به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، اسناد منتشر شده نشان میدهد پیشرانه روتاری مزدا با ویژگیهای جدید و نسبتاً عجیبی باز گشته است. ظاهراً مزدا میخواهد تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپ VVT را در پیشرانه روتاری از نو اختراع کند!
همه میدانیم که پیشرانه روتاری این خودروساز ژاپنی به عنوان افزایش دهنده شعاع حرکتی در کراس اوور برقی MX-30 نصب خواهد شد.
برای اینکه شعاع حرکتی ۱۶۰ کیلومتری این خودرو افزایش یابد مزدا تصمیم گرفت تا پیشرانه روتاری را برای این خودرو در نظر بگیرد.
نیروگاه آهنین یاد شده به خاطر مصرف سوخت ضعیف و تأثیر منفی روی محیطزیست از دور خارج شده بود بنابراین مزدا برای حل این مشکلات تلاشهای مضاعفی کرده است.
اسناد منتشر شده از اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا نشان میدهد قوای محرکه جدید مزدا نه تنها نقش افزایش دهنده شعاع حرکتی MX-30 را بازی خواهد کرد بلکه تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپها VVT را نیز از نو اختراع خواهد کرد! مزدا به گونهای از این تکنولوژی در پیشرانه روتاری استفاده کرده که پیش از این هیچ برند دیگری بکار نبرده بود.
در پتنت این شرکت میتوانیم یک پیشرانه تک روتور جمعوجور را ببینیم که از آرایش پورت دوگانه سود برده و لبه روتور ابتدا از پورت اولیه عبور کرده و سپس به پورت دوم میرسد.
وجود پورت دوم به خاطر طولانیتر کردن ورود هواست و بنابراین هوای بیشتری میتواند در زمان نیاز به قدرت بیشتر وارد محفظه احتراق شود. البته همین پورت دوم میتواند در زمانی که نیاز به قدرت بالا نیست باعث اختلال در راندمان شود و به همین خاطر مزدا سوپاپی را در نظر گرفته که در چنین موقعیتهایی پورت دوم را میبندد.
این پورتها عجیبترین بخش از پیشرانه جدید مزدا نیستند چراکه این عنوان به پیشرانه برقیای تعلق میگیرد که در کنار پیشرانه روتاری جا خوش میکند؛ بنابراین میتوان گفت با یک خودروی برقی طرف خواهیم بود که دارای دو پیشرانه برقی با آرایشی کاملاً جدید است.
هدف این پیشرانه برقی به حرکت درآوردن چرخ ها نیست بلکه برای اعمال گشتاور مثبت یا منفی از طریق شفت خروجی روتور بکار میرود. در واقع هدف مزدا ایجاد تغییر در سرعت چرخش روتور بوده تا میزان هوای ورودی به محفظه احتراق بهینه شود. در واقع میتوان پیشرانه برقی را تصور کرد که از طریق کشش باتری ولتاژ بالا پشتیبانی میشود.
آنچه مزدا انجام داده تزریق تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپهای پیشرانههای پیستونی به پیشرانه روتاری است چراکه در این نوع نیروگاه های آهنین خبری از سوپاپ یا میللنگ نیست.
البته باید دید این نوع طراحی از روی کاغذ فراتر خواهد رفت یا خیر. از جمله نگرانیهایی که از هماکنون به وجود آمده میتوان به تغییرات سرعت چرخش روتور اشاره کرد که میتواند نوساناتی در خود پیشرانه ایجاد کند. اگر مزدا در بازگرداندن پیشرانه روتاری به بازار موفق شود و بتواند آن را روی MX-30 به اثبات برساند، احتمال آینده روشنتری در انتظار این تکنولوژی خواهد بود.