به گزارش قطعات خودرو به نقل ازبازار، اللهوردی دهقانی از ناهمخوانی عرضه و تقاضای خودرو در کشور سخن گفت و افزود: تقاضا بیش از دو میلیون است و تولید کننده ادعا میکند این میزان به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه در سال خواهد رسید.
وی گفت: در این شریط به هر کاری دست بزنیم، قطعا قیمت خودرو افزایش پیدا خواهد کرد.
دهقانی بورس را صرفا محلی برای کشف قیمت دانست و تاکید کرد عرضه خودرو در شرایط کنونی در بورس، دیگر معنا و مفهومی ندارد.
این نماینده مجلس افزود: در بورس هر کس بیشترین قیمت را ارائه دهد، خریدار خواهد بود و در حقیقت با عرضه خودرو در بورس قیمتها را بالا برده و برای تولید کننده و فروشنده، رانت ایجاد کردهایم.
دهقانی خاطرنشان کرد: کسانی که تلاش دارند خودرو در بورس عرضه شود، همان تولید کنندهها هستند تا فاصله قیمتی بین بازار و قیمت تمام شده را به جیب خود واریز کنند.
وی کمیسیون صنایع و مجلس را مخالف چنین رویهای دانست و تصریح کرد: زمانی خودرو باید وارد بورس شود که کشف قیمت صورت گیرد.
در این شرایط یک خودرو ممکن است با نرخی کمتر از قیمت تمام شده به فروش برسد و باید توجه داشت که عرضه و تقاضا نیز باید همخوانی داشته و ارائه خودرو در بازار رقابتی باشد.
دهقانی ورود خودرو به بورس بر اساس شرایط مدیریت و کنترل شده را به ضرر مصرف کننده و مردم دانست و گفت: برای صنعت خودرو استراتژی مشخصی نداریم و این معضل مختص چند سال اخیر نیست.
این مشکل به دو دهه قبل باز میگردد که معضلات صنعت خودرو انباشت شده است؛ دو خودرو ساز هم محصولی تولید کرده و با هر قیمتی که میخواهند به مردم میفروشند و هر زمان مایل هستند قیمتها را افزایش میدهند.
وی اضافه کرد: ما حتی استانداردهای چندگانه را رعایت نمیکنیم و نباید با هر قیمتی که بخواهیم، خودرو را به مصرف کننده بفروشیم؛ این صنعت باید به سمت رقابتی شدن پیش رود و عرضه خودرو با تقاضا همخوانی داشته باشد.
دهقانی لزوم تولید خودروهایی با استانداردهای به روز را متذکر شد و افزود: سایر کشورها به سمت خودروهای پاک و الکتریکی حرکت میکنند، اما تولیدکننده داخلی کجای کار است؟
این نماینده مجلس در خصوص راهکارها گفت: باید اجازه دهیم خودروی خارجی برای تعادل بخشی به بازار داخلی وارد شود تا قیمتها را کنترل و از طرفی به شکل گیری قطبهای جدید تولید در کشور کمک کند.