به گزارش قطعات خودرو به نقل از تجارتنیوز، صنعت خودروسازی ایران شرایط خوبی ندارد. ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته، کیفیت پایین محصولات و حتی تولید خودروی صفر کیلومتر با نقصهای فنی متعدد، جای دفاعی برای آن باقی نگداشته است. اما چرا دولت سهام خودروسازان را واگذار نمیکند؟ آن هم در شرایطی که بسیاری از منتقدان معتقدند، دولتی بودن و انحصار خودروسازی را به حال و روز فعلی انداخته است.
تناقضگویی در واگذاری سهام خودروسازان
شاید در پاسخ به چنین انتقاداتی بود که در روزهای ابتدایی بهمن، سیدرضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داد: «سهام دولت در دو شرکت سایپا و ایران خودرو به صورت بلوکی واگذار میشود».
اما روز گذشته، حسین قربانزاده، رئیس کل سازمان خصوصیسازی آب پاکی را روی دست کسانی ریخت که شاید منتظر عملی شدن این وعده بودند.
او گفت: پنج درصد از سهام ایران خودرو و ۱۷ درصد از سهام سایپا به دولت تعلق دارد، ولی همه این سهام وثیقه است و امکان فروش آن توسط سازمان خصوصیسازی وجود ندارد.
زاوه: دولت گفتاردرمانی میکند
اما دلیل این تنافضگوییها در مورد فروش سهام خودروسازان چیست؟
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، دلیل آن را بیاطلاعی وزیر صنعت یا تلاش او برای حرفدرمانی در صنعت و بازار میداند.