جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

خودروهایی که جهان را شوکه و شگفت‌زده کردند، از پورشه کاین تا سایبرتراک

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، در طول تاریخ، خودروهای زیادی ساخته شده‌اند که ساختارشکنی خاصی داشتند و جهان را شوکه و شگفت‌زده کردند. در این مطلب قصد معرفی چنین مدل‌هایی را داریم.

لامبورگینی LM002 سال ۱۹۸۶

شرکتی که به ساخت سوپرکارهای دونفره شهرت دارد، ناگهان از مسیر اصلی خود خارج شده و یک شاسی‌بلند را معرفی می‌کند. این داستان را امروزه زیاد می‌بینیم ولی زمانی که در سال ۱۹۸۶ لامبورگینی مدل LM002 را به بازار فرستاد باورنکردنی بود. پروژه LM002 زمانی آغاز شد که لامبورگینی قصد انعقاد قراردادی به‌منظور ساخت یک آفرودر برای ارتش آمریکا را داشت. پروتوتایپ این خودرو اما که چیتا نام داشت، خودرویی موتور عقب و سنگین بود که موردتوجه ارتش قرار نگرفت و مقامات آمریکایی قرارداد را با AM جنرال منعقد کردند. بااین‌حال، لامبورگینی در موقعیتی نبود که بتواند سرمایه هدر دهد و به همین دلیل از دانش کسب‌شده در طول پروژهٔ چیتا برای توسعهٔ اولین شاسی‌بلند تولیدی خود بنام LM002 استفاده کرد.

جی‌ام‌سی سایکلون سال ۱۹۹۱

جی‌ام‌سی سایکلون درواقع یک هات رود کارخانه‌ای با قدرت شگفت‌انگیزی زیر کاپوت بود. این پروژه با یک پیکاپ سونوما شروع شد که جی‌ام‌سی یک پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V6 توربو را در سینهٔ آن قرار داد. این موتور که ۲۰۸ اسب بخار قدرت داشت و به یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک متصل بود، به‌طور خاص برای سایکلون توسعه پیدا کرده بود. کارانددرایور معتقد بود بخش پیکاپ‌سازی جنرال موتورز یک قاتل فراری ساخته است و به همین دلیل سایکلون را برای آزمایش به پیست درگ برد و توانست به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک، فراری ۳۴۸TS را مغلوب کند.

جنرال موتورز EV1 سال ۱۹۹۶

هیچ‌کس انتظار نداشت جنرال موتورز خودرویی مثل EV1 را تولید کند. این خودرویی با طراحی آینده‌نگر و شبیه بشقاب‌پرنده بود که از یک موتور الکتریکی ۱۳۷ اسب بخاری با باطری ۱۶.۵ کیلووات ساعتی استفاده می‌کرد. با استفاده از آلومینیوم و پلاستیک نیز وزن EV1 به حدود ۱۴۰۰ کیلوگرم رسیده بود. جنرال موتورز این خودرو را از طریق یک برنامهٔ اجاره در برخی ایالت‌های آمریکا عرضه کرد اما در سال ۲۰۰۳ به دلیل عدم امکان تولید چنین خودروی پیشرفته‌ای، این پروژه لغو شد. خریداران اما به این تصمیم معترض بودند و با اکراه خودروها را پس دادند. از EV1 تعداد ۱۱۴۷ دستگاه ساخته شد که اکثر آن‌ها اوراق شدند. «ریک واگنر» مدیرعامل وقت جنرال موتورز بعدها گفت لغو پروژهٔ EV1 بزرگ‌ترین پشیمانی در طول دوران حرفه‌ای او بوده است.

بیوک GNX سال ۱۹۸۷

هرچند بیوک برندی نیست که وقتی به پرفورمنس فکر می‌کنید به ذهنتان خطور کند اما این شرکت در دههٔ ۸۰ مدل رگال را به خودرویی سریع‌تر از شورلت کامارو تبدیل کرد. در ابتدا در سال ۱۹۸۲ مدل گرند نشنال با پیشرانهٔ ۴.۱ لیتری V6 و تنها ۱۲۵ اسب بخار قدرت معرفی شد. دو سال بعد، گرند نشنال با موتور ۳.۸ لیتری V6 توربو به بازار آمد که ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشت. این قدرت به‌تدریج افزایش پیدا کرد تا نهایتاً در سال ۱۹۸۷ به GNX رسید که یکی از کلکسیونی‌ترین محصولات تاریخ بیوک محسوب می‌شود. GNX روی کاغذ ۲۷۶ اسب بخار قدرت داشت اما در واقعیت این عدد به ۳۰۰ اسب بخار نزدیک بود و برای حفظ وجههٔ کوروت کمتر اعلام شده بود.

کیا الن سال ۱۹۹۶

زمانی که اعتمادبه‌نفس کیا در خودروسازی افزایش پیدا کرد به فکر افزودن یک مدل سطح بالا و چشمگیر به صدر سبد محصولات خود افتاد. بدین منظور، کیا سراغ لوتوس رفت و بحث توسعهٔ مشترک یک خودروی اسپرت را مطرح کرد اما نتیجهٔ این مذاکرات نهایتاً به خرید حقوق تولید نسل M100 لوتوس الن انجامید. کیا الن در بیرون تقریباً با همتای لوتوسی خود یکسان بود اما از پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری سدان کیا سفیا استفاده می‌کرد که ۱۵۱ اسب بخار قدرت داشت. کیا الن خودروی اسپرتی از شرکت بود که در آن زمان با خودروهای ارزان‌قیمت و کسل‌کننده‌ای مثل پراید شناخته می‌شد و به همین دلیل بسیار عجیب به نظر می‌رسید. کیا کمتر از هزار دستگاه از الن تولید کرد که بیشتر آن‌ها در کره جنوبی فروخته شد.

مرسدس بنز A کلاس سال ۱۹۹۷

اولین ورود مرسدس بنز به بخش خودروهای شهری که با معرفی نسل اول A کلاس در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۷ صورت گرفت تعجب زیادی را برانگیخت. این خودرو نه اسپرت بود نه لوکس و بدنهٔ بلند غیرمتعارف آن روی اولین پلت‌فرم محرک جلوی مرسدس بنز ساخته شده بود. پروتوتایپ‌های این خودرو نیز زمانی که در آزمایش گوزن یا همان مانور دهی با سرعت حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت عملکرد بسیار بدی داشتند خبرساز شدند. پس از سه ماه توقف فروش A کلاس، مرسدس با نصب سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و ایجاد تغییراتی در سیستم تعلیق مشکل را برطرف کرد.

لینکلن بلک‌وود سال ۲۰۰۱

منطق ساخت بلک‌وود این بود: «وقتی لینکلن می‌تواند یک شاسی‌بلند بفروشد، یک پیکاپ هم می‌تواند بفروشد». این خودرو که بر اساس فورد F150 ساخته شده بود، از دماغه‌ای شبیه نویگیتور و اتاق باری با کف‌پوش مخملی و کاور پلاستیکی برقی بهره می‌برد. این ایده روی کاغذ منطقی به نظر می‌رسید اما بلک‌وود هیچ‌کدام از کاربردهای اصلی یک پیکاپ را نداشت و با بی‌مهری خریداران مواجه شد. به همین دلیل، پیکاپ لینکلن فقط یک سال روی خط تولید دوام آورد.

پورشه کاین سال ۲۰۰۲

پورشه چندین دهه قبل از معرفی کاین نشان داده بود که توان ساخت یک آفرودر موفق را دارد اما تا اوایل دههٔ ۲۰۰۰ بودجهٔ کافی برای انجام این پروژه را نداشت. کاین که اولین محصول تولیدی چهاردر پورشه محسوب می‌شد، هرگز موردپسند طرفداران این برند نبود. آن‌ها این ایده را مسخره کردند و معتقد بودند این کار سریع‌تر از یک دور پورشه ۹۱۷ مسابقه‌ای در لمانز برند پورشه را از بین خواهد برد. بااین‌حال، کاین رکورد فروش را به ثبت رساند و با پرفورمنسی مشابه خودروهای اسپرت نشان داد که طرفداران پورشه اشتباه می‌کردند. کاین طی پانزده سال و سه نسل این ویژگی را بهبود داده و همچنان انتخاب علاقه‌مندان به رانندگی در کلاس شاسی‌بلندهای بزرگ محسوب می‌شود.

فولکس‌واگن فیتون سال ۲۰۰۲

هرچند فولکس‌واگن در زبان آلمانی به معنای خودروی مردم است ولی این شرکت با معرفی فیتون سعی کرد با ب‌ام‌و، مرسدس بنز و بازوی لوکس خودش یعنی آئودی رقابت کند. این ماشین که روی پلت‌فرم بنتلی کانتیننتال ساخته شده بود، با مجموعه‌ای از تجهیزات رفاهی لوکس، پیشرانه‌های قدرتمند و قیمت گران از تمام فولکس‌واگن‌های قبلی متمایز بود. بااین‌حال، از همان ابتدا پیش‌بینی می‌شد که فیتون در یافتن خریدار با مشکل مواجه شود زیرا نشان فولکس‌واگن توان رقابت با مرسدس بنز یا ب‌ام‌و را نداشت. این پیش‌بینی‌ها درست بودند زیرا فیتون در آمریکا شکست خورد و در اروپا هم خیلی بهتر عمل نکرد. فولکس‌واگن اما فروش نسبتاً مناسب فیتون در چین را بهانه کرد تا سدان پرچم‌دار خود را تا سال ۲۰۱۶ روی خط تولید نگه دارد.

نیسان مورانو کراس‌کابریولت سال ۲۰۱۰

بیش از یک دهه پیش نیسان در حرکتی عجیب سقف نسل دوم مورانو را برداشت و چیزی که اولین کراس‌اوور چهارچرخ محرک کانورتیبل جهان می‌دانست را معرفی کرد. ازآنجایی‌که مورانو کراس‌کابریولت اصلاً فروش خوبی نداشت، تصور می‌کردیم اولین و آخرین مدل در نوع خود باشد اما چندی بعد لندروور با رنجروور اووک کانورتیبل این مشعل را از نیسان گرفت و فولکس‌واگن با تی‌راک کابریولت که در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۹ رونمایی شده همچنان این راه را ادامه می‌دهد.

آستون‌مارتین سیگنت سال ۲۰۱۱

آستون‌مارتین هم با معرفی سیگنت همه را متعجب کرد زیرا این هاچ‌بک کوچک که بر اساس تویوتا IQ ساخته شده بود شبیه هیچ‌کدام از محصولات قبلی آستون نبود. این شرکت توضیح داد که برای پیروی از مقررات اتحادیهٔ اروپا در رابطه با میانگین آلایندگی تولیدی محصولات خودروسازان مجبور به ساخت سیگنت شده و معتقد بود می‌تواند حدود ۴ هزار دستگاه از آن بفروشد اما حتی ثروتمندان هم حاضر نبودند قیمت یک ب‌ام‌و سری ۳ را برای خرید یک تویوتا iQ بَزک شده هزینه کنند و به همین دلیل تولید سیگنت پس از ساخت حدود ۳۰۰ دستگاه خاتمه یافت.

ب‌ام‌و i3 سال ۲۰۱۳

ب‌ام‌و i3 همه را غافلگیر کرد زیرا هیچ‌کس انتظار نداشت سازندهٔ جذاب‌ترین خودروهای اسپرت یک هاچ‌بک الکتریکی کوچک را به بازار بفرستد. آیا نباید این کار به برند مینی سپرده می‌شد؟ i3 اما علاوه بر اینکه هاچ‌بک کامپکت لوکسی بود یک ویترین تکنولوژی هم به شمار می‌رفت. این خودرو نقطهٔ اوج ایده‌ای بود که ب‌ام‌و از اوایل دههٔ ۹۰ با آن کلنجار می‌رفت.

جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک سال ۲۰۱۷

محصولات جیپ برای آفرود ساخته می‌شوند نه پیست ولی بااین‌حال این شرکت نتوانست در برابر وسوسهٔ قرار دادن پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری سوپرشارژ هلکت در سینهٔ گرند چروکی مقاومت کند. درنتیجه یک شاسی‌بلند ۷۰۰ اسب بخاری خلق شد که می‌توانست در مواقع لازم تا ۳.۳ تن را یدک بکشد. گرند چروکی ترک‌هاوک یک ماسل شاسی‌بلند است که می‌توان از آن برای یدک کشیدن ماسل کارها تا پیست استفاده کرد.

تسلا سایبرتراک

درحالی‌که انتظار می‌رفت پیکاپ تسلا یک خودروی پیشرفته و هوشمند با ظاهر معمول یک وانت باشد، خودرویی که نهایتاً دیدیم شبیه چیزی به نظر می‌رسید که توسط فضاپیماهای بیگانگان به زمین آمده است. علاوه بر این، هرچند به دیدن شگفتی‌های تسلا عادت کرده‌ایم ولی دیدن شتاب‌های خیره‌کننده و سیستم خودران در یک وانت غافلگیرکننده است. سایبرتراک تصور مجددی از نسل بعدی پیکاپ‌ها و است و مشتاق دیدن نسخهٔ نهایی آن هستیم.

ب‌ام‌و XM لیبل رد سال ۲۰۲۳

ب‌ام‌و XM که در پاییز ۲۰۲۲ رونمایی شد به دلایلی مثل قیمت پایهٔ ۱۴۵ هزار پوندی توجهات زیادی را جلب کرد اما نسخهٔ جدید لیبل رد که به‌تازگی معرفی شده با قدرت بیشتر و شتاب سریع‌تر، نسخهٔ چشمگیرتری به نظر می‌رسد. درنتیجه، قیمت پایهٔ این نسخه به ۱۷۱ هزار پوند افزایش پیدا کرده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار