به گزارش قطعات خودرو به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، «آرش محبینژاد» در گفتوگو با خبرنگار ما افزود: بزرگترین مشکل حال حاضر صنعت خودرو و قطعهسازی کشور، موضوع تامین ارز است؛ بهطوری که که جلوی تخصیص ارز گرفته شده و فقط در مواردی به صورت قطرهچکانی یا موردی تامین ارز انجام میشود.
وی بیانداشت: علاوه بر مشکل یاد شده، امروز واحدهای قطعه ساز با بحران کسری نقدینگی که از قبل نیز وجود داشته، مواجه اند.
دبیر انجمن قطعه سازان همگن ادامهداد: بهزودی و با گرمتر شدن هوا، قطعی برق صنایع همچون سالهای گذشته انتظار میرود و در این زمینه شاهد ارسال نامههایی از سوی شرکتهای برق به کارخانجات از جمله قطعهسازیها هستیم که تولید و تیراژ را با مشکل مواجه خواهد کرد.
وی گفت: از حدود یک سال پیش تاکنون، تامین انرژی به معضلی فراروی فعالان صنعتی در کشور تبدیل شده که به صورت قطعی برق در فصول گرم و قطعی گاز در فصول سرد، رشد تولید را با چالش همراه کرده است و متاسفانه هیچ فکر درست و حسابی در این زمینه شاهد نیستیم تا بتوانیم برنامهریزی منسجمی برای تولید داشته باشیم و حتی پیشبینی میشود با کاهش تولید مواجه شویم.
محبینژاد با اشاره به اصلاح نشدن قیمتها در قراردادهای فیمابین قطعه سازان و خودروسازان، تصریحکرد: هنوز تصمیم منسجمی در این خصوص و اصلاح اساسی و اصولی قیمتها شاهد نیستیم.
وی، به روند صعودی مطالبات قطعه سازان و زنجیره تامین از خودروسازان اشاره کرد و اظهار داشت: مطالبات تعیین تکلیف شده قطعهسازان به بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که افزون بر ۲۵ هزار میلیارد تومان آن معوق است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو خاطرنشانکرد: با توجه به اینکه تعدیلات انجام شده در قراردادهای قطعهسازان مربوط به اواخر سال گذشته و اوایل امسال است، مطالبات معوق واقعی رقمی بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
وی تصریحکرد: مشکل اساسی در صنایع خودروسازی و قطعه سازی، نبود اسناد بالادستی متقن است که بلاتکلیفی و سردرگمی فعالان این صنایع و عدم برنامهریزی مناسب را رقم زده است.
این مطلب از قطعات خودرو شماره 34 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!