به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : بررسی بازار خودرو طی یک ماه گذشته نشان میدهد بیشتر محصولات دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین خودروهای بخش خصوصی با کاهش قیمت قابلتوجهی مواجه بودند. «دنیای اقتصاد» برای بررسی وضعیت بازار در یک ماه گذشته، تغییرات قیمتی ۱۰ خودروی مختلف از جمله شش محصول داخلی و چهار خودروی مونتاژی را در ابتدا، میانه و انتهای خردادماه رصد کرده است که نشان میدهد این ۱۰ خودرو به طور میانگین در خردادماه ۱۴درصد کاهش قیمت را به خود دیدهاند.
علل مختلفی را میتوان برای کاهش قیمت خودرو در نظر گرفت. یکی از این دلایل موضوع واردات خودرو بود بطوریکه ورود محصولات نو و کارکرده در خردادماه شکل جدیتری نسبت به گذشته به خود گرفت. اما موثرترین عامل بر این موضوع را میتوان نوسانات نرخ ارز دانست. طی هفتههای گذشته که قیمت خودرو در بازار رو به کاهش بود، تحرکاتی در بازار ارز مشاهده میشد. به طور دقیقتر طی هفتههای گذشته اخباری به گوش میرسید مبنی بر اینکه در پشت پرده توافقاتی سیاسی در حال انجام است. نرخ ارز نیز متاثر از این اخبار رو به کاهش گذاشت. بازار خودرو نیز که همیشه تابعیت خود را از بازار ارز نشان داده، همراه با کاهش در نرخ ارز، با افت قیمت مواجه شد. علاوه بر این، مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه در ماه جاری بود که موجب کاهش قیمت خودرو در بازار شد. اما بازار خودرو در هفته جاری با تغییراتی همراه بود، بهطوریکه روند نزولی قیمتها توقف کرد و برخی از خودروها با افزایش قیمت روبهرو بودند.
از بین 10 خودروی مورد بررسی در هفته گذشته قیمت هفت خودرو با رشد قیمت مواجه بوده و بهای سه خودرو بدون تغییر باقی مانده است. یک هفته گذشته آبستن اتفاقات خودرویی زیادی بود که هر یک به نوبه خود تاثیری بر قیمت خودرو برجای گذاشتند و در نهایت برآیند تاثیرات آنها منجر به رشد جزئی بهای خودرو در بازار شده است. همانطور که اشاره شد طی هفتههای گذشته اخبار مربوط به احتمال توافق به کاهش نرخ ارز و به تبع آن کاهش قیمت خودرو انجامید، اما اکنون که دیگر زمزمههای مربوط به این توافقات متوقف شده کاهش قیمت خودرو نیز ترمز کرده و حتی کمی افزایش قیمت را نشان میدهد.
علاوه بر این موضوع، طی یک هفته گذشته اتفاقات دیگری رخ داده است. برای مثال خبر ورود دوباره خودرو به بورس کالا و لغو آن را شاهد بودیم. پیش از این اعلام شده بود روز دوشنبه محصول یکی از خودروسازان خصوصی در بورس کالا به فروش خواهد رفت، اما بعد از آنکه شورای رقابت این اقدام را غیرقانونی خواند، نماد معاملاتی این خودرو از تابلوی بورس حذف شد. پس از آن این شرکت خصوصی در نامهای به شورای رقابت از اقدام خود دفاع کرد، ولی سازمان بازرسی کل کشور نیز عرضه خودرو در بورس کالا را تخلف نامید. بنابراین طی هفته گذشته بلاتکلیفی زیادی بر بازار خودروهای مونتاژی حاکم بود، چراکه نحوه عرضه آن باز هم محل اختلاف نهادهای مختلف شده بود. علاوه بر این، بازار محصولات خودروسازان خصوصی دلیل دیگری نیز برای بلاتکلیفی دارد. با گذشت نزدیک به یک ماه از اعلام قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت، هنوز خودروسازان خصوصی زیر بار این قیمتها نرفتهاند.
بنابراین این بلاتکلیفی علاوه بر نحوه عرضه، در مورد قیمت خودروهای مونتاژی نیز وجود دارد که موجب افزایش قیمت این محصولات در بازار خودرو شده است. علاوه بر حواشی خودروهای مونتاژی، یک هفته گذشته بستر اتفاقاتی برای خودروهای داخلی نیز بود. برای مثال اولویتبندی مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو در این هفته اعلام شد. برخی از متقاضیان نیز از خرید خودرو از طریق این سامانه انصراف دادند که این موضوع بسیار مورد توجه سیاستگذاران بود؛ به طوری که آمار انصرافیها در صورتی به طور مداوم از طرف متولی امر اعلام میشد که خبری از آمار کل شرکتکنندگان در مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو منتشر نشد.