قطعات خودرو

عباس سلیمیان : یک خانواده هستیم؛ با یکدیگر بیشتر گفت‌و‌گو کنیم

به گزارش قطعات خودرو ،نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو با تاخیر چند ساعته وزیر صمت افتتاح و با قطعی چندباره برق در روز آخر، درحالی که مشغول مصاحبه با یکی از تولیدکنندگان فعال در زمینه انواع سوپاپ/دریچه خودرو بودیم، به پایان رسید. این دوره باتوجه به اینکه در تعطیلات آخر هفته لحاظ شد، زمان بهتری نسبت به سال قبل داشت. اما گرمی هوا و نبود دستگاه های سرمایش کافی در سالن‌ها از مشکلاتی بود که در کیفیت آن تاثیر گذاشت. شرکت تولیدی یدکی موتور ایران، تولیدکننده انواع سوپاپ موتور خودرو، در ۱۳۵۹ تاسیس‌‌شد و با بیش از چهاردهه فعالیت، از شرکت‌های طرف قرارداد با خودروسازان است. هرچند مدیرعامل این شرکت معتقد است حتی ساپکو هم درحال حاضر مقدارکمی خرید می‌کند، با اینکه به آنها می‌‌گوییم که سوپاپ با کیفیت بهتر و زیر قیمت چین به شما می‌دهیم، به شرطی که همان طور که پول چینی‌ها را می‌دهید، بپردازید.شرکت تولیدی یدکی موتور ایران، کارخانه ورشکسته بلبرینگ را در تبریز خریداری کرده، کارخانه‌ای که شهید سید ابراهیم رئیس الساداتی، هشتمین رئیس جمهور در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری هم زمانی که در تبریز بود از آن بازدید کرده و علاقمند به احیای آن بود. مدیران شرکت یدکی موتور ایران، باهدف احیای این کارخانه باور دارند نه تنها توان تامین کارخانه‌های موتورساز در ایران را دارند، می‌توانند در زمینه صادرات قوی باشند، اینها اما منوط به دسترسی به مواد اولیه کافی است؛ مشکلی که تولیدکنندگان داخلی از آن گله‌دارند و در تامین آن به خصوص در سال جاری با مشکل مواجه شده‌اند. برای احیای این کارخانه، ماشین‌آلاتی را سفارش داده اند که همچنان بخشی از آن در گمرک تبریز و بخشی هم در گمرک بندرعباس است.

مشکل عمده تولیدکنندگان کمبود و تامین مواداولیه

عباس سلیمیان مدیرعامل شرکت تولیدی یدکی موتور ایران، معتقد است کمبود مواداولیه سبب کاهش تولید شده. با اشاره به اینکه واردات ماشین‌آلات جدید توان تولید را بالابرده و توان تولید روزانه تاسقف 100هزارقطعه را دارند، به دلیل نداشتن مواداولیه روزانه تنها در حدود 40 هزار تا تولید دارند. درباره احیای کارخانه بلبرینگ که نیازمند حمایت دولت است: با احیای این کارخانه، پیش بینی این است که بتوان به جرات بالای 60 میلیون رینگ در سال تولید کنیم که می‌تواند به راحتی 35 میلیون بلبرینگ شود. می توان تیوب را نیز تولید کرد که این شاید در زمان محدود یک سال و نیم به 100 میلیون برسد. تولیدات خوبی داشتیم که در ایران خودرو استفاده می شود و رسیدن به این رقم ها امکان پذیر است. اما همه منوط می شود به این که دولت اجازه ثبت سفارش را بدهد و باز این هم می شود گلایه از بخش دولتی. سلیمیان لزوم حمایت بیشتر دولت را سبب شکوفایی و رشد تولید دانست: از دولت آینده توقع داریم از صنعت واقعی دفاع‌کند. این کشور صنایع دارد و وزارت صمت می‌داند چه کسانی صنعتگر اند. 45 سال است مشغول فعالیت ایم. فکر می‌کنم به راحتی می‌‌توانند بررسی‌کنند و مشکلات را ریشه‌یابی.درباره حضور در نمایشگاه: وظیفه است هر سال در نمایشگاه شرکت‌کنیم. باید باشیم. دوستان را زیارت می‌کنیم. این وظیفه میهنی ام است. به این آب و خاک بدهکارم. تا زمانی که زنده ام باید این کار را انجام دهم. از صبح در این اتاق نشستم و مهمان دارم و همه هم از مصرف‌کننده ها تا خودروسازان و موتورسازان، برای بازدید می‌آیند. غریبه نیستیم و همه از اعضای یک خانواده بزرگ هستیم. درباره حضور اتحادیه لوازم یدکی و نقش آن: اتحادیه روابط خوبی با تولیدکننده‌ها دارد و به همه کمک می‌کند. جزء خانواده است. چون خود از خیابان آمدیم. از اتحادیه آمدیم. پدرم در این اتحادیه عضو بوده.

پدرخانواده مشکلات را مطرح‌کند

سلیمیان درباره نقش دولت: اگر دولت واقعا توانایی ندارد، این باید برای همه به یک شکل باشد و برای هیچکس نباشد. آقایان باید بیایند و بیان‌کنند. شاید مسائلی هست که نمی‌دانیم. عضو یک خانواده ایم. ایرادی هم اگر هست باید بیان و دقیقا گفته شود. بگویند اصلا دلاری وجود ندارد، اگر این را بدانیم با بی‌دلاری کار می‌کنیم. خودی هستیم. دولت ما را از خود بداند و به تعامل بیشتری با هم نیاز داریم. در خانواده هم زمانی که مشکل هست، پدر خانواده باید این را بیان‌کند. هرفردی هم به اندازه توان خود سعی در حل مشکل می‌کند. اگر پدر مشکلات را در خودش نگه دارد، تا بیان نشود حل نمی‌شود. به هرحال به این آب و خاک بدهکاریم. باید سهم خود را بپردازیم. بیش از 80 سال دارم ولی این را احساس می‌کنم که هنوز وظیفه بزرگی به عهده من است. این کارخانه اگر احیا شود، احساس آرامش می‌کنم.بسیاری شرکت‌کننده‌ها از تغییر در زمان نمایشگاه در دو دوره اخیر ناراضی بودند، سلیمیان به‌عنوان تولیدکننده‌ای که در اغلب دوره‌های نمایشگاه حضور داشته این را می‌توان از جمعیتی که مدام وارد و خارج غرفه ایشان می‌شدند فهمید. همیشه چندنفری در غرفه آنها مشغول صحبت بودند.
وی این مساله را هم در ادامه همان بحث مطرح نکردن مشکلات دانسته و بیان‌کرد: باز برمی‌گردد به اینکه موضوع را بیان نمی‌کنید. شاید همین برقی که الان رفت، به دلیل کمبود انرژی باشد. وقتی برق نیست شما نیروی بیشتری لازم دارید تا اینجا را خنک‌کنید. خب این مساله را بیان‌کنید، ما هم می‌پذیریم. مثلا می‌توانستند ساعت شروع نمایشگاه را زودتر اعلام‌کنند. اینکه توضیحی نمی‌دهند و گفت و گو نمی‌کنند، من هم به عنوان شرکت‌کننده بی‌اطلاع می‌مانم. خوب است در جریان باشیم و حتما راحت‌تر آن را می‌پذیریم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *