به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس علیرضا سلیمی عضو هیاترئیسه مجلس در رابطه با آخرین وضعیت آییننامه واردات خودرو اظهار داشت: ما در کمیسیون صنایع مجلس در رابطه با آییننامه واردات خودرو جلسهای برگزار کردیم که برخی از مسوولان دولتی هم در این جلسه حضور داشتند و قرار شد دولت این آییننامه را به صورت مکتوب به مجلس ارائه کند تا مجلس آن را ارزیابی کند، اما هنوز این آییننامه به مجلس نیامده است.
وی درباره چرایی عدم نهایی شدن این آییننامه توسط دولت توضیح داد: مسوولان مربوطه گفتهاند که در حال طی کردن مراحل نهایی تصویب این آییننامه هستیم؛ اما مشخص نیست که این تاخیر با چه توجیهی صورت میگیرد. دولت باید هر چه سریعتر آن را به مجلس ارائه کند تا مجلس آن را با قانون تطبیق دهد تا مشکلی نداشته باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مجلس به دنبال این است تا این آییننامه با قانون مغایر نباشد، تاکید کرد: اگر آییننامه واردات خودرو با قانون مغایرت داشته باشد، مجلس در این رابطه ورود جدی خواهد داشت.
سلیمی ادامه داد: توقع ما از دولت این است که سریعتر این آییننامه را تصویب و به مجلس ارسال کند؛ تا این آییننامه بیاید و مورد تایید مجلس قرار بگیرد و بعد ابلاغ و ثبت سفارش شود، ۳ الی ۴ ماه زمان میبرد تا خودروهای خارجی وارد کشور شوند. وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برخی از خودروهای داخلی که نسبت به سایر خودروها ارزانتر هستند پلاک نمیشوند، خانوادههای کمتوان در تهیه خودرو با مشکل مواجه شدهاند؛ این موضوع یک مقدار مجلس را نگران کرده است که خانوادههای کمبرخوردار چگونه میتوانند صاحب خودرو شوند؟
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: بعد از جلسهای که با مسئولان دولتی داشتیم، برخی از موارد مندرج در آییننامه به صورت شفاهی به سمعونظر نمایندگان رسید و نمایندگان ایرادات جدی به برخی از بندهای این آییننامه داشتند که مسوولان قول دادند مکتوب آن را به مجلس ارائه کنند.
سلیمی عنوان کرد: هفته آینده پیگیری خواهیم کرد که دولت این آییننامه را به صورت مکتوب به مجلس ارائه کند تا نمایندگان نظرات خودشان را اعلام کنند.
پس از تصویب آییننامه و همچنین ابلاغ و ثبت سفارش، جهت واردات خودرو به کشور ۳ ماه زمان نیاز است.
صنعت خودروی ما به مرحله ای رسیده است که یکی از راههای عبور از شرایط فعلی، صدور مجوز واردات خودرو است و این مسیر ناگزیری است که انشاءالله عملیاتی میشود. میرتاجالدینی ادامه داد: اگر صنعت خودرو هم از دست دولت خارج و به بخش خصوصی واگذار شود طبیعتا یک فضای رقابتی ایجاد خواهد شد و در نتیجه صنعت خودرو هم نجات پیدا میکند.