به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، لیفان x۶۰ یکی از اولین کراساوورهای چینی بازار ایران بود که به عنوان رقیب مستقیم ام وی ام ایکس ۴۴ معرفی شد. این خودرو در ابتدا مجهز به یک گیربکس ۵ سرعته معمولی بود و در سال ۹۳ گیربکس آن با یک نمونه دندهای دیگر که به اصطلاح به آن هیلمنی گفته میشد، جایگزین شد
لیفان ایکس ۶۰؛ خودرویی با دو گیربکس دندهای و یک جعبهدنده اتوماتیک
لیفان ایکس ۶۰ یکی از اولین کراساوورهای چینی بازار ایران بود که به عنوان رقیب مستقیم ام وی ام ایکس ۴۴ معرفی شد. این خودرو در ابتدا مجهز به یک گیربکس ۵ سرعته معمولی بود و در سال ۹۳ گیربکس آن با یک نمونه دندهای دیگر که به اصطلاح به آن هیلمنی گفته میشد، جایگزین شد. در سال ۹۵ هم کرمان موتور نسخه اتوماتیک این خودرو را عرضه کرد. در نهایت، در سال ۹۷ به دلیل تحریمها، تولید این خودرو متوقف شد. در این مطلب قصد داریم تا تفاوتهای میان دو گیربکس دندهای لیفان ایکس ۶۰ را بررسی کنیم.
لیفان ایکس ۶۰؛ یکی از محبوبترین کراساوورهای اقتصادی بازار
زمانی که بازار خودروهای شاسیبلند با همان کراساوور در حال داغ شدن بود، برندهای چینی مختلفی از جمله ام وی ام و لیفان وارد بازار ایران شدند. اولین چینی کراساوور راهیافته به بازار ایران، ام وی ام ایکس ۳۳ بود که چه از نظر طراحی و چه از نظر فنی به آن نقدهایی وارد میشود.
کرمان موتور، به عنوان یکی از رقبای بزرگ مدیران خودرو، لیفان ایکس ۶۰ را در اواخر سال ۱۳۹۰ به بازار عرضه کرد. در آن زمان، ام وی ام ایکس ۳۳ و لیفان ایکس ۶۰ هر دو مجهز به گیربکس دندهای ۵ سرعته بودند که هردو در موضوع دیسک و صفحه کلاچ ضعف داشتند. به این معنی که دیسک و صفحه این دو خودرو به نسبت دیگر خودروهای همرده، طول عمر پایینتری داشت. البته که این موضوع بیشتر درباره ام وی ام صدق میکرد. بعدها، کرمان موتور نسخه دندهای دیگری از لیفان ایکس ۶۰ را معرفی کرد که این مشکل تقریبا به صورت کامل در آن رفع شده بود. در نهایت هم گیربکس دندهای این خودرو جایگزین یک جعبهدنده اتوماتیک CVT شد و دیگر در آن خبری از دیسک و صفحه کلاچ نبود.
لیفان ایکس ۶۰ با سه نوع گیربکس به بازار عرضه شده است
لیفان ایکس ۶۰ از ابتدای حضور خود در بازار ایران یعنی اواخر سال ۱۳۹۰ تا اواسط سال ۱۳۹۳ با گیربکس ۵ سرعته معمولی به بازار عرضه شد. در سال ۱۳۹۳، کرمان موتور، جعبهدنده این کراساوور را به یک گیربکس ۵ سرعته دندهای اما از نوع هیلمنی جایگزین کرد که تقریبا تمام مشکلات گیربکس قبلی لیفان در آن حل شده بود. در نهایت هم در سال ۱۳۹۵، این خودروساز تولید ایکس ۶۰ دندهای را متوقف و آن را تا سال ۱۳۹۷ با جعبهدنده اتوماتیک CVT به بازار عرضه کرد.
تفاوتی که میان دو گیربکس دندهای لیفان ایکس ۶۰ وجود دارد
یکی از مهمترین سوالاتی که درباره لیفان ایکس ۶۰ و گیربکس آن مطرح میشود این است که “دو گیربکس جدید و قدیم لیفان چه تفاوتهایی با هم دارند؟”. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که گیربکسهای دندهای استفاده شده در لیفان ایکس شصت شاید به اسم و از نظر تعداد دنده با هم تفاوتی نداشته باشند، اما در باطن، این دو جعبهدنده به کلی با هم متفاوت است.
در گیربکس معمولی لیفان ایکس شصت، ترتیب دندهها درست مانند گیربکسهای معمولی به کار رفته در خودروهای دندهای است. به این صورت که دندهها سر جای خود قرار دارند و دنده عقب هم بعد از دنده ۵ قرار گرفته است.
در لیفان ایکس شصتهای دنده هیلمنی، دنده عقب در کنار دنده یک ماشین قرار دارد. به این معنی که بعد از ۵ دندهای وجود ندارد. برای قرار دادن خودرو در دنده یک یا عقب هم اهرمی وجود دارد که به کمک آن میتوانید این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که برای قرار دادن خودرو در دنده یک نیاز به انجام کار خاصی ندارید و مانند خودروهای معمولی، دنده را به سمت چپ و سپس جلو میکشید. اما اگر میخواهید خودرو را در دنده عقب قرار دهید، زیر سردنده اهرمی وجود دارد که باید آن را بالا و سپس دنده را به سمت چپ بکشید. اما این تمام تفاوتهای ایجاد شده در دو گیربکس جدید و قدیم ایکس ۶۰ نیست.
مشکل تمام شدن و داغ کردن دیسک و صفحه رفع شده است
خودروی لیفان ایکس ۶۰ در نسخه گیربکس قدیم با مشکل داغ شدن صفحه کلاچ در سراشیبی و تمام شدن سریع آن مواجه بود. هرچند که این مشکل به نسبت ایکس ۳۳ شدت کمتری داشت، اما همچنان به عنوان یک نقطه ضعف برای این خودرو تلقی میشد. اما این مشکل در گیربکس جدید تقریبا به صورت کامل رفع شده است و میتوانید از این بابت روی آن حساب ویژهای باز کنید.
عدم زوزهکشیدن در گیربکس جدید ایکس شصت
گیربکسهای قدیم لیفان ایکس شصت در برخی مواقع و بیشتر در زمان کاهش سرعت زوزه میکشیدند که این صدا برای برخی کمی ناخوشایند بود. البته که این مشکل در تمام گیربکسها رخ نمیداد و در برخی مواقع هم با تعویض روغن واسکازین رفع میشود. اما در بیشتر موارد، این موضوع به ذات گیربکس برمیگردد که راهکاری برای رفع آن وجود ندارد. اما این مشکل به کلی در گیربکسهای نسل جدید دندهای این کراساورر چینی برطرف شده است.