به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیایاقتصاد : در حالی تجربه بیش از یک دهه گذشته نشان داده سیاستهای دستوری و بهاصطلاح پلیسی اثرات مثبتی در بازار خودرو نداشته و حتی گاهی نتیجه عکس نیز داده که سیاستگذار همچنان با همین دستفرمان پیش میرود و اخیرا نیز به واسطه اقداماتی مانند ورود به قیمت خودرو های مونتاژی، ممنوع کردن درج قیمت در پلتفرمهای آگهی و همچنین ایست به واردات خودروهای کرهای، در مسیر تشدید این سیاستها قدم برداشته است.
سیاستگذار خودرو هفته گذشته را با اعلام قیمت دستوری خودروهای مونتاژی آغاز کرد، وسط هفته خبر ممنوعیت واردات خودروهای کرهای آمد و آخر هفته نیز درج قیمت خودرو در پلتفرمهای آگهیدهنده ممنوع اعلام شد. تمامی اتفاقاتی که هفته گذشته رخ دادهاند، پیشتر توسط سیاستگذار خودرو به عنوان ابزارهایی برای تنظیم بازار و فشردن فنر قیمت، به کار گرفته شده و هیچگاه نتایج مثبتی را به همراه نداشتهاند. این سیاستها و به اصطلاح پلیسبازیها گاهی حتی نتایج منفی در بازار خودرو به همراه داشته و شهروندان را به دردسر انداختهاند.
در این بین، آخرین اقدام سیاستگذار برای تنظیم دستوری بازار خودرو، ممنوع کردن درج قیمت در سایتها و پلتفرمهای آگهیدهنده است که اواخر هفته قبل توسط سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان (زیرمجموعه وزارت صمت) ابلاغ شد. بر این اساس، سازمان حمایت به سایتهای فروش خودرو اعلام کرده که قیمتها باید تطابق لازم را با نرخهای اعلامی از سوی اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران داشته باشند.
در این نامه آمده است: «با عنایت به نوسان بهوجودآمده در بازار خودرو و افزایش قیمت حاشیه بازار نسبت به درب کارخانه و اقدامات برخی افراد سودجو در قیمتسازی با هدف ایجاد بازارهای کاذب در خرید و فروش خودرو و بهرهبرداری سوء از التهاب ایجادشده و با توجه به هماهنگیهای بهعملآمده با اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران مبنی بر بارگذاری و درج روزانه قیمت متعارف بازار خودروهای صفرکیلومتر معاملهشده تولید داخل در سایت اتحادیه مذکور بهنشانی www.uead.ir، مقتضی است تا اطلاع ثانوی به منظور ساماندهی بازار خودرو، ترتیبی اتخاذ کنید اعلام و درج قیمت فروش نقدی خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل از سقف آخرین قیمت بارگذاریشده در سایت اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران تجاوز نکند». در ادامه این نامه تاکید شده که «آگهیهای فروش خودروها اعم از کارکرده و صفرکیلومتر که قیمت آنها در سایت اتحادیه بارگذاری نشده است، {باید} به صورت توافقی و بدون نمایش قیمت منتشر شود».
با در نظر گرفتن شروط درج قیمت خودرو، در نامه موردنظر و در صورت اجرایی شدن آنها، عملا شاهد ایجاد «نرخ سوم» در بازار خودرو خواهیم بود. در حال حاضر بازار خودرو به اندازه کافی از دونرخی بودن رنج میبرد و حالا با توجه به سیاست جدید سیاستگذار، باید منتظر ورود قیمت سوم به نام «نرخ اتحادیه» بود. به عبارت بهتر، اگر نرخ کارخانهای خودروها را «قیمت اول» و نرخ بازار را «قیمت دوم» در نظر بگیریم، نرخ اعلامی از سوی اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران نیز به عنوان «قیمت سوم» ظهور خواهد کرد. تفاوت این قیمت نیز با دو قیمت دیگر احتمال این خواهد بود که آن دو رسما از سوی خودروسازان، فروشندگان و خریداران پذیرفته شدهاند، اما «قیمت سوم» تنها نزد امثال اتحادیه و سیاستگذار خودرو اعتبار خواهد داشت.
قیمت کارخانهای خودروها به صورت دستوری از سوی وزارت صمت و شورای رقابت تعیین میشود و خودروسازان ملزم به رعایت آن هستند؛ بنابراین در فروشهایشان ملاک قرار میگیرد و آنهایی که در طرحهای فروش شرکت میکنند، خودروهای خود را با قیمتهای موردنظر تحویل میگیرند. قیمتهای بازار نیز از دل نظام عرضه و تقاضا (و با توجه به اینکه خودرو تبدیل به کالایی در راستای حفظ ارزش پول شده) تعیین میشوند و هرچند سیاستگذار آنها را قبول ندارد، با این حال معاملات در بازار آزاد بر اساس همین قیمتها صورت میگیرد. بنابراین خریداران خودرو در بازار آزاد، قیمتهای موردنظر را با وجود آنکه بسیار بالاتر از نرخهای کارخانهای هستند، پذیرفتهاند.