رکود بازار خودرو عمیق‌تر شد/ افزایش قیمت‌ها در نبود خریدار

به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایرنا، بازار خودرو این روزها همچون ماه‌های گذشته در رکودی کامل و عمیق به سر می‌برد و خرید و فروش‌ها در حداقل خود است. کارشناسان از افزایش نرخ ارز و محدودیت عرضه از سوی خودروسازان به عنوان دو عامل اصلی التهاب بازار یاد می‌کنند.مقایسه قیمت‌ها در بازار خودرو پایتخت نسبت به ۲۵ روز تا یک ماه گذشته صعود عجیب و غریب نرخ‌ها را نشان می‌دهد.

 

به‌طور مثال هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که تا یک ماه پیش ۳۱۰ قیمت داشت، این روزها به ۳۳۰ میلیون تومان،

 

هایما اس۷ در این مدت از ۹۶۰ به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک به ۵۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند.

 

حتی پژو ۲۰۷ اتوماتیک که تا هفته پیش ۴۸۵ میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شد، امروز فروشندگان برای آن ۵۱۲ تا ۵۱۵ میلیون تومان مطالبه می‌کنند.

 

در این بین سمند ال. ایکس ۳۲۵ تا ۳۲۷ میلیون تومان و کوئیک سایپا نیز در مدل‌های مختلف آن بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان بیش از یک ماه پیش قیمت‌گذاری می‌شود.

 

«سعید موتمنی» رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران در این زمینه به ایرنا گفت: در یک کلام باید گفت رکودی کامل و عمیق بر بازار حاکم است، مشتری نیست، اما دارندگان و فروشندگان خودرو قیمت‌های بالایی برای خودروهایشان اعلام می‌کنند.

 

وی، عرضه اندک خودرو از سوی خودروسازان و بالا رفتن نرخ ارز را دو عامل اصلی افزایش قیمت‌ها عنوان کرد و افزود: در این بین قیمت خودروهای خارجی با رشد زیاد و غیرمنطقی همراه شده است.

 

این مقام صنفی با مقایسه قیمت برخی خودروهای خارجی در بازار با حدود یک ماه قبل، بیان داشت: به‌طور مثال در این مدت قیمت لکسوس ان. ایکس مدل ۲۰۱۷ از ۴.۴ میلیارد به بالا پنج میلیارد تومان، نیسان ایکس تریل از حدود سه میلیارد به بالای ۳.۵ میلیارد تومان و سورنتو از سه میلیارد به بیش از ۳.۶ میلیارد تومان افزایش یافته است.

 

وی، دلیل افزایش بی‌رویه قیمت خودروهای خارجی در بازار در روزها و هفته‌های اخیر را انجام نشدن واردات آنها در چند سال گذشته، افزایش قیمت ارز و همچنین کوچ برخی سرمایه‌ها از بورس به سمت این بازار عنوان کرد.

کارشناس دیگری با بی‌اثر توصیف کردن مطرح شدن واردات خودرو به کشور، گفت: تا واردات به کشور انجام نشود، نمی‌تواند تاثیری بر بازار بگذارد، زیرا در چند سال گذشته مرتباً از این موضوع صحبت شده، اما در عمل اتفاقی نیفتاده است.

 

وی اظهار داشت: هنوز جزئیاتی از واردات خودرو و تعرفه‌های آن مشخص نشده است، ضمن اینکه تا امروز فقط چند شرکت خودروساز موفق به اخذ مجوز واردات شده‌اند.

 

این کارشناس بازار خودرو معتقد است: اگر فرصت واردات برای همه فراهم بود، سقف قیمتی برای واردات در نظر گرفته نمی‌شد و برای خودروهای ارزان‌قیمت نرخ تعرفه پنج تا ۱۰ درصدی در نظر گرفته می‌شد، آن‌وقت می‌توانستیم چشم‌انداز خوبی برای قیمت‌ها در بازار متصور باشیم.

 

به گزارش ایرنا، رصد قیمت‌ها در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی در روز جاری نشان می‌دهد فروشندگان هر دستگاه پژو پارس ساده را ۳۳۵ میلیون تومان، پژو پارس سفارشی ۳۵۶ میلیون تومان، رانا ۳۴۳ میلیون تومان، دنا معمولی ۴۳۸ میلیون تومان، دناپلاس ۴۶۸ میلیون تومان، دنا پلاس توربوشارژ دستی ۵۳۰ میلیون تومان و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک ۵۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند.

 

همچنین هر دستگاه پراید ۱۱۱ مدل ۹۹ حدود ۲۰۸ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ نزدیک به ۱۹۰ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۲۰۸ میلیون تومان، تیبا هاچبک ۲۱۶ میلیون تومان، کوئیک معمولی ۲۱۸ میلیون تومان، کوئیک آر ۲۳۰ میلیون تومان و کوئیک اتوماتیک ۳۱۲ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *