به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛ احسان جانمحمدی عضو انجمن صنفی CNG کشور طی یک نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه “شاهد افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی نرخ قطعات جایگاه CNG و افزایش شدید قیمت روغن هستیم”، گفت: این در حالی است که عمده جایگاهها با عمر بالای ۱۰ سال فرسوده شده و نیاز به بهسازی دارند و این مسئله از مشکلات مهم در عرضه CNG است.
او افزود: متأسفانه طی ۶ سال گذشته کارمزدها متناسب با افزایش هزینهها، افزایش نیافته و در نتیجه با زیان انباشته در جایگاههای عرضه مواجهایم و با این میزان افزایش کارمزد سالانه، بهرهبرداری از جایگاهها با مشکل مواجه شده است.
جانمحمدی با بیان اینکه “هماکنون حدود ۲۶۰۰ جایگاه عرضه CNG در کشور داریم که از این تعداد ۱۳۰ جایگاه مالکیت کاملا خصوصی دارد”، گفت: سهم ۴ تا ۵ درصدی مالکیت خصوصی جایگاههای عرضه نشان میدهد که فعالیت فعالان خصوصی در این عرصه، سودآور نیست و به طور متوسط سالانه ۴ درصد بازگشت سرمایه در بخش جایگاهداری داریم که رقمی بسیار پایین است.
او ادامه داد: در سالهای اخیر با انباشته شدن زیانهای جایگاهداران و افزایش قیمت زمینها، شاهد افزایش تقاضا برای تغییر کاربری زمین جایگاهها بودهایم.
این عضو انجمن صنفی CNG کشور تصریح کرد: این مسائل درحالی است که جایگزینی مصرف سوخت CNG به جای بنزین در خودروها، فرصت مهم و یکی از راهکارهای مهم جلوگیری از افزایش بیرویه مصرف بنزین و قطع وابستگی کشور به واردات بنزین است.
او ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۳ تا ۲۴ میلیون مترمکعب به صورت روزانه مصرف CNG داریم و جایگاههای عرضه به واقع در فعالیت خود، ایثارگرانه در حال کار هستند که با وجود تمامی مشکلات و زیان انباشته، عرضه روزانه حدود ۲۴ میلیون مترمکعب CNG بدون اختلال در حال انجام است.
سود ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی جایگاه های سی ان جی
این عضو انجمن صنفی CNG خاطرنشان کرد: مصرف فعلی CNGکشور که حدود ۸ میلیارد مترمکعب در سال بوده، درآمد سرشاری را نصیب دولت کرده به طوری که سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سودآوری برای دولت داشته و بسیار عجیب است که با این حجم سودآوری، این صنعت با غفلت و بیتوجهی از سمت دولت مواجه است.
به گفته او، از این مقدار سود کمتر از ۲ درصد به عنوان حق العمل به جایگاه ها پرداخت می شود.
وی افزود: با توجه به تجربیات قبلی افزایش حقالعمل در سالهای گذشته و سال جاری، به نظر میرسد نهادهای متولی و تصمیمگیر از جمله سازمان برنامه و بودجه درک درستی از وضعیت وخیم جایگاهداران و فعالان صنعت CNG نداشته و ندارند.
جان محمدی ادامه داد: با توجه به حقالعمل جایگاههای سی ان جی، ۶ سال است که افزایش این حقالعمل به میزان بررسیها نیست و باعث ایجاد زیان انباشته در جایگاههای سی ان جی شده است.
عضو انجمن صنفی سی ان جی کشور تاکید کرد: در ۳ سال گذشته کارگروهی باید هزینه جایگاهها را ارزیابی کرده و حقالعمل را تعیین کنند. اولین بار در سال ۹۹ اتفاق افتاد و ۸۰ درصد از حقالعمل مصوب پرداخت شد.
به گفته او، در سال گذشته نیز تنها ۲۵ درصد افزایش اتفاق افتاد. امسال نیز پیشنهاد برای افزایش ۱۰۰ درصدی حقالعمل جایگاهها مطرح شده بود که افزایش ۴۵ درصدی البته با احتساب مالیات بر ارزش افزوده انجام شد.
مصرف سی ان جی بازهم کمتر شد
جان محمدی ادامه داد: مقدار افزایش کارمزد برای جایگاههای سی ان جی و بنزین هر دو یکسان هستند این در حالی است که هزینه های CNG خیلی بالاتر از بنزین است. برابر بودن مقدار افزایش کارمزد هر دو بخش نشان می دهد که هیچ کار کارشناسی در اینباره صورت نگرفته است.
او با اشاره به اینکه مصرف سی ان جی در کشور در سال گذشته به ۲۵ میلیون مترمکعب در روز رسید، افزود: امسال این میزان کاهش داشته و به حدود ۲۳ میلیون مترمکعب رسیده است.
این فعال صنعت سی ان جی گفت: به دلیل زیان انباشته و کارمزد پایینی که برای جایگاه داران در نظر گرفته شده است، ادامه فعالیت برای بسیاری از فعالین این صنف دیگر مقرون به صرفه نیست. بر اساس آمار موجود در ماه های گذشته حدود ۱۰ درصد جایگاه ها یعنی بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ جایگاه تعظیل شدند.
او همچنین با بیان اینکه در بزرگراه ها، شهرهای کوچک و جاده های بین شهری نیازی به تاسیس جایگاه سی ان جی وجود ندارد و بازار کاملا اشباع شده است، ادامه داد: در حال حاضر در کلان شهرهایی همچون تهران با کمبود مواجه هستیم. البته در تهران با توجه به قیمت بالای زمین اگر کارمزد جایگاه دار ۳۰۰ درصد هم افزایش پیدا کند، بازهم صرفه اقتصادی ندارد.