جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

فراز و فرود چهار‌ساله فروش خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنياي اقتصاد : مرور آمار فروش خودروسازان در کمتر از چهار سال گذشته نشان می‌دهد آنها در مقاطعی که درگیر خودروهای ناقص (غیر‌قابل‌تجاری‌سازی و فروش) بوده‌اند، معمولا افت فروش را تجربه کرده‌اند و با کمرنگ شدن یا رفع این چالش، محصول بیشتری فروخته‌اند. طبق آماری که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده و ابتدای آن فروردین ۹۸ است و انتهای آن آبان امسال، فروش خودروسازان افت‌و‌خیز زیادی را به خود دیده است.

 

در این ۴۴ ماه تحت بررسی، فروش خودروسازان در ۱۶ ماه که بیشتر آن به سال ۹۸ مربوط می‌شود، منفی بوده و در ۲۸ ماه باقی‌مانده روندی صعودی داشته است. بدترین عملکرد فروش خودروسازان در بازه زمانی تحت بررسی، به اردیبهشت ۹۸ با رشد منفی ۶۶ درصدی مربوط می‌شود. از آن سو بهترین عملکرد خودروسازان در حوزه فروش به فروردین ۱۴۰۰ مربوط می‌شود که آنها موفق شده‌اند رشد ۱۸۲درصدی را رقم بزنند. همچنین طی امسال و با توجه به اینکه خودروسازان می‌گویند دیگر محصول ناقص به تولید نمی‌رسانند، فروش آنها در هیچ یک از ماه‌های فروردین تا آبان منفی نشده و تماما مثبت بوده است. طی امسال، بهترین عملکرد خودروسازان در حوزه فروش به اردیبهشت با رشد ۱۰۸ درصدی مربوط می‌شود و کمترین درصد فروش نیز به فروردین مربوط می‌شود.

 

 

اما طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و به نقل از اطلاعات بورسی خودروسازان بزرگ کشور ، فروش آنها طی پنج ماه ابتدایی سال ۹۸ تماما منفی بوده اما پس از آن به مدت شش ماه روندی صعودی را تجربه کرده است. بر این اساس، خودروسازان در فروردین ۹۸ و نسبت به ماه مشابه ۹۷ با ۴۴ درصد افت فروش مواجه شده‌اند. این رقم در اردیبهشت اوج گرفته، به نحوی که فروش خودروسازان در این ماه رشد منفی ۶۶ درصدی را به خود می‌بیند. در کل سال ۹۹، این بدترین عملکرد خودروسازان در فروش به شمار می‌رود، موضوعی که به نظر می‌رسد با مساله خودروهای ناقص در ارتباط مستقیم بوده است.

 

 

خودروسازان در خرداد ۹۸ نیز با تداوم رشد منفی فروش مواجه بودند اما در مقایسه با اردیبهشت نرخ رشد منفی کمتری را تجربه کردند. در این ماه فروش خودروسازان نسبت به خرداد ۹۷ حدود ۵۳ درصد افت را به خود می‌بیند. در تیرماه نیز با وجود ادامه فروش منفی نسبت به سال قبل، خودروسازان ۲۱درصد محصول کمتری نسبت به ماه مشابه ۹۷ به فروش رساندند. افت فروش خودروسازان اما در مرداد به کمترین میزان خود در پنج ماه ابتدایی سال ۹۸ رسید؛ به نحوی که رشد منفی ۹ درصدی را به ثبت رساند.

 

 

مرور آمار فروش خودروسازان طی شهریور تا بهمن ۹۸ نشان می‌دهد آنها در این بازه زمانی با رشد مداوم فروش در مقایسه با ماه‌های مشابه سال ۹۷ مواجه بودند. طبق آمار، خودروسازان در شهریور ۹۸ و نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۴۳ درصد بیشتر محصول فروختند. در مهر ماه اما رشد مثبت فروش خودرو به حداقل یعنی یک درصد رسید. این در حالی است که فروش خودروسازان در آبان ۹۸ و نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن رشد ۶۵ درصدی را به خود می‌دید. در آذرماه ۹۸ رشد فروش خودروسازان به اوج خود در این سال رسیده و عدد ۱۳۸درصدی را ثبت کرد. رشد نرخ فروش خودروسازان اما ادامه نیافته، چه آنکه در دی‌ماه به ۸۲ درصد رسید و در بهمن نیز عدد ۳۰ درصد در کارنامه آنها ثبت شد.

 

 

در نهایت خودروسازان سال ۹۸ را با رشد منفی فروش خودرو به پایان رساندند، به نحوی که در اسفند این سال و نسبت به ماه مشابه سال ۹۷، حدود ۱۳درصد خودروی کمتری فروختند. غول‌های جاده مخصوص همچنین سال ۹۹ را با رشد منفی فروش آغاز کردند که البته این روند به مدت دو ماه متوقف شد. طبق آمار، فروش خودروسازان در فروردین ۹۹ و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل از آن ۱۱درصد افت کرد، با‌این‌حال در اردیبهشت و خرداد به ترتیب ۴۱ و ۶۹ درصد رشد را (نسبت به ماه‌های مشابه ۹۸) ثبت کرد. در تیر و مرداد باز هم فروش خودروسازان افت کرد که البته میزان آن تک‌رقمی و به ترتیب منفی هشت و منفی یک درصد بود.

 

 

طی شهریور و مهر ۹۹ خودروسازان توانستند فروش خود را نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته به ترتیب ۹ و ۲۱ درصد بالا ببرند. آنها هرچند در آبان با رشد منفی فروش به میزان چهار درصد مواجه شدند، اما پس از آن به مدت پنج ماه و تا فروردین ۱۴۰۰ پیوسته رشد فروش را تجربه کردند. طبق آمار، فروش خودروسازان در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند و در مقایسه با ماه‌های مشابه سال ۹۸ به ترتیب ۷، ۱، ۲۱ و ۱۱۳ درصد بالا رفت. خودروسازان بزرگ کشور همچنین سال ۱۴۰۰ را با رشد سنگین ۱۸۲درصدی فروش آغاز کردند، موضوعی که با تکمیل خودروهای ناقص در ارتباط است. خودروسازان در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ بخشی از محصولات ناقص خود را تکمیل و تجاری‌سازی کردند و این موضوع دلیل اصلی صعود بلند منحنی فروش آنها در این ماه و نسبت به فروردین ۹۹ محسوب می‌شود.

 

 

این در حالی است که فروش خودروسازان در اردیبهشت دوباره وارد فاز افت شد و ۱۹درصد کاهش یافت. در خرداد و تیر فروش خودرو خودروسازان باز هم رشد کرد و نسبت به ماه‌های مشابه ۹۹ به ترتیب ۸ و ۶۴درصد بالا رفت. مرور آمار مربوط به بازه زمانی چهار ماهه مرداد تا بهمن ۱۴۰۰ نشان می‌دهد خودروسازان یک ماه با افت و ماه دیگر با رشد فروش مواجه شدند. بر این اساس، آنها در مرداد رشد منفی شش‌درصدی فروش را به ثبت رساندند اما در شهریور پنج درصد رشد را تجربه کردند. در مهر ماه دوباره فروش افت کرد و به چهار درصد کمتر از ماه مشابه سال گذشته رسید؛ اما در آبان ۱۲درصد رشد را به خود دید. رشد منفی ۱۳درصدی فروش، حاصل کار خودروسازان در آذر ۱۴۰۰ بود اما آنها توانستند در دی‌ماه و نسبت به ماه مشابه ۹۹ حدود ۴۲ درصد خودروی بیشتری بفروشند. این در حالی است که غول‌های جاده مخصوص سال ۱۴۰۰ را با رشد منفی فروش به پایان رساندند و ابتدا در بهمن دو درصد و سپس در اسفند هشت‌درصد محصول کمتری در مقایسه با ماه‌های مشابه ۹۹ فروختند.

 

 

خودروسازان از زمستان ۱۴۰۰ و با الزام وزارت صمت، تمرکز خود را روی تکمیل و تجاری‌سازی محصولات ناقص گذاشتند که نتیجه این اقدام خود را در هشت ماه امسال دیده‌اند. طی امسال و با توجه به اینکه خودروسازان اولا محصولات ناقص خود را تکمیل کردند و ثانیا از اوایل پاییز به بعد دیگر محصول دارای کسری قطعه تولید نکردند، هرگز با کاهش فروش مواجه نشدند. طبق آمار، فروش خودرو خودروسازان در فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر و آبان امسال و نسبت به ماه‌های مشابه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۶، ۱۰۸، ۵۶، ۱۱، ۶۵، ۶۸، ۶۰ و ۶۷ درصد بالا رفته است. بنابراین اوج فروش خودروسازان طی سال جاری به اردیبهشت با رشد ۱۰۸درصد و کف فروش نیز به فروردین با رشد شش‌درصدی مربوط می‌شود.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار