به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، محمدعلی تیموری در نشست «رفع موانع و بررسی راههای توسعه صادرات صنعت خودرو و قطعهسازی به روسیه» با بیان اینکه بازار این کشور برای ما بسیار مهم است، افزود: یکی از اشتراکات خودروسازی دو کشور، تولید خودروی ال۹۰ است که این پروژه هم در ایران و هم روسیه قابلاحیاست. وی گفت: امروز زنجیره تامین قطعهسازی که زمانی در پروژه ال۹۰ فعال بود، قراردادش با پروژه تندر-۹۰ نهایی شده است.
مدیرعامل سایپا افزود: مشکل تولید ال۹۰ در ایران قوای محرکه آن بود که استاندارد یورو۴ داشت و امروز به یورو۵ ارتقا یافته است و میتواند برای بازار روسیه نیز بسیار مناسب باشد؛ مقرر است این موتور در مدرنترین خط موتورسازی کشور که مشترک بین سایپا و شرکت رنو بود، تولید شود.
مدیرعامل سایپا گفت: اکنون قراردادهای تریم داخلی، تریم بیرونی، موتورسازی، اکسل و گیربکس این پروژه با زنجیره تامین داخلی منعقد شده است.
وی ادامه داد: اکنون محصولات کوئیک و ساینا روی پلتفرم ایکس ۲۰۰ سایپا تولید میشود و خرداد، تیر و شهریورماه ۱۴۰۲ به ترتیب خودروهای اطلس، سهند و وانت جدید سایپا که روی این پلتفرم توسعه یافتهاند، وارد بازار خواهند شد؛ اما پس از آن دیگر برنامه توسعهای روی این پلتفرم نخواهیم داشت.
تیموری گفت: پلتفرمی که جایگزین پلتفرم ایکس ۲۰۰ میشود، پی ۹۰ خواهد بود که استاندارد سه ستاره اروپا و استانداردهای ۸۵گانه کشورمان را پاس خواهد کرد.