رنجر رپتور +T1 ؛ اولین حضور فورد در مسابقات داکار!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، شرکت فورد پس از سال‌ها عدم حضور در مسابقات خشن و سخت داکار سرانجام با معرفی رنجر رپتور +T1 اعلام کرد راهی مسابقات یاد شده خواهد شد.

 

تاریخچه فورد پر از پیروزی‌های مهم در رشته‌های گوناگون موتور اسپرت است اما آمریکایی‌ها هرگز در یکی از سخت‌ترین و خشن‌ترین مسابقات آفرود دنیا یعنی داکار حضور نداشته اند. البته سال آینده این وضعیت تغییر خواهد کرد و فورد پرفورمنس اعلام کرده با خودروی جدید رنجر رپتور در کلاس سطح بالای +T1 حضور خواهد یافت. مارک راشبروک مدیر فورد پرفورمنس می‌گوید:

 

در سال ۲۰۱۴ شاهد حضور فورد آفریقای جنوبی در مسابقات بودیم اما هم‌اکنون به عنوان یک کارخانه و به همراه شرکای فوق‌العاده در داکار حضور پیدا می‌کنیم

برای پیروزی در مسابقاتی همچون داکار حضور شرکای کاردرست الزامی خواهد بود. همچنین به این لیست باید دانش و مهارت زیاد و البته کمی شانس را نیز اضافه کرد. امسال چهل و پنجمین سالگرد برگزاری مسابقات موردبحث بوده و بیش از ۴۸۰۰ کیلومتر مسیر را در صحرای عربستان سعودی پوشش می‌دهد. در این مسابقه دو هفته شرکت‌کنندگان باید از مسیرهای خشن و سخت عبور کنند. ژانویه سال ۲۰۲۴ دور جدید مسابقات داکار برگزار خواهد شد و فورد پرفورمنس با رنجر رپتور در کلاس +T1 حضور خواهد یافت.

 

معمولاً کلاس +T1 به عنوان بالاترین سطح مسابقات شناخته می‌شود و اسطوره‌هایی همچون ناصر العطیه و سباستین لوب در آن حضور دارند. فورد برای شکست دادن چنین رقبای سرسختی نیازمند کمک بوده است.

 

مهم‌ترین شریک فورد در این مسابقه شرکت NWM است که تیمی از آفریقای جنوبی بوده و قبلاً در مسابقات داکار ۲۰۱۴ حضور یافته است. NWM کارهای طراحی و توسعه رنجر رپتور را انجام می‌دهد، فرایندی که بنا به گفته فورد پرفورمنس چندین سال طول کشیده و البته موفقیت‌آمیز نیز بوده است.

همکار بعدی فورد M اسپرت نام دارد که بیش از ۲۵ سال است مسئول هماهنگی حضور فورد مسابقات رالی قهرمان جهان بوده و تجربه‌ای گران‌بها در طراحی و مهندسی خودروها دارد. مدیر فورد می‌گوید M اسپرت همچنین دانش کافی درباره تولید و سرویس وانت پیکاپ ها را دارد و چنین چیزی برای موفقیت در داکار الزامی خواهد بود. با توجه به اظهارات یاد شده به نظر می‌رسد NMW مسئول توسعه رنجر رپتور +T1 بوده و M اسپرت نیز کارهای لجستیکی ضروری را انجام خواهد داد.

 

راشبروک می‌گوید داکار ۲۰۲۴ قدم اول برای فورد محسوب می‌شود. او خاطرنشان می‌سازد این مسابقه دانش زیادی را به فورد منتقل خواهد کرد و در سال ۲۰۲۵ رقابت جدی‌تر خواهد شد. خودروساز موردبحث از دانش کسب شده در مسابقات سال ۲۰۲۴ برای توسعه نسل دوم +T1 خود استفاده خواهد کرد. مدیر فورد می‌گوید:

 

ما در ژانویه ۲۰۲۵ با نسل دوم رپتور داکار وارد مسابقات خواهیم شد و برای قهرمانی خواهیم جنگید.

توسعه خودروی موردبحث پس از موفقیت فورد برانکو در چندین مسابقه آفرود همچون پادشاه چکش‌ها رخ می‌دهد. البته رنجر رپتور نیز در مسابقاتی همچون باجا ۱۰۰۰ و مسابقه صحرای استرالیا قهرمان شده است؛ اما شاید بپرسید چرا برانکو بجای رنجر در داکار حضور پیدا نمی‌کند؟ راشبروک می‌گوید برانکو بیشتر روی آمریکای شمالی تمرکز دارد اما رنجر خودرویی جهانی است؛ اما درباره اینکه رنجر داکار با نسخه خیابانی آن چقدر شباهت خواهد داشت باید گفت این شباهت‌ها خیلی نخواهد بود.

 

پیشرانه بکار رفته در فورد رنجر +T1 از نوع ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری اکوبوست است که در طول این سال‌ها روی محصولات متنوع فورد نصب شده که از جمله آنها می‌توان فورد جی تی را نام برد. البته مدیر این برند می‌گوید فعلاً جزئیات پیشرانه انتخابی برای وانت سال ۲۰۲۵ اعلام نمی‌شود.

 

البته بر اساس قوانین موجود، پیشرانه نصب شده روی خودروی حاضر در داکار می‌بایست از بین پیشرانه‌های خود خودروساز انتخاب شود. همچنین فعلاً راننده و کمک‌راننده فورد برای داکار مشخص نشده است هرچند نانی روما که دو بار قهرمان داکار بوده در فرایند توسعه رنجر رپتور حضور داشته است.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *