به گزارش قطعات خودرو به نقل از صمت، تولید اقتصادی زمانی حاصل خواهد شد که دستکم روزانه ۱۵۰۰ خودرو تولید شود، از اینرو صنعت خودرو از مرداد سال آینده، این مهم را در دو خودرو کوییک و شاهین دنبال خواهد کرد.
همکاری خودرویی
محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به موضوع بررسی وضعیت کیفی خودروهای داخلی پرداخت و اظهارکرد: برای آنکه کیفیت و نرخ خودرو مناسب و در شأن مردم باشد، باید موضوع تولید اقتصادی خودروها با جدیت دنبال شود، بهگونهای که در یک تا دو خودرو که شرایط بهتری داریم، تولید انبوه انجام شود.
تیموری با بیان اینکه تولید اقتصادی زمانی حاصل خواهد شد که دستکم روزانه ۱۵۰۰ خودرو تولید شود، تصریح کرد: گروه خودروسازی سایپا (صنعت خودرو) از مرداد سال آینده، این مهم را در دو خودرو کوییک و شاهین دنبال خواهد کرد. البته سایر خودروهای این مجموعه نیز تولید خواهد شد اما در دو خودرو یادشده به جهت دیدگاه فنی، اقتصادی و کیفی شرایط برای تولید اقتصادی بسیار مناسبتر است.
مدیرعامل سایپا تاکید کرد: گروه خودروسازی سایپا، همانگونه که به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده تا ۱۰ سال خدمات پس از فروش محصولات خود را انجام میدهد و تمام خودروها تا ۳۶ ماه گارانتی دارند، به همین جهت به مردم قول میدهیم سال آینده با اقتصادی شدن تیراژ خودروها، مشکلات محصولات سایپا به حداقل برسد.
تیموری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل، اظهارکرد: ارتقای کیفی محصولات یک الزام است و در این مسیر گروه خودروسازی سایپا از تمام توان و دانش خود استفاده خواهد کرد تا خودروهای باکیفیت را روانه بازار مصرف کند.
مدیرعامل سایپا درباره همکاری مشترک سایپا و ایرانخودرو اظهارکرد: اگر دو مجموعه روی یک خودرو، سرمایهگذاری مشترک کنند، نرخ و کیفیت خودروها افزایش قابلتوجهی خواهد یافت، بدینجهت در قطعاتی که هر یک از خودروسازان ظرفیت دارند، میتوان تولید را دنبال کرد.
او گفت: سایپا و ایرانخودرو میتوانند حدود ۵۰ درصد قطعات یک خودرو را با استفاده از ظرفیتهای یکدیگر تولید کنند و در چنین شرایطی تولید اقتصادی خودروها محقق خواهد شد.
استانداردهای غیرضروری
مدیرعامل سایپا درباره اینکه چرا نرخ خودرو در ایران بالاست، افزود: یکی از موضوعات اثرگذار در این بخش، الزام به رعایت استانداردهای هشتادوپنجگانه است، این امر باعثشده بهطور متوسط ۱۴۵۰ یورو به نرخ خودرو اضافه شود.
او افزود: در حالیکه خودروسازان ملزم به رعایت این سطح از استانداردها میشوند، ۷۰ درصد خودروهایی که در سطح کشور تردد دارند، یورو ۲ و کاربراتوری هستند، در چنین شرایطی تولید خودرو یورو ۵ چرا باید الزام باشد؟
تیموری با بیان اینکه برخی استانداردهای غیرضروری، نرخ تمامشده خودرو را بالابرده، گفت: اگر از این قیبل الزامها نباشد، نرخ خودرو روند صعودی به خود نمیگیرد. در حالحاضر نرخ خودرو تیبا، ۳ هزار و ۸۰۰ دلار است اما در بازار جهانی خودرو یورو ۵، کمتر از ۶ هزار یورو وجود ندارد.
او گفت: اگر میخواهیم تولید خودروها اقتصادی شود، باید استانداردهای هشتادوپنجگانه موردبازنگری قرار گیرد، البته وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال مذاکره با سازمان ملی استاندارد است تا این موضوع موردبررسی دقیقتری قرار گیرد.
اماواگرهای واردات خودرو
تیموری با اشاره به مبحث واردات خودرو و چرایی برخی مخالفتها تصریح کرد: گروه خودروسازی سایپا موافق واردات خودرو است و از این موضوع استقبال میکند، اگر واردات خودرو آزاد شود، بهطور قطع مجموعه سایپا نیز واردات برای مونتاژ برخی محصولات خارجی را در دستور کار قرار خواهد داد.
او با تاکید بر اینکه در هیچ کشوری تعرفه واردات خودرو صفر نیست و حتی کرهجنوبی هم تعرفه ۶۰ درصدی وضع کرده، اظهارکرد: اگر تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کند، متناسب با آن باید تعرفه واردات در زنجیره تامین قطعات خودرو نیز کاهش پیدا کند.
ضرورت اصلاحات اساسی
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه کیفیت خودروها مناسب نیست و باید اصلاحات اساسی در این زمینه انجام شود، گفت: صنعت خودرو در ۳ بخش کیفیت، نرخ و طراحی تقسیمبندی میشود و متاسفانه در بخش طراحی از سایر کشورها عقبتر هستیم، از سویی همانگونه که گفتیم هیچکدام از تولیدات خودرویی ما اقتصادی نیست.
وی یادآور شد: زمانی یک خودرو به تولید اقتصادی میرسد که از آن خودرو یکمیلیون دستگاه تولید شود اما وقتی چند سال زمان میبرد که به چنین تیراژ تولیدی برسیم، نمیتوان خودرو با کیفیت و نرخ مناسب تولید و روانه بازار مصرف کرد.
او افزود: اگر میخواهیم به تولید اقتصادی دست پیدا کنیم، ضرورت دارد سالی حداقل یکمیلیون دستگاه از یک خودرو تولید شود، براساس آنچه گروه خودروسازی سایپا در بخش تجهیزات سرمایهگذاری (۶۰ هزار میلیارد تومان) کرده میتوان به تولید اقتصادی در یک تا دو محصول دست یافت؛ همانگونه که تقریبا در خودرو پراید توانستیم به تولید ۷۵۰ هزار خودرو در سال برسیم.
حرکت به سوی خودروساز شدن
تیموری درباره اینکه آیا ایران به معنای واقعی میتواند خودروساز شود یا خیر، اظهارکرد: در دهه ۹۰، گروه خودروسازی سایپا، وارد فضای طراحی خودرو شد و اکنون امکانات بسیار مناسبی در مرکز تحقیقات سایپا وجود دارد که بهواسطه آن میتوان موضوع طراحی خودرو را دنبال کرد، خودروهای کوییک و شاهین نیز دستاورد طراحی داخل است؛ بنابراین با ورود به چنین فضایی به جرات میتوان گفت که ایران میتواند خودروساز شود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه در گذشته خودروهای مانند پراید و پیکان در داخل طراحی نشدند و با مهندسی معکوس امکان تولید آنها فراهم شد، افزود: سیاست در آن زمان اینگونه بود که با مهندسی معکوس تولید خودرو دنبال شود. البته بخشی از آن هم به مباحث مالی برمیگشت؛ بهعنوان مثال برای خرید دانش فنی یک موتور دستکم ۷۰۰ میلیون یورو سرمایه نیاز است، در همین راستا سایپا موتور خودروهای کوییک و شاهین را طراحی نکرده، بلکه موتورهای موجود را تقویت کرده است.
برجام و صنعت خودرو
تیموری درباره اینکه چگونه چین خودروساز شد و هنوز ایران نتوانسته خودروساز شود، گفت: بسیاری از شرکتهای تولیدکننده خودرو در قالبهای گوناگون وارد چین شدند و در تولید مشترک خودرو همکاری کردند، چراکه بازار چین بسیار وسیع است. اما در مقابل بازار ایران بسیار محدود بوده و خوشبینانه نیاز سالانه کشور بین ۱.۵ تا ۲ میلیون خودرو است؛ بنابراین خودروسازان خارجی انگیزهای برای رسیدن به چنین بازاری را ندارند، مگر آنکه بخواهند از ایران به بازار سایر کشورهای همسایه نفوذ کنند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، تولید خودرو را به برجام گره نخواهیم زد، گفت: نگاهی به برجام و آینده آن نداریم، اگر برجام اتفاق بیفتد نیز از آن استفاده خواهیم کرد و اگر برجام محقق نشد، مسیر توسعهای خودمان را ادامه خواهیم داد.
تیموری ادامه داد: هر زمان نگاهها به سمت برداشته شدن تحریمها رفت، بیشتر به صنعت خودرو آسیب وارد کردیم؛ مانند دولت گذشته که یکسری از خودروسازان را بدون تحلیل وارد کشور کردیم و با تحریم دوباره ایران، از کشورمان خارج شدند.
تیموری در پایان افزود: ما از تمام شرکتهای خودروسازی جهان که میخواهند وارد ایران شوند و سرمایهگذاری مشترک داشته باشند، استقبال میکنیم.