رانندگی با بی ام و X5 مدل ۲۰۰۳، اولین شاسی‌بلند اسپرت باواریا

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، ب‌ام‌و بی ام و X5 4.6is که بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ تولید می‌شد، با ۳۴۷ اسب بخار قدرت و شتاب ۶.۲ ثانیه، پدربزرگ X5 M امروزی محسوب می‌شود.

 

ب‌ام‌و در یک سفر مطبوعاتی از میامی به جزیرهٔ آمیلیا، تعدادی از مدل‌های کلاسیک کمیاب خود را به نمایش گذاشته است. این خودروها شامل نسخه‌های مختلفی از رودسترهای Z3 و Z4 و همین‌طور دو بی ام و X5 منحصربه‌فرد می‌شد. یکی از این دو شاسی‌بلند، یک X5 4.6is کم‌کار با کارکرد تنها ۱۳۰۰ کیلومتر بود که مدعوین امکان رانندگی با آن را داشتند؛ اما پیش از آنکه سراغ تجربهٔ رانندگی با این بی ام و X5 قدیمی برویم، بیایید گذشته را مرور کنیم.

بی ام و X5

خودرویی که ب‌ام‌و را تغییر داد

در دههٔ ۹۰، ب‌ام‌و با سبد محصولات ساده‌ای که به فلسفهٔ «حد نهایی ماشین رانندگی» پایبند بود، با شرکتی که امروز می‌بینیم بسیار تفاوت داشت. بااین‌حال، در سال ۱۹۹۹ ب‌ام‌و با معرفی اولین شاسی‌بلند خود که بی ام و X5 نسل E53 بود، دنیا را شگفت‌زده کرد. هرچند دیگر برندهای لوکس مثل مرسدس بنز و لکسس قبلاً اقدام به معرفی کراس‌اوور کرده بودند اما حرکت ب‌ام‌و جسورانه و غیرمنطقی تلقی شد زیرا این برند به ساخت خودروهای اسپرت سبک‌وزن محرک عقب معروف بود و معرفی یک شاسی‌بلند بزرگ و سنگین هیچ سنخیتی با آن نداشت. بااین‌حال، X5 نقطهٔ عطفی برای تغییر بزرگ ب‌ام‌و و همین‌طور بخش M آن بود. X5 4.6is نسخهٔ پرفورمنس بالای این ماشین بود که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ تولید شد. این نسخه پس از خرید لندروور توسط ب‌ام‌و توسعه پیدا کرد و برخی قطعات آن با رنجروور مشترک بود.

بی ام و X5

ب‌ام‌و X5 4.6is

این خودرو از یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده می‌کرد که ۳۴۷ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور داشت و به یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک با ضریب درایو کوتاه‌تر متصل بود. این نسخه ظرف ۶.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. رسانه‌ها در آن دوره از این مدل به‌عنوان X5 M غیررسمی یاد می‌کردند و این سؤال مطرح شد که چرا برای X5 4.6is رسماً نام X5 M انتخاب نشد. مدیر تولیدات ب‌ام‌و در آن زمان در پاسخ به سؤال مذکور گفت خودروهای M معمولاً فقط محرک عقب هستند، گیربکس دستی دارند و حداکثر گشتاور آن‌ها نزدیک به ردلاین ارائه می‌شود.

بی ام و X5

بااین‌حال، چند سال بعد ب‌ام‌و با نشان رسمی M به بخش شاسی‌بلندهای پرفورمنس وارد شد. به همین دلیل، نشستن پشت فرمان X5 4.6is می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد زیرا تجربه رانندگی با یک شاسی‌بلند اسپرت ب‌ام‌و که شبیه X5 M در سال ۲۰۰۳ است را فراهم می‌کند. این مدل با فلاپ‌های گلگیر مشکی‌رنگ، سپرهای جلو و عقب متفاوت، رینگ‌های ۲۰ اینچی، سر اگزوزهای بیضی‌شکل مشابه آلپینا، اسپلیتر جلو و دیفیوزر عقب، ظاهر منحصربه‌فردی دارد. سیستم ترمز خودرو هم با دیسک‌های ۱۴ اینچی در جلو و ۱۲.۸ اینچی در عقب که بهتر خنک می‌شوند ارتقاء پیدا کرده است درحالی‌که لاستیک‌های ۲۷۵ در جلو و ۳۱۵ در عقب، پهن‌تر از X5 معمولی هستند.

بی ام و X5

X5 4.6is در داخل از فضایی اسپرت با صندلی‌های چرمی قرمز، آستر سقف آلکانترا و غربیلک فرمان M بهره می‌برد. آمپرها به رنگ خاکستری روشن هستند و از M5 نسل E39 گرفته شده‌اند و سیستم ناوبری هم از طریق نمایشگر دیجیتالی ماتریکس نقطه‌ای ارائه می‌شود. وضعیت صندلی‌ها اما هم در جلو و هم عقب کمی عجیب است زیرا راننده و سرنشینان طبق استانداردهای امروزی در ارتفاع بسیار بالایی می‌نشینند.

بی ام و X5

تجربهٔ رانندگی

همان‌طور که گفته شد، X5 4.6is اولین تلاش ب‌ام‌و برای ساخت یک شاسی‌بلند M بود. این ماشین با ارتفاع بلند خود، در مقایسه با مدل‌های پیشرفتهٔ X5 M و X6 M امروزی بادی‌رول زیادی دارد. سیستم تعلیق بادی نیز مطمئناً با استانداردهای امروزی خشک است زیرا این نسخه به آنتی‌رول بارهای پهن‌تر و کمک‌فنرهای سفت‌تر مجهز شده بود. فرمان هیدرولیک X5 قدیمی که بسیار تحسین شده بود در این نسخه کاملاً متفاوت است و هرچند بازخورد زیادی را از جاده و لاستیک‌ها به راننده می‌دهد اما قطعاً به‌اندازهٔ ب‌ام‌وهای آن دوران دقیق نیست.

بی ام و X5

X5 4.6is بیشتر شبیه یک لیموزین با فاصلهٔ زیاد از زمین احساس می‌شود که مانور دادن در مراکز شهرها با آن خیلی راحت است. X5 نسل E53 به سلف سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive ب‌ام‌و هم مجهز است که بیشتر به سمت محور عقب تمایل دارد اما در روز رانندگی مسیر مناسبی برای آزمایش این سیستم وجود نداشت. بااین‌حال، توانستیم بفهمیم که چرا X5 4.6is زمانی عنوان سریع‌ترین شاسی‌بلند روی کره زمین را داشته است. موتور تنفس طبیعی این ماشین عالی است و به‌محض رسیدن به دور مناسب، این شاسی‌بلند ۲.۳ تنی را بشدت به جلو میراند. به همین دلیل، عبور از خودروهای دیگر در بزرگراه به‌راحتی انجام می‌شود و صدای اگزوز ما را در حسرت گذشته فرومی‌برد، زمانی که همه‌چیز ساده‌تر بود.

بی ام و X5

هم‌اکنون در بازار خودروهای کارکرده تعداد زیادی از X5 4.6is پیدا می‌شود که با قیمتی در حدود ۲۰ هزار دلار قابل خریداری هستند. به همین دلیل، اولین شاسی‌بلند پرفورمنس باورایایی‌ها نسبت به دیگر ب‌ام‌وهای کلاسیک اوایل دههٔ ۲۰۰۰ که گران‌تر شده‌اند گزینهٔ مناسبی برای خرید خواهد بود؛ اما صرف‌نظر از اینکه قصد خرید این خودرو را داشته باشید یا نه، رانندگی با X5 4.6is نسل E53 تجربهٔ بسیار جذابی است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *