به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، پارس درواقع فیس لیفتی از ۴۰۵ است که با الهام گیری از طراحی پژو ۴۰۶ انجام شده. پارس در سالهای اولیه با نامهای سفیر و پرشیا به بازار عرضه شد و رفتهرفته نام آن به پارس تغییر کرد.
پارس در طی این سالها با تیپهای مختلفی به بازار عرضه شد. تفاوت اصلی این تیپها در موتورشان بود. در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به سراغ تست و مقایسه پارس XU7 ۱۳۸۹ با پارس TU5 ۱۳۹۹ رفتهایم تا ببینیم آیا صنعت خودروی کشورمان در طی این یک دهه پیشرفتی هم داشته؟!
البته قبل شروع مقایسه باید گفت که در هر قسمت از این مقاله که امتیاز دو خودرو برابر شد، میتوان پارس قدیمی را پیروز اعلام کرد؛ چونکه قیمت پایینتر و سال ساخت قدیمیتر برگ برنده پارس قدیمی میشود.
طراحی ظاهری پارس:
ازآنجاکه میلیونها پارس در خیابانهای کشورمان تردد میکند، گمان نمیکنم طراحی پژو پارس برای کسی ناشناخته و یا جدید باشد! ازاینرو بخش طراحی ظاهری را خلاصه و زودتر به سراغ تجربه رانندگی و بررسی تفاوتهای فنی و کیفی این دو خودرو میرویم.
یقیناً طراحی پارس یکی از عوامل مهم در محبوبیت این خودرو بوده. شاید طراحی پارس نسبت به خودروهای خارجی هم قیمتش و یا حتی خودروهای چینی حرفی برای گفتن نداشته باشد اما بعد از گذشت بیش از ۲ دهه از طراحی این خودرو، هنوز هم ظاهری موردپسند خریداران ایرانی دارد. طراحی پارس بسیار شبیه به طراحی ۴۰۵ است. درواقع چراغهای کمی کشیدهتر با گرافیک داخلی بهتر و جلوپنجره متفاوت را میتوان جزو تغییرات اصلی طراحی پارس نسبت به ۴۰۵ دانست.
نمای جلو پارس با استفاده از خطوط تند تیز نسبت بقیه قسمتهای خودرو تهاجمیتر به نظر میرسد. سادهترین طراحی مربوط به نمای جانبی این خودرو میشود. طراحی قسمت عقب پارس، نه مثل طراحی جلو تهاجمی و نه مانند طراحی جانبی، ساده و بیپیرایه است؛ اما درهرصورت زیباتر از طراحی عقب ۴۰۵ به نظر میرسد.
تفاوت طراحی خارجی پارس ۸۹ با ۹۹ به تغییر فرم آیینههای جانبی و قالپاقها محدود شده است.
کابین پارس:
از اواسط سال ۹۳ داشبورد و صفحه کیلومتری با طرح جدید بر روی پژو پارس و ۴۰۵ قرار گرفت. مسلماً این داشبورد نسبت به داشبورد قبلی بروزتر و ازنظر بسیاری زیباتر است؛ اما هنوز هستند کسانی که (ازجمله من نگارنده) طراحی داشبورد قبلی را بیشتر میپسندند.
افت کیفیت متریال کابین در پارس مدل ۱۳۸۹ مورد تست ما که حدود ۶۰۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد کاملاً مشهود است. البته انتظار بیشتری هم از یک خودروی بهاصطلاح اقتصادی در بازار ایران با این کارکرد و شرایط نگهداری نهچندان مناسب نمیرود؛ اما در پارس جدید ۹۹ که حدود ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد این افت کیفیت دیده نمیشود که این هم منطقی است و انتظاری کمتر از این هم نمیرود؛ اما استفاده از متریال نرمتر و با کیفیت بیشتر به جای متریال خشک در داشبورد پارس ۸۹ نشان میدهد که نسخههای سالم و تمیز پارس قدیمی هنوز هم با قیمت پایینتر، کیفیت بالاتری در متریال کابین را به شما ارائه میکند.
دسترسی به ادوات کابین در هر دو خودرو نسبتاً ساده صورت میپذیرد اما به دلیل اینکه داشبورد مرکزی پارس جدید به صورت کاملاً عمودی نصب شده، دسترسی به کنترلرهای پایینتر بهسختی صورت میگیرد و نیازمند به تمرکز زیادی است به همین دلیل در این قسمت هم پارس قدیمی پیروز است.
فضای کابین و صندوق عقب هم در هر دو خودرو یکسان است و کوچکترین تفاوتی در آنها دیده نمیشود که امری منطقی است.
امکانات رفاهی و ایمنی پارس:
پیروز این بخش از قبل مشخص شده، البته قیمت بالاتر پارس جدید این موضوع را توجیه میکند. امکانات رفاهی و ایمنی مشترک این دو خودرو عبارتاند از: ترمز ABS، ایربگ راننده، سنسور دنده عقب، شیشه اتوماتیک راننده، مه شکنهای جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، چهار شیشه برقی و تنظیم آیینه با به صورت برقی؛ اما آیینههای تاشو برقی، پشتی صندلیهای برقی، کولر اتوماتیک الکتریکی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و ایربگ سرنشین کناری از امکانات اضافهتر پارس جدید نسبت به نسخه قبلی هستند.
مشخصات فنی پارس:
مطمئناً اگر قصد خرید پارس را داشته باشید انتخاب بین موتور ایکس یو سون و تی یو فایو از چالشهای شما برای خرید این خودرو است. البته ما در این بخش صرفاً مشخصات موتور این دو خودرو را در قالب یک جدول مقایسهای ذکر کردهایم و تست این موتورها در واقعیت در قسمت تجربه رانندگی صورت گرفته است.
موتور XU7 | موتور TU5 | |
حجم موتور | ۱۸۰۰ سیسی | ۱۶۰۰ سیسی |
تعداد سوپاپ | ۸ | ۱۶ |
قدرت | ۱۰۰ اسب بخار | ۱۰۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۳ نیوتون متر | ۱۴۲ نیوتون متر |
شتاب صفرتاصد | ۱۱ ثانیه | ۱۲.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر در ساعت | ۱۹۰ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت (ترکیبی) | ۹.۱ لیتر | ۷.۵ لیتر |
تجربه رانندگی:
نوبتی هم باشد نوبت مقایسه موتور این دو خودروست. در حالت سکون موتور ایکس یو سون نرمتر و روانتر از موتور TU5 عمل میکند. در حین حرکت نیز این موضوع مشهود است و هماهنگی موتور و گیربکس پارس قدیمی بسیار بسیار بهتر از پارس جدید با موتور TU5 است؛ اما در بحث شتاب و کشش ورق برمیگردد و اینجاست که پارس جدید با موتور TU5 کمی از پارس قدیمی جلو میافتد و آن را پشت سر میگذارد.
البته برای ما هم این موضوع عجیب بود و برای همین چند بار آزمایشهای خود را تکرار کردیم و در آخر متوجه شدیم که تعمیرات اساسی متعدد که بر روی موتور پارس قدیمی اعمال شده سبب این اتفاق است؛ اما اگر پارس قدیمی با موتور ایکس یو سون بدون تعمیر و با قطعات فابریک بود، مطمئناً به راحتی موتور TU5 را پشت سر میگذاشت و یا نهایتاً نتیجه رقابت را مساوی میکرد.
از بحث موتور که بگذریم متوجه ترمزهای قویتر پارس جدید نسبت به نسخه قدیمی میشویم. سروصدای داخل کابین پژو پارس ۹۹ بهمراتب به بهتر از پارس ۸۹ است زیرا از در پارس قدیمی سروصدای ادوات کابین و صدای باد واقعاً آزاردهنده است. البته قیمت پایینتر سبب میشود که بتوان تا حدودی از این مورد چشمپوشی کرد. سیستم تعلیق پارس قدیمی بسیار بهتر از پارس جدید است و در این موضوع شکی نیست. راحتی و دربرگیرندگی صندلیها نیز در پارس قدیمیتر بسیار بهتر است.
هندلینگ پژو پارس جدید با کمی اختلاف بهتر از پارس قدیمی است. عملکرد کولر در پارس جدید بهتر از نسخه قدیمی به نظر میرسد.
هزینههای نگهداری پارس:
قبل از هر چیز به سراغ هزینههای نگهداری و تعمیرات این دو خودرو میرویم. اگر بخواهیم معایب موتور ایکس یو سون را مشخص کنیم باید مصرف سوخت بالا و سوختن واشر سرسیلندر را ذکر کنیم؛ اما در موتور تی یو فایو، صدای نامعقول در دورهای بالای ۴۵۰۰، هماهنگ نبودن موتور و گیربکس و حساسیت بالا نسبت به روغن از معایب موتور TU5 است؛ اما انجام سادهتر تعمیرات موتور ایکس یو سون نسبت به موتور TU5 موجب شده تا نظر برخی از خریداران به سمت موتور ایکس یو سون بروند.
به گفته مالکان این دو خودرو، هزینه هر بار تعویض روغن پارس TU5 حدود ۵۰۰ هزار تومان و هزینه تعویض روغن پارس ایکس یو سون حدود ۴۰۰ هزار تومان میشود. جهت اطلاع بیشتر شما مخاطبان پدال از قیمت قطعات یدکی پارس، در جدول زیر قیمت برخی از قطعات آورده شده است.
نام قطعه | قیمت |
چراغ جلو | ۵۹۸ هزار تومان |
چراغ عقب | ۱۶۹ هزار تومان |
سپر جلو | ۱.۴ میلیون تومان |
سنسور اکسیژن | ۶۰۰ هزار تومان |
کاتالیزور | ۲ میلیون تومان |
رادیاتور آب | ۸۰۰ هزار تومان |
ECU | ۳.۵ میلیون تومان |
تسمه تایم | ۱۷۰ هزار تومان |
لنت جلو | ۲۰۰ هزار تومان |
لنت عقب | ۱۵۰ هزار تومان |
جمعبندی پارس:
اگر بخواهیم بیشیلهوپیله و رک و راست بین این دو خودرو، برنده را اعلام کنیم باید بگوییم که پژو پارس ایکس یو سون انتخاب ماست. قیمت پایینتر و کیفیت ساخت بالاتر نسبت به نسخه جدید از دلایل انتخاب ما بوده است.
البته بازار خرید فروش پارس TU5 داغتر است؛ اما بااینحال اگر نسخههای تمیز و سالم پارسهای قدیمی را پیدا کردید در خرید آن شک نکنید! در آخر باید به سؤالی که اول مقاله مطرح شد پاسخ داد که آیا صنعت خودروی کشورمان در طی این سالها پیشرفتی هم داشته؟! جواب در یک کلمه خیر است!
جداول مقایسه پارس:
جداول زیر و امتیازات صرفاً جهت مقایسه این دو خودرو است.
نکات مثبت پژو پارس با موتور ایکس یو سون | معایب پژو پارس با موتور XU7 |
کیفیت ساخت نسبتاً بالا | مصرف سوخت بالا |
سیستم تعلیق | بازار خرید فروش ضعیف نسبت به نسخه TU5 |
فراوانی قطعات یدکی | ضعیف بودن واشر سرسیلندر موتور |
نکات مثبت پژو پارس با موتور TU5 | معایب پژو پارس با موتور TU5 |
بازار خرید و فروش پر رونق | کیفیت ساخت پایین |
آپشنهای قابل قبول | هماهنگ نبودن موتور و گیربکس |
بهروز بودن موتور | سفارشی شدن برخی از آپشنها از اواسط سال ۹۷ (ترمز دیسکی عقب و رینگ آلومینیومی) |
پارس ۱۳۸۹ | پارس ۱۳۹۹ | |
هماهنگی موتور و گیربکس | ۱۸ | ۱۶ |
سیستم تعلیق | ۱۸ | ۱۷ |
شتاب و کشش | ۱۹ (در صورت سالم بودن موتور) | ۱۸ |
آپشن | ۱۵ | ۱۸ |
ارزش در مقابل قیمت | ۱۹ | ۱۷ |
جمع امتیازات (از ۱۰۰) | ۸۹ | ۸۶ |