به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،تقاضای خودروهای تجاری در بازار کشور و به دنبال آنچه در سالهای اخیر اتفاق افتاده و تولید و عرضه این خودرو را تحت تاثیر قرار داده، همچنان با رکود همراه است. در واپسین روزهای سال 1400 نیز مشکلات ناشی از تحریمها و عدم تولید در میان خودروسازان داخلی، بر بازار خودروهای تجاری کشور سایه انداخته است. گرچه وعدههای بسیاری برای کمک به این صنعت و رهایی از مدلهای فرسوده موجود در ناوگان ارائه شده که میتوانست این بازار را رونق ببخشد، اما تا امروز گام چندان مهمی در این خصوص از سوی مسئولان برداشته نشده و این بازار همچنان با رکود همراه است.
رکود تجاریها با وعده واردات اروپاییهای دست دوم
در سال 1400 بهرغم آنکه آمارها نشان از افزایش تولید و فروش در برخی از سگمنتهای تجاری داشته است، اما بهنظر میرسد غلبه مدلهای چینی در بازار کشور، تمایل بسیاری از متقاضیان این خودروها را برای خرید کاهش داده و باعث شده است اکثر خریداران این بخش دست نگه دارند و منتظر ورود مدلهای اروپایی تولیدی یا وارداتی باشند. یکی از فعالان بازار خودروهای تجاری در گفتوگو با روزنامه «دنیایخودرو» وضعیت بازار این خودروها را در رکود مستمر توصیف کرد و گفت: «بسیاری از افرادی که نیازمند خرید یا نوسازی خودروهای سنگین هستند، با وعده نوسازی ناوگان از طریق مدلهای وارداتی دست نگه داشته و در انتظار ورود بدون واسطه این خودروها به بازار کشور هستند.» میلاد خاموشیان در ادامه افزود: «باید واقعبین بود حتی اگر تمام خودروهای وعدهداده شده به بهترین نحو وارد بازار کشور شوند، باز هم چندان رونقی به این بازار نمیبخشند چراکه تمام این خودروها 6هزار دستگاه است، در حالی که ناوگان کشور به بیش از 70هزار کامیون و کشنده در مرحله نخست احتیاج دارد.»
بازار تجاریها؛ چشمانتظار برجام
خاموشیان درخصوص احتمال احیای برجام و تاثیر آن بر بازار کشور عنوان کرد: «بیربط نیست که بسیاری از خریداران خودروهای تجاری از خرید اجتناب کرده و در انتظار برجام به سر میبرند.» وی اظهار کرد: «توافق احتمالی بین ایران و کشورهای غربی میتواند تاثیر بسیاری بر تمام بازارها از جمله خودروهای تجاری داشته باشد.» این فعال صنعت خودروهای تجاری در ادامه بیان کرد: «نخستین تاثیر این توافق را میتوان بر قیمتها جستوجو کرد؛ دور از انتظار نیست که با توافق بین این کشورها، نرخ ارز تا حدی کاهش یابد و باعث شود قیمت محصولات وارداتی یا تولید داخل روند نزولی به خود بگیرد.» وی ادامه داد: «دیگر تاثیر دستیابی به برجام میتواند در ورود مدلهای جدید اروپایی دیده شود؛ با ورود دوباره این خودروها و خودروسازان به صنعت تجاریسازی کشور، بازار رقابتی میشود و با ورود مدلهای جدید و متنوع، شاید شاهد کاهش قیمتها برای دستیابی به بازار باشیم.»
آمادگی خودروسازان تجاری برای رقابت در بازار 1401
بهگفته این فعال بازار خودروهای تجاری، تلاش برخی خودروسازان داخلی نیز نشانگر آن است که در سال آینده میتوان منتظر رقابت در این بخش هم بود. وی اظهار کرد: «برخی خودروسازان قدیمیتر و برخی تازهکاران در سال 1400 بهرغم تمام مشکلات توانستند از مدلهای تازه خود رونمایی کنند.» خاموشیان گفت: «این در حالی است که برخی از آنها نیز وعدههای دیگری را برای رونمایی یا تولید انبوه مدلهای جدید در سال آینده اعلام کردهاند.» وی خاطرنشان کرد: «میتوان امیدوار بود در سال 1401 در صورت توافق و دستیابی به برجام، مدلهای داخلی و خارجی در کنار یکدیگر در بازار داخلی رقابت کنند.» وی عنوان کرد: «گرچه عرضه مدلهای روز اروپایی میتواند عرصه را برای سایر مدلها در بازار تنگ کند، اما در صورت تفاوت قیمتی این خودروها با یکدیگر میتوان گفت تمام سگمنتهای قیمتی این بازار پوشش داده میشود و هر متقاضی با هر قدرت خریدی، به مدلهای متنوع دسترسی خواهد داشت.»