پرش به محتوا

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

  • 31 اردیبهشت 1404

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

  • چهارشنبه 31 اردیبهشت 1404
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما

دو فرجام صادرات خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : صادرات خودرو در ترکیه همراه با کاهش ارزش لیر، رشد ۲۰درصدی به خود می‌بیند درحالی که افت ارزش ریال طی سال‌های گذشته نتوانسته کمکی به رشد صادرات خودرو در ایران کند. کاهش ارزش پول ملی در بسیاری از کشورها به رشد صادرات آنها کمک کرده، حال آنکه ضعف ارتباطات بین‌المللی و همچنین ضعف کیفیت و کمیت خودروهای داخلی، افت صادراتی ایران را به دنبال داشته است.

 

در حالی صادرات خودرو در ترکیه در پی کاهش ارزش لیر با رشد ۲۰درصدی همراه بوده که افت ارزش ریال طی سال‌های گذشته نتوانسته کمکی به رشد صادرات خودرو در ایران کند. کاهش ارزش پول ملی در کشورها ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، اما عموما یکی از تبعات جانبی این موضوع می‌تواند رشد صادرات در کشورها باشد، چراکه این موضوع منجر به ارزانی نسبی کالاهای داخلی در بازارهای بین‌المللی و گرانی نسبی کالاهای خارجی در بازارهای داخلی و در نتیجه افزایش صادرات و کاهش واردات می‌شود. همین موضوع در ماه‌های گذشته و در پی کاهش ارزش لیر ترکیه و تورم در این کشور موجب رشد صادرات در حوزه خودرو شده است.

 

جدیدترین داده‌های منتشرشده توسط انجمن خودروسازان ترکیه نشان می‌دهد که خودروسازان این کشور در پنج‌ماهه اول ۲۰۲۳ حدود ۶۱۶هزار خودرو تولید کرده‌اند که ۲۰درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. به گزارش بلومبرگ، تولید خودروی این کشور تنها در ماه مه با ۳۲درصد افزایش به ۱۳۷هزار و دوازده واحد رسیده است. ارزش صادرات خودروی ترکیه بر حسب دلار در ماه مه حدود ۳۳درصد افزایش داشته است، به طوری که به ۰۹/ ۳میلیارد دلار رسیده است. این افزایش ۳۳درصدی، مجموع صادرات ۵ماهه خودرو توسط ترکیه را به ۷/ ۱۴میلیارد دلار رسانده است. همچنین بر حسب یورو، صادرات در دوره پنج‌ماهه ۱۸درصد افزایش یافته و به ۶/ ۱۳میلیارد یورو (۶/ ۱۴میلیارد دلار) رسیده است.

 

بازار سهام ترکیه تحت رهبری صنایعی همچون خودروسازی در ماه ژوئن ۱۵درصد افزایش یافته است، این جهش تا حدی به دلیل شکل‌گیری انتظارات مبنی بر این است که مدیریت جدید اقتصادی این کشور نمی‌توانند ارزش لیر را حفظ کنند که همین امر به رقابتی‌تر شدن صادرات منجر می‌شود. لیر ترکیه در ماه ژوئن در برابر دلار حدود ۱۱درصد تضعیف شده است، که بدترین عملکرد در بین ارزهای بازارهای نوظهور را به خود اختصاص داده است. با‌این‌حال سال‌ها تورم و افت ارزش پول ملی در ایران نتوانسته منجر به رشد صادرات در حوزه خودرو شود. اگر صادراتی هم شده اولا بسیار محدود بوده و دوما در بیشتر کشورهای مقصد با نارضایتی همراه بوده است. در این زمینه روزنامه کامرسانت چاپ روسیه هفته گذشته در مقاله‌ای به انتقاد از کیفیت خودروهای ایرانی و تاخیر در تحویل این خودروها پرداخت.

 

 در این گزارش تاکید شده «این خودروها بسیار ابتدایی هستنند» و در بخش دیگری اشاره کرده که گرچه قرار بود در ماه ژوئن محصولات سایپا در روسیه عرضه شود اما هنوز خبری از این خودروها نیست. پیش از این نیز یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق، تاکید کرده بود با این قیمت‌های بالا و کیفیت کم هیچ تردیدی نیست که بازار عراق هم از دست می‌رود.دلایل مختلفی را می‌توان برای این موضوع برشمرد. یکی از این موارد نبود ارتباطات بین‌المللی موثر در حوزه خودرو است. این موضوع بیش از آنچه تابع صنعت خودروی کشور باشد، تابع سیاست‌های کلان اقتصادی و سیاسی است.

 

در واقع موضوعاتی مانند تحریم‌های بین‌‌المللی علیه کشور و عدم پذیرش FATF، نقش اصلی را در نبود ارتباطات بین‌المللی در صنعت خودرو ایفا می‌کنند که رفع این چالش نه در حوزه اختیارات صنعتگر است و نه سیاستگذار حوزه صنعت؛ بلکه باید در سیاست خارجه کشور آن را ریشه‌یابی کرد. علاوه بر ارتباطات بین‌المللی، کیفیت و کمیت تولید خودرو در کشور نیز کاملا بر ضعف صادراتی تاثیرگذار بوده است. البته این موضوع را هم نمی‌توان فارغ از ارتباطات بین‌المللی دانست. اگر ارتباطات بین‌المللی موثر وجود داشت قطعا روی کیفیت محصولات تولیدی تاثیر می‌گذاشت، اما سیاستگذاری‌های داخلی نیز در این مورد بی‌تاثیر نیستند. برای مثال قیمت‌گذاری دستوری که منجر به زیان خودروسازان شده، امکان هرگونه سرمایه‌گذاری روی تحقیق و توسعه را از خودروسازان سلب کرده است.

 

تولیدی که صادرات‌محور نیست

پرسش اساسی در این میان این است که زمانی که مولفه‌های اقتصادی تورم‌زا منجر به کاهش ارزش پول ملی شده و فشار آن نیز به اقشار کم‌درآمد وارد می‌شود، چرا سیاستگذار از تنها جنبه مثبت آن استفاده نمی‌کند تا با صادرات محصول، ارز بیشتری را وارد کشور کند؟ برای پاسخ به این پرسش گفت‌وگویی داشتیم با حسن کریمی سنجری، کارشناس حوزه خودرو. وی تاکید می‌کند که صادرات خودرو با استفاده از کاهش ارزش پول ملی تنها زمانی اتفاق می‌افتد که روابط بین‌المللی کشور در حد مناسبی باشد.این کارشناس حوزه خودرو می‌گوید کاهش ارزش پایه پولی در کشورهایی مانند ترکیه ریشه خارجی ندارد بلکه به دلایل داخلی و بعضا اقتصادی است. اما افت ارزش ریال ریشه در مسائل بین‌المللی دارد. همچنین برخلاف ترکیه در حوزه خودرو هیچ تعامل خارجی نداریم بنابراین نفعی از کاهش ارزش پول ملی عاید صنعت خودروی کشور نمی‌شود.

 

وی تاکید می‌کند که خودروسازی در ترکیه تحت‌تاثیر سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ خودروساز است، بنابراین کاهش ارزش لیر می‌تواند برای این شرکت‌ها منافع ایجاد کند. به عبارت دیگر برخی از هزینه‌های تولید خودرو در ترکیه مانند هزینه‌های پرسنلی، تامین انرژی و تامین برخی قطعات با لیر انجام می‌شود، اما بیشتر درآمد صنعت خودروی این کشور به دلار یا یورو است. به گفته کریمی سنجری ۶۰درصد از خودروهای تولیدی در ترکیه صادر می‌شوند که بیشتر این صادرات تولیدات خودروسازان بزرگ دنیا در این کشور است. گزارش بلومبرگ نیز این گفته کریمی سنجری را تایید می‌کند. طبق این گزارش، ترکیه که میزبان کارخانه‌هایی چون رنو، فیات، تویوتا و هیوندای است، از صادرکنند‌گان اصلی خودرو به اروپای غربی محسوب می‌شود. هم‌چنین براساس داده‌های مجمع صادرکنندگان ترکیه، صادرات خودرو ۱۴درصد از کل فروش خارجی این کشور را شامل می‌شود.

 

اما اوضاع در مورد ایران متفاوت است. این‌طور که کریمی سنجری می‌گوید عکس این روند در کشور جاری است، یعنی تمام فروش خودروسازان به صورت ریالی بوده و بخش زیادی از هزینه‌ها دلاری است. از آنجا که منبع درآمد دیگری جز فروش داخلی برای خودروسازان وجود ندارد و هزینه‌ها نیز با ارزهای یوآن، ین، دلار و یورو انجام می‌شود، بنابراین با کاهش ارزش ریال باید قیمت خودرو افزایش پیدا کند؛ در غیر این صورت قیمت‌ها فریز نگه داشته می‌شود و نتیجه آن زیان خودروسازان و عدم تمرکز روی کیفیت است که باز هم منجر به کاهش صادرات در معدود کشورهایی می‌شود که ارتباط مناسبی با کشور دارند.

 

وی در این باره توضیح می‌دهد که حتی اگر خودروی باکیفیت نیز تولید شود تاثیر صادراتی آن برای خودروسازان خیلی زیاد نیست، چراکه راه روابط بین‌المللی بسته است. وی تاکید می‌کند که خودروهای تولیدی در کشور رقابتی نیستند و تنها می‌توانند به کشورهای خاصی صادر شوند که بیشتر این کشورها نیز شرایط مالی خوبی ندارند. کریمی سنجری اعتقاد دارد که گرچه تولید خودروی باکیفیت و رقابتی مهم است اما روابط خارجی مناسب روی این موضوع تاثیر دارد و می‌تواند هزینه‌‌ها را کاهش داده و منجر به رشد کیفیت شود. این کارشناس حوزه خودرو معتقد است توسعه صنعت خودرو نیاز به رقابت تامین‌کنندگان دارد، اما در شرایط فعلی ما تنها می‌توانیم قطعات موردنیاز را از چین یا تولیدکنندگان داخلی تامین کنیم. علاوه بر این، بدون روابط بین‌المللی موثر دانش فنی نیز وارد کشور نمی‌شود.

 

وی در ادامه اشاره می‌کند که صادرات، محور توسعه صنعت خودرو است چراکه تنها در این صورت می‌توان رقابت‌پذیر شد و به عیوب محصولات برای رقابت در بازارهای جهانی پی برد و همچنین محصولات تولیدی را با ذائقه مصرف‌کنندگان بازارهای جهانی نزدیک کرد. اما در شرایطی که هرچه خودروساز تولید می‌کند برای این محصولات تولیدی داخل کشور صف کشیده می‌شود و درحالی‌که خودروساز مدعی است با زیان تولید می‌کند، نه تمایلی به افزایش کیفیت و نه توان آن وجود نخواهد داشت.

  • تاریخ انتشار : 28 خرداد 1402
  • نظرات : No Comments
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : 89008
  • برچسب ها : بازار خودرو, ترکیه, خودروسازان, خودروهای داخلی, صادرات خودرو, صنعت خودرو, قطعات خودرو, کیفیت خودرو
https://ghatatnews.ir/?p=89008
Prevقبلقیمت باتری خودرو در 28 خرداد1402
بعدیپاتک «خصوصی» به قیمت دستوری خودروNext
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو

مطالب مشابه

وقتی تابلوها قدیمی‌اند و نقشه‌ها جدید: مسافران دست‌به‌کار می‌شوند!

27 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

آغاز اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا از ۲۵ اردیبهشت؛ فرصتی راهبردی برای قطعه‌سازان

24 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

ممنوعیت واردات یا تعرفه‌گذاری؟ نگاه رهبر انقلاب روشن است

22 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

بازداشت بیش از ۱۰۲ هزار متهم طی سال گذشته

22 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

درآمد مالیاتی طی ۳ سال ۴ برابر شد

21 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

تسلا: خبری از تغییر مدیرعامل نیست

20 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »
مشاهده بیشتر
لوازم یدکی
Odm

آخرین اخبار

سایپا در آستانه واگذاری تاریخی؛ آغاز نبرد قدرت با چاشنی دلار و سیاست
واگذاری سایپا؛ آزمونی دیگر برای اراده دولت در خصوصی‌سازی واقعی صنعت خودرو
ایران‌خودرو رکورددار رضایت مشتریان در خدمات پس از فروش
پایان داخلی‌سازی، آغاز مونتاژ هدفمند؟
ابهام در واردات خودرو؛ بلاتکلیفی مصرف‌کنندگان در سایه بی‌برنامگی نهادها
افزایش قیمت خودروهای نو در آمریکا؛ اثر محسوس تعرفه‌های تجاری در بازار
اعتصاب کارگران فورد در آلمان؛ واکنش به برنامه تعدیل گسترده نیرو
جاه‌طلبی خودرویی عربستان: گامی بلند به‌سوی آینده‌ای بدون نفت
تویوتا، بزرگ‌ترین خودروساز جهان و قربانی اصلی در تنش‌های تجاری آمریکا
بحران در نیسان؛ اخراج بیش از ۱۰ هزار نفر و عقب‌نشینی از پروژه ساخت کارخانه باتری
ایران‌خودرو ۷ هزار مترمربع فضای تعمیرگاهی برای خودروهای آسیب‌دیده اختصاص داد
فراری از نخستین خودروی تمام‌برقی خود رونمایی می‌کند؛ تحویل از سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود
ابهام در تخصیص منابع ارزی برای واردات و مونتاژ خودرو؛ شفاف‌سازی یا پنهان‌کاری؟
لزوم رصد و ساماندهی بازار لوازم یدکی خودرو با استفاده از سامانه کد رهگیری
کاهش فروش خودروهای تسلا در اسپانیا در حالی که برندهای دیگر رشد چشمگیری را تجربه کردند
افزایش نسبی فروش خودرو در فروردین ۱۴۰۴؛ رشد ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، افت سایپا
لغو محدودیت‌های خرید و فروش حواله و وکالتی خودروهای وارداتی؛ بازگشت آزادی معاملات به بازار خودرو
کاهش فروش ولوو همزمان با افت بازار خودروهای برقی
بازدید مدیرعامل ایساکو و عضو هیات‌مدیره ایران‌خودرو از تعمیرگاه‌های مرکزی و نظارت بر خدمات نوروزی ۱۴۰۴
آمادگی کامل امداد ایران‌خودرو برای خدمات‌رسانی در سفرهای نوروزی و بازگشت مسافران | طرح نوروز ۱۴۰۴
بازدید مدیرعامل ایران‌خودرو از مرکز پاسخ‌گویی و امداد در لحظات تحویل سال
رکورد جدید تحویل ماهانه خودرو در دو سال گذشته شکسته شد
به عصر خلق ماشین‌های علمی تخیلی خوش آمدید
صنعت قطعه سازی خودرو در سالی که گذشت
تحولات قانون‌گذاری در واردات خودرو و قطعات: از لغو محدودیت‌ها تا الزامات جدید
ثبات بازار تایر و کاهش قیمت‌ها در آستانه سال نو
پایان سال کاری ایران‌خودرو با ثبت رکورد تولید ۵۳۸ هزار خودرو
رونمایی از اولین خودروی وارداتی پلاک شده برای جانبازان
جزئیات بیشتر خدمات مراکز معاینه فنی تهران در ایام تعطیلات نوروز
«انویدیا: پیشگام آینده خودروهای خودران»
فرسودگی ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری و راهکارهای نوسازی
حقوق ورودی خودروهای دست دوم ۱۰۰ درصد تعیین شد
اتوبوس های سرگردان پشت در اتاق سیاستمداران
حبس آمارهای خودرویی و کاهش شفافیت در صنعت خودرو
بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در خردادماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود
ایران‌خودرو در مسیر همکاری با شریک خارجی برای ارتقای کیفیت و توسعه محصولات
هزینه یک میلیارد یورویی تعرفه‌ها برای بی‌ام‌و
افزایش تعداد نمایندگی‌های ایساکو و خدمات گسترده‌تر به مشتریان
شرکت ایساکو دوره آموزشی تخصصی خودروهای برقی را برگزار کرد
چرا استفاده از خودروهای شخصی در تهران افزایش یافته است؟
آغاز تکمیل وجه ۶ خودرو نیسان و تویوتا با اولویت واریز
آمادگی کامل نمایندگی‌های سایپا برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی
افتتاح بیست و دومین نمایندگی رسمی صنایع خودروسازی ایلیا در استان اردبیل
شورای رقابت و قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی
کاهش تورم تولید خودرو در ماه های اخیر
بهتام‌روانکار: آغاز بیست‌ودومین سال فعالیت با رکوردی جدید در فروش
برند فونیکس و دستاورد بزرگ در ایمنی خودرو
چالش‌های دریافت تاییدیه‌های استاندارد برای خودروهای وارداتی به ایران
ایران هر سال به اندازه تلفات جانی زلزله طبس، در تصادفات رانندگی کشته می‌دهد
خدمات جاده‌ای ۲۴ ساعته مدیران خودرو؛ همراه شما در سفرهای نوروزی
مشاهده بیشتر

» گروه نشریات

ماهنامه قطعات خودرو

ماهنامه خانه روشن

ماهنامه دیجی رسانه

فصلنامه دیجی راه

» با ما در ارتباط باشید

09129054561
021-33531593

میدان بهارستان، خیابان ظهیر الاسلام، کوچه سلطانی، پلاک 9 واحد ۶

Telegram Instagram Youtube Rtlicons-social-aparat Rtlicons-social-bale

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق به نشریه قطعات خودرو است.نقل فقط با ذکر منبع آزاد است.