به گزارش قطعات خودرو به نقل از سایپانیوز، در مدل هایی مثل پورشه تایکان توربو اس دو سرعته وجود دو حالت هم برای آن است که تفکیکی بین عملکرد با سرعت پایین تر و بالاتر وجود داشته باشد و بازده را بالا ببرد. بنابراین با کاهش یا توقف تولید موتورهای بنزینی درون سوز، احتمال حذف سامانه های انتقال قدرت [گیربکس] دستی از صحنه صنعت خودرو وجود دارد. اما یکی از لذت های رانندگی با از دست رفتن کنترل بر رانندگی از دست خواهد رفت. شاید به همین دلیل است که تویوتا به دنبال راه حلی می گردد تا این لذت رانندگی را حفظ کند.
با این که هنوز bZ4X تویوتا رایج و متداول نشده است از همین حالا هواداران و مشتاقان گردهمایی و فوروم تشکیل می دهند که یکی از آنها BZforums.com است. در این گردهمایی مشتاقان، یک سری از اسناد و مدارک ثبت اختراع تویوتا هم منتشر شده است که مروبط به شبیه ساز گیربکس دستی برای خودروهای برقی تویوتا است.
این شبیه ساز انتخاب دنده را با میزان گشتاور مورد نیاز برای موتور برقی تنظیم می کند و دور موتور متناسب را روی کیلومترشمار روی داشبورد نشان می دهد.
پدال کلاچ هم همان فیدبکی را ایجاد می کند که حس رانندگی با خودروی بنزینی دارد.
این تکنولوژی هیچ کاربردی عملی مشخص و خاصی ندارد. هدف از ارائه این فناوری فقط ایجاد حس رانندگی و تأمین حس نوستالژی رانندگی با خودروهای بنزینی دارد.
این در حالی است که از نظر برخی از مردم، بزرگترین دستاور یا مزیت خودروهای برقی همین نرمی و عدم نیاز به تغییر دنده و کاهش سر و صدای یک خودرو است.
از نظر خیلی از کسانی که این فناوری ها را امتحان می کنند، شبیه سازها یا سمیلاتورها خیلی بدتر از خودروهای اتومات هستند.
اصلاً سؤال این است که شبیه سازهایی از این دست آیا می تواند «حفظ دنده دستی» یا «حفظ حس نوستالژی» به حساب بیاید؟