علت لرزش ماشین اتومات در هنگام شروع حرکت چیست؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، احتمالاً شما نیز گاهی اوقات لرزش ماشین اتومات در هنگام شروع به حرکت را تجربه کرده و به دنبال یافتن علت آن بوده اید. قطعاً چنین مشکلی باید بررسی شود زیرا در صورت نادیده گرفتن آن احتمال آسیب دیدن خودرو و تحمیل هزینه‌های سنگین به مالک وجود خواهد داشت.

با افزایش روزافزون ترافیک شهری علاقه خریداران به خودروهای مجهز به گیربکس اتومات افزایش یافته است. طبیعی است که این گیربکس‌ها باعث راحتی سواری خودرو شده و در ترافیک کاملاً گزینه مطلوبی خواهند بود اما از طرف دیگر گیربکس‌های اتومات نسبت به نمونه‌های دستی سنتی پیچیدگی‌های بیشتری دارند و عیب‌یابی آن‌ها نیز گاهی زمان‌بر بوده و هزینه بیشتری را در پی خواهد داشت. در این مطلب آموزشی می‌خواهیم علت لرزش ماشین اتومات در هنگام شروع حرکت را بررسی کنیم پس همراه ما باشید.

علت لرزش ماشین اتومات در هنگام شروع به حرکت

لرزش ماشین در شروع به حرکت می‌تواند از اجزای گوناگونی همچون پیشرانه، فرمان، شاسی و… نشات بگیرد بنابراین یافتن ریشه مشکل اهمیت زیادی داشته و از هدر رفت وقت و هزینه شما جلوگیری خواهد کرد. در ادامه مهم‌ترین دلایل وجود لرزش در خودروهای اتومات را بررسی کرده‌ایم.

خراب شدن توربین گیربکس اتومات

 

خودروهای مجهز به این نوع گیربکس شاید از خرابی توربین رنج ببرند که این موضوع می‌تواند منجر به لرزش در زمان شروع به حرکت شود. توربین داخل گیربکس جزو اجزای مبدل گشتاور است که نیرو را از پیشرانه به گیربکس منتقل می‌کند. خرابی توربین می‌تواند روی شتاب گیری خودرو نیز تأثیر منفی بگذارد.

وجود نشتی در گیربکس

 

کار اصلی روغن گیربکس کاهش اصطکاک بین قطعات است و درصورتی‌که نشتی‌ای در گیربکس وجود داشته باشد باعث داغ شدن قطعات داخلی و لرزش ماشین اتومات در هنگام شروع به حرکت خواهد شد؛ بنابراین بررسی بخش زیرین خودرو از نظر وجود یا عدم وجود نشتی گیربکس اهمیت زیادی خواهد داشت.

خرابی تسمه تایم

 

یکی از مهم‌ترین قطعات موجود در پیشرانه تسمه تایم است که کار هماهنگی کارکرد سوپاپ‌ها با پیستون‌ها را انجام می‌دهد. یکی از دلایل لرزش خودرو در زمان شروع به حرکت می‌تواند شل یا بی‌کیفیت بودن تسمه تایم باشد که باعث ایجاد اختلال در کارکرد پیشرانه خواهد شد.

مشکلات موجود در سیستم تعلیق

 

سیستم تعلیق وظیفه جذب ناهمواری‌های مسیر و جلوگیری از انتقال آن‌ها به کابین را بر عهده دارد اما درصورتی‌که سیستم تعلیق با مشکل مواجه شده باشد باعث به لرزش افتادن خودرو خواهد شد. شل بودن اجزای گوناگون، خارج شدن قطعات از حالت تنظیم کارخانه و فرسودگی آن‌ها همچون بازوهای کنترل کننده می‌توانند یکی از دلایل مشکل موردبحث ما باشند.

دسته‌موتور یا گیربکس معیوب

 

دسته‌موتورها باعث اتصال پیشرانه و گیربکس به محفظه اصلی می‌شوند و تعادل و پایداری پیشرانه را تضمین می‌کنند. واضح است که خراب بودن این قطعات باعث ایجاد لرزش در ماشین اتومات خواهند شد.

مفصل CV مشکل‌دار

 

اگر خودروی شما دیفرانسیل جلو بوده و در زمان رانندگی می‌لرزد شاید مفصل CV آن ایراد داشته باشد. این مفصل نیروی پیشرانه را از گیربکس به چرخ‌ها می‌رساند و به شفت متصل است که آن‌هم چرخ‌ها را می‌چرخاند. اگر این مفصل آسیب دیده باشد باعث لرزش خودرو خواهد شد. در این حالت گشتاور گیربکس به نرمی راهی چرخ‌ها نمی‌شود و خودرو در زمان شروع به حرکت یا شتاب گیری به لرزش می‌افتد.

 

استهلاک نابرابر لاستیک

 

زمانی که لاستیک‌ها به‌صورت نابرابر مستهلک شوند احتمال لرزش خودرو در زمان رانندگی وجود خواهد داشت. این لرزش به دلیل سرعت چرخش متفاوت چرخ‌ها رخ می‌دهد زیرا آج لاستیک به‌طور مساوی از بین نرفته و بنابراین دو چرخ خودرو نمی‌توانند سرعت مشابهی داشته باشند. این امر توازن چرخ‌ها را به هم زده و باعث لرزش می‌شود. استهلاک نابرابر لاستیک‌ها می‌تواند به دلایلی همچون عادات رانندگی نادرست، وجود اشکال در سیستم فرمان و تعلیق، فشار باد لاستیک نامناسب و… رخ دهد.

 

استفاده از روغن گیربکس نامناسب

روغن گیربکس نامناسب باعث می‌شود گرمای ناشی از اصطکاک قطعات به‌ خوبی دفع نشده و فشار بهینه داخلی نیز حفظ نشود. همین امر علت لرزش ماشین اتومات در هنگام شروع به حرکت می‌تواند باشد چراکه نبود روان کاری مناسب مانع راندمان مناسب گیربکس خواهد شد. زمانی که خودرو را در حالت درایو قرار می‌دهید پیشرانه از طریق مبدل گشتاور به گیربکس متصل می‌شود. اگر سطح روغن گیربکس پایین باشد مبدل گشتاور نمی‌تواند به نرمی نیروی پیشرانه را به گیربکس منتقل کند که نتیجه آن به لرزش افتادن خودرو خواهد بود. روغن گیربکس اتوماتیک همانند هر روغن دیگری با گذشت زمان کیفیت خود را از دست داده و اکسید می‌شود بنابراین باید در فواصل زمانی مناسب نسبت به تعویض آن با روغن‌های باکیفیت اقدام نمایید.

بلبرینگ چرخ‌های خراب

اگر شما لرزش خودرو را در فرمان حس می‌کنید شاید بلبرینگ‌های چرخ خراب شده باشند. در مرکز چرخ‌های خودرو بلبرینگ‌های فلزی وجود دارند که در صورت آسیب دیدن می‌توانند باعث استهلاک نابرابر لاستیک‌ها و قطعات سیستم تعلیق شوند. این امر به ویژه در سرعت‌های بالاتر لرزش خودرو را به همراه خواهد داشت. این لرزش در فرمان، پدال گاز یا حتی صندلی راننده قابل احساس خواهد بود.

وجود مشکل در رینگ و لاستیک

گاهی اوقات بر اثر برخورد لاستیک و رینگ خودرو با کناره‌های جدول یا افتادن در چاله‌ای بزرگ رینگ و لاستیک آسیب می‌بینند و این امر موجب ایجاد لرزش در خودرو خواهد شد چراکه رینگ‌ها خم می‌شوند.

 

علت لرزش ماشین در حالت ایستاده

درصورتی‌که خودروی شما در حالت ایستاده و درجا لرزش دارد باید به مواردی همچون سیستم سوخت‌رسانی و انژکتورها، شمع‌ها و کویل، دور درجای پایین، سنسور دور موتور و اکسیژن و دسته‌موتورها دقت نمایید.

 

علت لرزش خودرو هنگام شتاب گیری

لرزش خودرو در زمان شتاب گیری می‌تواند به مشکلاتی در زمینه پیشرانه، دسته‌موتورها، سیستم فرمان و تعلیق، رینگ و لاستیک و گیربکس مربوط باشد. در هر صورت برای رفع این مشکل می‌بایست به یک مکانیک با تجربه و خبره مراجعه نمایید.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *