شهروندان پاریس مخالف اسکوترهای برقی اشتراکی!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، ساکنان پاریس پایتخت فرانسه به پایان ارائه سرویس‌های اشتراکی اسکوترهای برقی رای مثبت دادند. قرار است ممنوعیت فعالیت این شرکت‌ها از شهریورماه عملیاتی شود اما منتقدان مدعی هستند تصمیم یاد شده نماینده بخش کوچکی از شهروندان پاریسی بوده و باعث بیکاری برخی افراد می‌شود.

 

آنه هیدالگو شهردار سوسیالیست پاریس در حرکتی غیرعادی به شهروندان این شهر مشهور اجازه داد تا درباره سرنوشت اسکوترهای برقی در پاریس تصمیم‌گیری کنند. او دوم آوریل امسال یک رفراندوم برگزار کرد و رسانه‌های فرانسوی نیز گزارش کردند حدود ۹۰ درصد رأی‌دهندگان طرفدار ممنوعیت استفاده از چنین سرویس‌هایی هستند. آمار به دست آمده حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما برخی افراد می‌گویند تنها حدود ۱۰۰ هزار پاریسی در این رأی‌گیری شرکت کرده‌اند.

 

روزنامه فرانسوی فیگارو می‌گوید آمار یاد شده کمتر از ۸ درصد رأی‌دهندگان واجد شرایط را شامل می‌شود. ظاهراً علاوه بر تعداد کم شرکت‌کنندگان در رأی‌گیری تعداد شعبه‌های اخذ رأی نیز کم بوده و خبری از رأی‌گیری الکترونیکی نیز نبوده است. شهردار پاریس اما می‌گوید شرکت بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این رأی‌گیری بسیار مثبت و امیدوارکننده خواهد بود. شرکت‌های لایم، تیر و دات سه کمپانی اصلی به‌کارگیری اسکوترهای برقی در پاریس هستند و ناوگانی متشکل از حدود ۱۵ هزار اسکوتر برقی را بکار می‌گیرند. اگرچه استفاده از این وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ و شلوغ مزیت‌های زیادی دارد اما دردسرهایی را برای پاریسی‌ها ایجاد کرده‌اند زیرا مجبور هستند تا از کنار و یا روی آن‌ها عبور کنند.

همین انتقادات به گوش دولت فرانسه رسیده و مقامات دولتی نیز اعلام کرده‌اند به منظور کاهش تصادفات و دردسرهای ناشی از تجمع اسکوترهای برقی قوانین جدیدی را وضع می‌کنند. حداقل سن برای سوار شدن به اسکوترهای برقی از ۱۲ به ۱۴ سال افزایش یافته و استفاده از چراغ‌های راهنما و ترمز نیز اجباری شده است. همچنین جریمه نقض قوانین راهنمایی و رانندگی نیز از حدود ۳۸ به ۱۴۷ دلار افزایش می‌یابد؛ اما این اقدامات برای تشویق اهالی پاریس به منظور استفاده از اسکوترهای برقی کافی نبوده است. یکی از رأی‌دهندگان می‌گوید:

مادر ۸۴ ساله من از برخورد با اسکوترهای برقی می‌ترسد و دیگر از آپارتمانش خارج نمی‌شود

افراد دیگری نیز درباره تجمع زیاد اسکوترها در گوشه و کنار خیابان‌ها شکایت دارند و برخی نیز می‌گویند این وسایل نقلیه گاهی اوقات در کنار خیابان‌ها رها می‌شوند. البته برخی محلی‌ها نظر دیگری هم دارند و یکی از آن‌ها می‌گوید:

اسکوترهای برقی اجاره‌ای به ویژه برای خانم‌ها کاملاً مفید خواهند بود. آن‌ها باعث می‌شوند بدون عبور از محله خلوت بتوان به خانه رسید و همچنین هزینه کمتری نسبت به تاکسی دارند.

اما شرکت‌های اصلی به‌کارگیری این اسکوترها اعلام کردند ممنوعیت استفاده از آن‌ها زندگی حدود ۴۰۰ هزار کاربر را در ماه تحت تأثیر قرار خواهد داد و آینده شغلی حدود ۸۰۰ نفر نیز به خطر خواهد افتاد. شرکت تیر با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید:

ممنوعیت به‌کارگیری اسکوترهای برقی به این معنی است که پاریس خودش را از باقی دنیا و پایتخت‌های مهمی همچون واشنگتن، مادرید، رم، لندن، برلین و رم که همگی قوانینی در حمایت از این وسایل نقلیه دارند جدا می‌کند. اسکوترها روشی مفید برای کاهش استفاده از خودروها هستند.

پاریس تنها شهری نیست که اقداماتی را علیه وسایل نقلیه یاد شده انجام می‌دهد زیرا نیویورک آمریکا نیز نگرانی‌های خود درباره احتمال آتش‌سوزی باتری اسکوترها را اعلام کرده و به دنبال یافتن راه‌حل‌هایی برای حل این مشکل است. رم ایتالیا نیز برخی قوانین را با هدف کاهش تصادفات و تجمع اسکوترها تصویب کرده و شرکت لیفت نیز از سال پیش اجاره دادن اسکوترها و دوچرخه‌های برقی در لس‌آنجلس را به دلیل عدم تعهد درازمدت مقامات شهری متوقف کرده است.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *