودرو در دو سال گذشته شکسته شد
به عصر خلق ماشین‌های علمی تخیلی خوش آمدید
صنعت قطعه سازی خودرو در سالی که گذشت
تحولات قانون‌گذاری در واردات خودرو و قطعات: از لغو محدودیت‌ها تا الزامات جدید
ثبات بازار تایر و کاهش قیمت‌ها در آستانه سال نو
پایان سال کاری ایران‌خودرو با ثبت رکورد تولید ۵۳۸ هزار خودرو
رونمایی از اولین خودروی وارداتی پلاک شده برای جانبازان
جزئیات بیشتر خدمات مراکز معاینه فنی تهران در ایام تعطیلات نوروز
«انویدیا: پیشگام آینده خودروهای خودران»
فرسودگی ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری و راهکارهای نوسازی
حقوق ورودی خودروهای دست دوم ۱۰۰ درصد تعیین شد
اتوبوس های سرگردان پشت در اتاق سیاستمداران
حبس آمارهای خودرویی و کاهش شفافیت در صنعت خودرو
بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در خردادماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود
ایران‌خودرو در مسیر همکاری با شریک خارجی برای ارتقای کیفیت و توسعه محصولات
هزینه یک میلیارد یورویی تعرفه‌ها برای بی‌ام‌و
افزایش تعداد نمایندگی‌های ایساکو و خدمات گسترده‌تر به مشتریان
شرکت ایساکو دوره آموزشی تخصصی خودروهای برقی را برگزار کرد
چرا استفاده از خودروهای شخصی در تهران افزایش یافته است؟
آغاز تکمیل وجه ۶ خودرو نیسان و تویوتا با اولویت واریز
آمادگی کامل نمایندگی‌های سایپا برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی
افتتاح بیست و دومین نمایندگی رسمی صنایع خودروسازی ایلیا در استان اردبیل
شورای رقابت و قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی
کاهش تورم تولید خودرو در ماه های اخیر
بهتام‌روانکار: آغاز بیست‌ودومین سال فعالیت با رکوردی جدید در فروش
برند فونیکس و دستاورد بزرگ در ایمنی خودرو
چالش‌های دریافت تاییدیه‌های استاندارد برای خودروهای وارداتی به ایران
ایران هر سال به اندازه تلفات جانی زلزله طبس، در تصادفات رانندگی کشته می‌دهد
خدمات جاده‌ای ۲۴ ساعته مدیران خودرو؛ همراه شما در سفرهای نوروزی
اعلام نتایج قرعه‌کشی خودروهای وارداتی
خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو
افتتاح بزرگ‌ترین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران
اعتراضات علیه ایلان ماسک و تسلا در آمریکا و آلمان
مشاهده بیشتر

» گروه نشریات

ماهنامه قطعات خودرو

ماهنامه خانه روشن

ماهنامه دیجی رسانه

فصلنامه دیجی راه

» با ما در ارتباط باشید

09129054561
021-33531593

میدان بهارستان، خیابان ظهیر الاسلام، کوچه سلطانی، پلاک 9 واحد ۶

Telegram Instagram Youtube Rtlicons-social-aparat Rtlicons-social-bale

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق به نشریه قطعات خودرو است.نقل فقط با ذکر منبع آزاد است.