به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، وی گفت: از سوی دیگر زیانهای انباشته خودروسازان بهدلایل متعدد سبب شده بود سرمایه در گردش خودروسازان دچار نقصان جدی شود و دومینوی زیان و کاهش تولید خود به افزایش هزینههای سرباز خودروسازان دامن میزد.
این مقام مسوول تاکید کرد: باید توجه داشت ظرفیت تولید خودرو در هر یک از خودروسازان بزرگ کشور نزدیک به ۸۰۰هزار خودرو در سال است. بر این اساس در عمل در چهار سال متوالی جریان تولید خودرو در کشور بهشدت آسیب دید و تولید خودروهای ناقص و انباشته شدن آنها در پارکینگ خودروسازان به امری متداول در خودروسازی کشور تبدیل شد. منطقی ادامه داد: در این مدت خودروهای موجود در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور به صفر رسیده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰۰هزار خودروی انباشته در پارکینگ خودروسازان وجود داشت.
وی بیان داشت: وضعیت عبور مستقیم تولید در خطوط تولید خودروسازان شکل گرفته است؛ بدین معنی که دیگر خودروی ناقصی در خودروسازان تولید نمیشود. به عنوان مثال از ابتدای امسال تا ۲۷ مهرماه ۴۶۷هزار و ۶۲۳ دستگاه خودروی کامل در دو خودروساز بزرگ کشور تولید شده است، حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته این میزان فقط ۱۱۲هزار و ۵۳۴ دستگاه بوده است، یعنی بیش از ۳۰۰درصد رشد در تولید خودروهای کامل در سال جاری محقق شده است.
معاون صنایع حملونقل وزارت صمت اظهار کرد: براساس افزایش تولید، وضعیت تحویل خودرو به مشتریان بیش از ۳۰درصد رشد داشته است، یعنی تا ۲۷ مهرماه سال جاری نزدیک به ۶۰۰هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان دو خودروساز اصلی کشور شده است؛ درحالیکه این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۵۰هزار دستگاه بوده است.
وی گفت: برپایه تثبیت جریان تولید که در ۶ماهه نخست امسال محقق شد، هدفگذاری انجامشده برای تولید خودروهای سواری بهگونهای بوده که شاهد رشد ۵۰درصد افزایش تولید در این حوزه باشیم. منطقی افزود: در نیمه نخست امسال تولید وانت در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸درصد رشد داشته و در این مدت ۵۲هزار و ۲۱۳ دستگاه وانت در کشور تولید شده است.
وی ادامه داد: در ۶ماهه نخست سال تولید خودروهای ون به میزان یکهزار و ۳۹۰ دستگاه انجام شده است که رشدی معادل ۵۸۵درصد را نسبت به سال گذشته نشان میدهد.