به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، منوچهر منطقی با بیان اینکه تولید خودرو یک فرآیند دانش بنیان است، افزود: تا به امروز به قسمتهای پایین دانش بنیان آن یعنی دانش بهره بردارانه توجه کردهایم به این معنی که اجزای خودرو را گرفته و یکپارچه سازی آن را انجام داده و به بازار ارائه دهیم.
وی با بیان اینکه مسئول ایجاد فناوری و یکپارچه سازی (پلتفرم و طراحی خودرو)، بخش هایتک خودروسازی است، گفت: در هیچ کجای دنیا خودروسازی وجود ندارد که ظرفیت تولید یک میلیون خودرو را داشته باشد و همه اجزای آن را بومی سازی و مونتاژ کند، بنابراین اگر بخواهیم به سمت دانش بنیان شدن خودرو حرکت کنیم باید دستاوردهای خود را تجمیع و محصول نهایی را تولید کنیم.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در پاسخ به این سوال که آیا توانمندی فناورانه خودرو در کشور وجود دارد یا خیر؟ افزود: این توانمندی در کشور وجود دارد، اما به خوبی از آن استفاده نکردهایم، معمولاً در خودروسازی نیاز به نیروهای تحصیل کرده داریم که از نظر تربیت نیروهای مهندس جایگاه چهارم را دارا هستیم.
وی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفتگو از بازارهای بین المللی محصولات داخلی هم گفت: چند محصول را به روسیه بردهایم که خودروهای تارا، دنا، و شاهین مورد توجه قرار گرفت و به احتمال زیاد بخشی از حجم صادراتی خودروها مربوط به همین محصولات خواهد بود.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود نیروهای متخصص و مراکز طراحی خودرو در کشور افزود: تنها دانشکده خودرو در خاورمیانه در ایران وجود دارد و از نظر علمی میتوانیم نیروهایی با دانش طراحی خودرو تربیت کنیم.
منطقی در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم وجود نیروها و امکانات مناسب، جایگاه خودروسازی مناسب نیست، گفت: بومی سازی خودرو همواره جزو سیاستهای اصلی بوده است و فقط به این موضوع پرداختهایم، طراحی محصول کار پیچیدهای است و باید بهترینهای کشور را جمع کنیم، در حال حاضر مسیر دوم را در حال پیمایش هستیم.