به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرآنلاین، سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودروی تهران با بیان اینکه عرضه خودرو کم شده، گفته است: در حال حاضر تقاضای کاذب در بازار وجود ندارد و عمده تقاضاها مصرفی هستند، بنابراین اگر عرضه خودرو افزایش یابد قطعا میتواند سدی در برابر افزایش نامعقول قیمتها باشد و فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار را کاهش دهد.
وی گفته است: نمیدانم عرضه خودرو از طرف خودروساز عمدی است یا نه، اما به هر حال بازار با کمبود خودرو مواجه است.
رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو با بیان اینکه در حال حاضر بازار خودرو در رکود کامل است، اعلام کرده: هماکنون خودروها در بازار میانگین ۱۰۰ تا ۱۵۰میلیون تومان با کارخانه تفاوت قیمت دارند.
اخیرا نیز مقام معظم رهبری از کیفیت خودروها انتقاد کرده و تاکید کردند: با وجود حمایتها در طول سالهای گذشته از صنعت خودرو کیفیت خودرو خوب نیست و مردم ناراضی هستند و درست هم میگویند، حق با مردم است.
خودروسازان معتقدند که عوامل مختلفی در جهتدهی به قیمت خودرو در بازار داخلی موثر هستند؛ یکی از این عوامل نوسانات ارزی است که در کوتاهمدت قیمتها را تغییر میدهد.
مشخص است که درصدی از مواد اولیه ساخت و تولید خودرو در کشور منبع وارداتی دارند. بنابراین درصد وابستگی به مواد اولیه وارداتی به صورت مستقیم تعیینکننده میزان تاثیرپذیری قیمتها از تغییرات نرخ ارز است.
به همین دلیل آن دسته از تولیدهای خودروسازان که بخش زیادی از آنها داخلیسازی شده است، تاثیرپذیری چندانی از نرخ ارز نخواهند داشت.
اما در یکی، دو ماه گذشته که نرخ ارز در بازار آرام گرفته و نهتنها از نوسانات افزایشی دور مانده که کاهش هم داشته رصد قیمتها در بازار خودرو که تحت تاثیر نرخ ارز بالا و پایین میشود، نشان میدهد اینبار قیمتها دنبالهرو نرخ ارز نبوده است و مشخص نیست اینبار بهانه خودروسازان برای افزایش قیمتها چیست؟
عمده تحلیل موجود این است که جلوی عرضه خودرو به بازار توسط خودروسازان گرفته شده است.انتشار گزارشهایی از دپوی خودروها در پارکینگهای مختلف نیز این موضوع را تایید میکند.
در جدیدترین واکنشها به وضعیت بحرانی صنعت خودرو، وزیر صمت از تهیه «سند راهبری» برای صنعت خودرو خبر داده است. سندی که احتمالا با تاکید بر سرمایهگذاری جدید در دو خودروساز انحصاری ایران نوشته خواهد شد.