به گزارش قطعات خودرو به نقل از تسنیم : اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) اعلام کرد شرکت تسلا برای ۳۶۲ هزار و ۷۵۸ دستگاه خودروی برقی خود به دلیل احتمال وقوع خطای مرگبار در نرم افزار بتا در حالت خودران کامل، فراخوان صادر کرده است.
به گزارش راشاتودی، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) روز پنجشنبه اعلام کرد شرکت تسلا برای ۳۶۲ هزار و ۷۵۸ دستگاه خودروی برقی خود به دلیل احتمال وقوع خطای مرگبار در نرمافزار بتای آنها در حالت خودران کامل، فراخوان صادر کرده است.
در گزارش این اداره آمده است که خطای نرمافزاری فوق «به وسیله نقلیه اجازه میدهد تا از سرعت مجاز تجاوز کند یا از تقاطعها به روشی غیرقانونی یا غیرقابلپیشبینی عبور کند» که «خطر تصادف را افزایش میدهد». این سازمان نظارتی توضیح داد این نرمافزار معیوب میتواند به خودرو اجازه دهد از لاین مخصوص گردش به راست یا چپ وارد یک تقاطع شود و از آن عبور کند، با وجود تابلوی ایست توقف نکند، یا بهرغم یک علامت هشدار زرد بهسرعت وارد یک تقاطع شود.
اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا افزود که این سیستم همچنین ممکن است به تغییرات در محدودیتهای سرعت اعلامشده واکنش مناسبی نشان ندهد یا به تنظیم سرعت خودرو توسط راننده توجه کافی نداشته باشد و از محدودیتهای سرعت اعلامشده تجاوز کند.
خودروهایی که تحت تاثیر این فراخوان قرار گرفتهاند شامل مدل S، مدل X، مدل ۳ و مدل Y میشود و کل محصولات فعلی تسلا را که بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳ شاخته شدهاند و مجهز به نرمافزار بتای کامل خودران هستند در بر میگیرند.
با این حال، ایلان ماسک، مدیر عامل این شرکت، در مورد استفاده از کلمه «فراخوان» انتقاد کرد و گفت مالکان وسایل نقلیه آسیبدیده از ماه آوریل اصلاحات نرمافزاری رایگان را به صورت بیسیم دریافت خواهند کرد و مانند یک فراخوان سنتی نیازی به بازگرداندن فیزیکی خودروهای خود به نمایندگیها را ندارند.
این خودروساز همچنین اصرار دارد از مرگ یا جراحت ناشی از نرمافزار خودران خود اطلاعی ندارد. این مشکلات در طول آزمایش نرمافزار خودران کامل Full Self-Driving تسلا آشکار شد، که این خودروساز در گذشته اعتراف کرده است احتمالا هرگز نمیتواند خودروهای گرانقیمت را به طور واقعی هدایت کند.
رالف نادر، یک منتقد فعال در حوزه ایمنی خودرو، سال گذشته از تسلا خواست این فناوری را از وسایل نقلیه خود حذف کند و دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا نیز شکایت کرده است تسلا با ادعای اینکه خودروهایش واقعا میتوانند خودشان رانندگی کنند، مشتریان را گمراه کرده است.
به گفته اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا، حتی نسخه «خلبانی خودکار» این خودروها در چندین تصادف دخیل بوده است. این اداره حداقل ۱۶ تصادف را در مستندات خود آورده است که در آن تسلا یک ثانیه قبل از برخورد به اجسام ثابت، حالت خودکار را خاموش کرده بود.