به گزارش قطعات خودرو به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، با تغییر ذائقه بازارهای جهانی و در اهمیت و اولویت قرار گرفتن حفظ پایدار محیط زیست، آینده نگری و کاهش حجم استفاده از سوخت های فسیلی بسیاری از شرکتهای بزرگ دنیا را به سمت تولید خودروهای برقی هدایت کرده است. البته حرکت برای تولید محصولات برقی از سالها پیش شروع شده است. به نحوی که هم اکنون خودروهای برقی در سبد محصول بسیاری از تولیدکنندگان برتر دنیا قرار دارد و سهم مناسبی از بازارهای خودرو را به خود اختصاص داده است.
این حرکت در ایران نیز طی دو سه سال اخیر آغاز شده است. طبق معمول بخش خصوصی آغازگر راه بوده است. چون آنها به دلیل ماهیت و نحوه فعالیت بیش از دولتیها جریانهای اصلی تولید را شناسایی میکنند؛ اما به علت شرایط تحریمی و نابسامان اقتصادی، سرعت تولید این محصولات چندان بالا نبود.
با این وجود آمدن علی آبادی به عنوان وزیر صمت جدید، سرعت حرکت برقیسازی را بیشتر کرده است. به خصوص اینکه خود وی سابقه مپنایی و تولید خودروهای برقی را درکارنامه دارد و همچنین رئیس جمهوری نیز میل وافر خود به این خودروهای برقی را پیشتر نشان داده و برآن تاکید کرده است. این مساله بسیار شایسته و پسندیده است. چرا که هر ساله با نزدیک شدن فصل سرما ترس از افزایش شدید آلودگی هوا نیز بیشتر میشود.
بنابراین آغاز حرکت جدی به سمت تولید و استفاده از خودروهای برقی را باید فرصتی مغتنم شمرد و از آن استقبال کرد؛ اما مساله این است که با توجه به فقدان زیرساخت ها وفراهم نبودن شرایط تولید هنوز مشخص نیست که این رویه به دلیل علاقه وزیر صمت به خودروهای برقی است و یا اینکه برنامهای بلند مدت خواهد بود؟ چون هنوز زیرساخت ها و پیش نیازهای استفاده از این محصولات فراهم نشده است.
به عبارت بهتر، بر خلاف تصور قبل از اینکه بخواهند مشکلات مربوط به شارژ، تامین برق مورد نیاز، تامین قطعات مورد نیاز و حتی تامین مالی و تسهیلات را برطرف کنند، از آخر شروع کرده اند و ابتدا محصول را آوردهاند.
همین مسائل نشان میدهد که هنوز برای حرکت وسیع، اصولی و باسرعت مطمئن برنامه خاصی وجود ندارد. هنوز مشخص نیست که آیا معیارهای استانداردسازی تعیین شده و یا باز باید با تحکم رئیس جمهور کار راه بیفتد؟ آیا برای تامین برقی با وزارت نیرو هماهنگی ها لازم صورت گرفته است؟ آیا قرار است برای تولید برق مورد نیاز مازوت سوزاند و از نوع دیگری آلودگی ایجاد کرد؟ آیا قیمت های بالای این محصول میتواند برای بخش عمدهای از جامعه قابل پرداخت باشد؟
بنابراین اگر وزارت صمت و دولت واقعا قصد دارند که استفاده از این خودروها در ایران با اقبال عمومی همراه شود پیش از هر مساله ای باید نکات تاریک و مبهم را روشن و مشکلات را برطرف کنند؛ ولی اگر بحث فقط رونمایی و انجام حرکت های مورد پسند وزیر صمت باشد که تمام شرکتها میتوانند از خیل محصولات پر تعداد چینی یکی را به سبد محصولات خود اضافه کنند و مانند خودروهای وارداتی امروز و فردا کنند.