پرش به محتوا

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

  • 18 اردیبهشت 1404

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

  • پنج‌شنبه 18 اردیبهشت 1404
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما
  • قطعات و لوازم یدکی
    • قطعات خودرو های سواری
    • قطعات خودرو های سنگین
    • قطعات ماشین آلات راهسازی
  • اخبار خودرو
    • اقتصاد خودرو
    • معرفی و بررسی خودرو
    • فناوری خودرو
    • تاریخ خودرو
    • بازار خودرو
    • خودرو های تجاری
  • گزارش
    • نمایشگاه‌ها و رویدادها
    • مطالب توصیه شده
    • گزارش تصویری
    • قوانین و مقررات
    • آموزش و مهارت
    • مصاحبه و گفت و گو
    • اتحادیه‌ها و تشکل‌ها
  • اخبار اقتصادی
  • صنعت و تولید
    • نشان تجاری
  • دانلود نشریه
    • ماهنامه قطعات خودرو
    • ماهنامه دیجی رسانه
    • مطالب قطعات
  • ارتباط باما

روشنگری کور قیمت خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای‌اقتصاد : پس از گذشت ۱۵ ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودرو، معاون وزیر صمت دو روز پیش خبر داد قیمت کارخانه‌‌ای خودرو بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش خواهد داشت. با این وجود هنوز مدت زمان زیادی از اعلام این خبر نگذشته بود که روابط عمومی وزارت صمت همراه با تکذیبیه‌ای تاکید کرد شورای رقابت در این مورد تصمیم‌گیر است و اطلاع‌رسانی می‌کند و این مورد را در راستای لزوم روشنگری در این مورد دانست.

 

وزارت صمت در حالی از روشنگری و لزوم آن سخن به میان می‌آورد که فضای اخبار یک هفته گذشته در مورد قیمت‌گذاری خودرو، به هیچ عنوان حکایت از آن ندارد و می‌توان گفت دوباره مجموعه‌ای از اظهارنظرهای متناقض فضای سیاستگذاری و تصمیم‌گیری خودروی کشور را در ابهام فرو برده است. بر این اساس میزان درصد رشد قیمتی خودرو که منوچهر منطقی معاون وزارت صمت به‌تازگی اعلام کرده پیش از این نیز توسط عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان اعلام شده بود. مازیار بیگلو، عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، ۱۶ اسفندماه در یک نشست خبری اعلام کرد بنابر اخبار رسیده از شورای رقابت به این انجمن، قیمت خودرو بین ۳۰ تا ۸۰درصد افزایش خواهد داشت اما همان روز سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط‌عمومی شورای رقابت، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در مقام تکذیب این خبر برآمد.

حال با گذشت چند روز این بار معاون وزیر صمت است که رقم مشابهی را برای رشد بهای خودرو اعلام می‌کند ولی بخش دیگری در وزارت صمت این خبر را تکذیب می‌کند. روابط عمومی این وزارتخانه طی اطلاعیه‌ای روز گذشته اعلام کرد: «آنچه معاون وزیر صمت در نشست خبری خود ذکر کرده است، پیرامون آن بوده که طبق قانون، شورای رقابت مسوول تعیین قیمت خودروهای داخلی است و این شورا در حال بررسی قیمت خودروهاست و وزارت صمت نیز منتظر اعلام نظر شورای رقابت است.» وزارت صمت در این اطلاعیه این موضوع را طرح کرده که برخی تصور می‌کنند وزارت صمت متولی تعیین قیمت خودرو است، اما این شورای رقابت است که مسوول قیمت‌گذاری خودرو است.

اما شورای رقابتی که وزارت صمت به آن ارجاع می‌دهد گویی مسیر سکوت را در پیش گرفته و هیچ اطلاع‌رسانی در مورد قیمت‌گذاری خودرو ندارد. این درحالی است که مراحل عرضه ۵۰۰هزار خودرو که قرار بود پیش از آن قیمت جدید خودرو اعلام شود، کلید خورده است. با‌این‌حال این تنها موردی نیست که آشفتگی اخبار و تصمیم‌گیری‌ها در آن مشهود است. مثال دیگری که در این زمینه می‌توان به آن استناد کرد، موضوع شکل عرضه خودرو و به‌خصوص عرضه خودرو در بورس کالاست. چندی پیش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه همه خودروها باید در بورس کالا عرضه شوند، اما همین کمیسیون پیشنهاد حذف این بند را نیز مطرح کرد و در نهایت ۱۶ اسفندماه نمایندگان خانه ملت، پیشنهاد کمیسیون تلفیق مبنی بر حذف این بند موافقت کردند و در نهایت الزام عرضه خودرو در بورس کالا لغو شد.

 

اما باز هم طبق منوال همیشگی، در نهادهای دیگر ساز دیگری کوک می‌شود؛ به طوری که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، سه روز پیش در یک نشست خبری تاکید کرد که عرضه خودرو در تالار شیشه‌ای بورس کالا منتفی نیست و گفت: «خودروسازان را مجبور به عرضه در بورس کالا نمی‌کنیم اما اگر تعهدی داده شده و عمل نشده، بازخواست خواهیم کرد.» ماجرا اما به همین جا ختم نشد و گویی همه نهادها عزم خود را برای هرچه پیچیده‌تر شدن فضا جزم کرده‌اند.

 

منطقی در مصاحبه روز گذشته خود سری هم به موضوع شکل عرضه خودرو زده و ضمن منتفی دانستن عرضه خودرو در بورس کالا گفته است: «ابتدا عرضه خودرو در بورس از طریق مجلس منتفی شد و شورای رقابت هم حذف عرضه در بورس را اعلام کرد؛ بنابراین فعلا بحث عرضه خودرو در بورس مطرح نیست.» این در صورتی است که پیش از این سازمان بورس و به ویژه شورای عالی این نهاد اعلام کرده بود که بعد از پذیرش یک کالا در بورس، دیگر هیچ‌یک از قوانین خارج از بورس در مورد آن صادق نیست، اما اکنون مجلس و وزارت صمت قانون بودجه امسال را در مورد عرضه خودرو در بورس کالا صادق می‌دانند و موضوع این شکل از عرضه خودرو را نیز تمام‌شده معرفی می‌کنند.

 

از طرف دیگر عشقی، رئیس سازمان بورس، بارها اعلام کرده بود که عرضه خودرو در بورس کالا هیچ منافاتی با دستورالعمل شورای رقابت ندارد؛ اما آنچه در عمل شاهد بودیم این بود که به هر میزان که حضور و تصمیم‌گیری شورای رقابت جدی‌تر شد بورس کالا در عرضه خودرو بیشتر به حاشیه رفت و در نهایت هم مجلس و دولت عرضه خودرو در بورس کالا را کاملا منتفی‌شده اعلام کردند.

 

بنابراین می‌توان گفت برخلاف ادعایی که از ابتدا توسط سازمان بورس مطرح می‌شد، نوعی نزاع قدرت بین شورای رقابت و بورس کالا در جریان بود که حالا این تالار شیشه‌ای بورس است که خود را در مقام مغلوب این نزاع می‌بیند.در چنین فضایی که شاید بتوان ابهام را مولفه اصلی آن دانست، بزرگ‌ترین عرضه خودرو طی سال‌های اخیر نیز کلید خورده است و متقاضیان خودروهای داخلی اقدام به افتتاح حساب وکالتی کرده‌اند و طبق اعلام وزارت صمت، از فردا قرعه‌کشی نوبت‌دهی این خودروها نیز آغاز خواهد شد. در این ابرطرح فروش، ۵۰۰هزار دستگاه خودرو عرضه می‌شود، آن هم در شرایطی که هنوز خبری از جزئیات افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو نیست و هر خبری هم که می‌رسد در کمتر از یک روز تکذیب می‌شود و متولی اصلی آن نیز سکوت پیشه کرده است.

 

به نظر می‌رسد تنها چیزی که طی ماه‌های اخیر در فضای سیاستگذاری و تصمیم‌گیری خودروی کشور ثبات داشته، بی‌ثباتی بوده است و سال ۱۴۰۱ نیز در اوج بی‌ثباتی و تناقض تصمیمات و تعدد تصمیم‌گیران به پایان خود نزدیک می‌شود؛ اما اگر سیاستگذاران بخواهند این رویه خود را ادامه داده و هریک ساز خود را کوک کنند و حتی در مقام تکذیب اخبار بین نهادها و حتی درون یک نهاد بربیایند، به‌رغم برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته سال خوبی پیش روی صنعت و بازار خودروی کشور نخواهد بود. شاید بتوان گفت سیاستگذاران به جای تلاش برای کشف قیمت و شکل عرضه بهتر است دغدغه کشف راهی را داشته باشند که از تعدد تصمیم‌گیران و تناقض تصمیمات جلوگیری شود.

  • تاریخ انتشار : 27 اسفند 1401
  • نظرات : No Comments
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : 82600
  • برچسب ها : خودروسازان, شورای رقابت, صنعت خودرو, قطعات خودرو, قطعه سازان, قیمت خودرو, قیمت گذاری خودرو, مجید عشقی, وزارت صمت
https://ghatatnews.ir/?p=82600
Prevقبلشکسته شدن رکورد تولید 10 سال اخیر شرکت سایپا شیشه
بعدیآغاز طرح خدمات و امداد نوروزی ایران خودرو و سایپا در آستانه نوروزNext
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو

مطالب مشابه

انفجار در بندر شهید رجایی بندرعباس؛ «بیش از ۲۸۰ نفر مجروح شدند»

06 اردیبهشت 1404
ادامه مطلب »

طرح «باهم دور ایران بگردیم» با رضایت ۹۶.۵ درصدی مشتریان به پایان رسید

31 فروردین 1404
ادامه مطلب »

انقلاب در دنیای خدمات پس از فروش:

02 فروردین 1404
ادامه مطلب »

“یادمان شهادت حضرت علی (ع) و شب‌های قدر؛ شب‌های بازگشت به خدا و راهیابی به حقیقت”

01 فروردین 1404
ادامه مطلب »

تصمیمات بدون پشتوانه مدیران

01 فروردین 1404
ادامه مطلب »

توان مشورتی بخش خصوصی گره گشایی از کلاف خصوصی سازی صنعت خودرو

01 فروردین 1404
ادامه مطلب »
مشاهده بیشتر
لوازم یدکی
Odm

آخرین اخبار

لزوم رصد و ساماندهی بازار لوازم یدکی خودرو با استفاده از سامانه کد رهگیری
کاهش فروش خودروهای تسلا در اسپانیا در حالی که برندهای دیگر رشد چشمگیری را تجربه کردند
افزایش نسبی فروش خودرو در فروردین ۱۴۰۴؛ رشد ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، افت سایپا
لغو محدودیت‌های خرید و فروش حواله و وکالتی خودروهای وارداتی؛ بازگشت آزادی معاملات به بازار خودرو
کاهش فروش ولوو همزمان با افت بازار خودروهای برقی
بازدید مدیرعامل ایساکو و عضو هیات‌مدیره ایران‌خودرو از تعمیرگاه‌های مرکزی و نظارت بر خدمات نوروزی ۱۴۰۴
آمادگی کامل امداد ایران‌خودرو برای خدمات‌رسانی در سفرهای نوروزی و بازگشت مسافران | طرح نوروز ۱۴۰۴
بازدید مدیرعامل ایران‌خودرو از مرکز پاسخ‌گویی و امداد در لحظات تحویل سال
رکورد جدید تحویل ماهانه خودرو در دو سال گذشته شکسته شد
به عصر خلق ماشین‌های علمی تخیلی خوش آمدید
صنعت قطعه سازی خودرو در سالی که گذشت
تحولات قانون‌گذاری در واردات خودرو و قطعات: از لغو محدودیت‌ها تا الزامات جدید
ثبات بازار تایر و کاهش قیمت‌ها در آستانه سال نو
پایان سال کاری ایران‌خودرو با ثبت رکورد تولید ۵۳۸ هزار خودرو
رونمایی از اولین خودروی وارداتی پلاک شده برای جانبازان
جزئیات بیشتر خدمات مراکز معاینه فنی تهران در ایام تعطیلات نوروز
«انویدیا: پیشگام آینده خودروهای خودران»
فرسودگی ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری و راهکارهای نوسازی
حقوق ورودی خودروهای دست دوم ۱۰۰ درصد تعیین شد
اتوبوس های سرگردان پشت در اتاق سیاستمداران
حبس آمارهای خودرویی و کاهش شفافیت در صنعت خودرو
بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در خردادماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود
ایران‌خودرو در مسیر همکاری با شریک خارجی برای ارتقای کیفیت و توسعه محصولات
هزینه یک میلیارد یورویی تعرفه‌ها برای بی‌ام‌و
افزایش تعداد نمایندگی‌های ایساکو و خدمات گسترده‌تر به مشتریان
شرکت ایساکو دوره آموزشی تخصصی خودروهای برقی را برگزار کرد
چرا استفاده از خودروهای شخصی در تهران افزایش یافته است؟
آغاز تکمیل وجه ۶ خودرو نیسان و تویوتا با اولویت واریز
آمادگی کامل نمایندگی‌های سایپا برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی
افتتاح بیست و دومین نمایندگی رسمی صنایع خودروسازی ایلیا در استان اردبیل
شورای رقابت و قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی
کاهش تورم تولید خودرو در ماه های اخیر
بهتام‌روانکار: آغاز بیست‌ودومین سال فعالیت با رکوردی جدید در فروش
برند فونیکس و دستاورد بزرگ در ایمنی خودرو
چالش‌های دریافت تاییدیه‌های استاندارد برای خودروهای وارداتی به ایران
ایران هر سال به اندازه تلفات جانی زلزله طبس، در تصادفات رانندگی کشته می‌دهد
خدمات جاده‌ای ۲۴ ساعته مدیران خودرو؛ همراه شما در سفرهای نوروزی
اعلام نتایج قرعه‌کشی خودروهای وارداتی
خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو
افتتاح بزرگ‌ترین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران
اعتراضات علیه ایلان ماسک و تسلا در آمریکا و آلمان
کوشاخودرو؛ رتبه نخست خدمات فروش خودرو در سال ۱۴۰۳
پویش «نه به تصادف»؛ حرکت ملی برای کاهش حوادث جاده‌ای
گروه صنعتی ایران‌خودرو از طرح خدمات و امداد نوروزی ۱۴۰۴ رونمایی کرد
افزایش خودروهای پلاک شهرستان در تهران و چالش‌های ترافیکی
نمایشگاه بین‌المللی قطعات و لوازم خودرو ۱۴۰۴
تحول در صنعت خودرو: از خاطرات مهندس نعمت‌زاده تا پروژه جدید ایران‌خودرو
افزایش تعرفه خودروهای برقی و آینده مبهم این خودروها در سال ۱۴۰۴
مرکز خودرویی مهدوی موتورز: پیشرو در صنعت خودرو در شمال‌غرب کشور
آغاز پیش‌فروش نوروزی خودروهای سایپا با شرایط ویژه
مشاهده بیشتر

» گروه نشریات

ماهنامه قطعات خودرو

ماهنامه خانه روشن

ماهنامه دیجی رسانه

فصلنامه دیجی راه

» با ما در ارتباط باشید

09129054561
021-33531593

میدان بهارستان، خیابان ظهیر الاسلام، کوچه سلطانی، پلاک 9 واحد ۶

Telegram Instagram Youtube Rtlicons-social-aparat Rtlicons-social-bale

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق به نشریه قطعات خودرو است.نقل فقط با ذکر منبع آزاد است.