به گزارش قطعات خودرو به نقل از گجت نیوز، مالکان خودروهای کارکرده و حتی صفر کیلومتر ممکن است با مشکل روشن نشدن (استارت خودرو مواجه شوند. این مشکل در زمانی که مالکان به وسیله نقلیه خود نیاز دارند میتواند به یک معضل جدی تبدیل شود. از این رو قصد داریم شما را با رایج ترین دلایل روشن نشدن ماشین آشنا کنیم.
صبح یک روز پر مشغله را تصور کنید که با عجله سوار خودرو شخصی خود میشوید تا به سرعت به محل کار یا فعالیت خود برسید؛ اما هنگامی که استارت خودرو را میزنید ماشین روشن نمیشود. در چنین شرایطی اولین موضوعی که ذهن شما را درگیر میکند خوابیدن باتری ماشین است. اگرچه در اغلب اوقات کاهش عمر باتری خودرو عامل اصلی روشن نشدن ماشین بوده، اما موارد دیگری نیز وجود دارند که حتی با وجود باتری سالم، مانع روشن شدن خودروی شما میشوند.
در ادامه این مطلب مهمترین دلایل روشن نشدن خودرو را با بررسی جز به جز اجزای دخیل در فرآیند روشن شدن خودرو بررسی میکنیم؛ پس اگر دچار این مشکل شدهاید همراه ما باشید.
چرا هنگام استارت زدن خودرو روشن نمیشود؟
همانطور که پیشتر اشاره کردیم همواره تنها علت استارت نخوردن ماشین خوابیدن یا فرسودگی باتری خودرو نیست؛ حتی هنگامی که برای موتورشویی به کارواشها مراجعه میکنید ممکن است بهدلیل عدم رعایت اصول فنی به سیستم برقرسانی خودرو شما آسیب وارد شود و در نتیجه آن خودروی شما روشن نشود. در واقع وجود هر نوع نقص در سیستم برق رسانی خودرو از مبدا تا مقصد مانع رسیدن جریان الکتریکی به شمعها و روشن شدن خودرو میشود.
مهمترین دلایل روشن نشدن خودرو
نرسیدن سوخت به پیشرانه
نرسیدن هوا به پیشرانه
خرابی سیستم برقرسانی و جرقهزنی: برای ترکیب شدن سوخت با هوا نیاز به یک نیروی محرکه است. این نیرو در خودروها توسط سیستم برقرسانی و انجام جرقه تامین میشود؛ مواردی چون خرابی باتری، دینام، رله پمپ بنزین و کابلهای رابط جز رایجترین ایرادهای انجام فرآیند احتراق در داخل موتور هستند.
خراب شدن موتور
فعال شدن کلید اینرسی
رایج ترین دلایل روشن نشدن خودرو
از رایجترین دلایل روشن نشدن ماشین میتوان به نرسیدن سوخت مورد نیاز به پیشرانه، نرسیدن هوا به پیشرانه، خراب شدن سیستم برقرسانی و خراب شدن پیشرانه اشاره کرد. توضیحات هر یک از این دلایل به شرح زیر است:
نرسیدن سوخت به پیشرانه
پیشرانه خودروهای احتراقی برای روشن شدن به سوخت نیاز دارد. از این رو یکی از دلایل روشن نشدن موتور به عدم سوخت رسانی مناسب مربوط میشود. مثلا اگر در باک خودرو بنزین وجود نداشته باشد، موتور برای روشن شدن به سوخت لازم دسترسی ندارد و به همین دلیل ماشین نیز روشن نخواهد شد. مواردی چون خرابی سیمکشی و سوکت پمپ بنزین، خرابی رله یا فیوز پمپ بنزین و خرابی پمپ بنزین بهعنوان دلایل اصلی نرسیدن سوخت به پیشرانه محسوب میشوند.
علاوه بر این، برخی اوقات کثیف بودن زیاد فیلتر بنزین باعث مسدود شدن مسیر حرکت سوخت از باک بنزین بهسمت پیشرانه خواهد شد و همین موضوع میتواند مانع روشن شدن خودرو شود. از این رو بهتر است حداکثر هر ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر، فیلتر بنزین تعویض شود.
نرسیدن هوا به پیشرانه
سوخت در پیشرانه خودرو با هوا ترکیب میشود تا با انفجار درون سیلندر، انرژی مورد نیاز برای حرکت خودرو تامین شود. از این رو اگر هوا در سیلندر وجود نداشته باشد، موتور خودرو نیز روشن نمیشود. در واقع هر دلیلی که از رسیدن هوای کافی به درون موتور جلوگیری میکند، مانع روشن شدن خودرو خواهد شد. از مواردی که مانع رسیدن هوا به پیشرانه میشوند میتوان به کثیف بودن فیلتر هوا و مسدود بودن مسیر هواکش اشاره کرد.
علاوه بر این، مسدود شدن مسیر خروجی دود در اگزوز نیز باعث مشکل جدی در عملیات تنفس موتور خواهد شد و به همین دلیل میتوان آن را یکی از دلایل روشن نشدن ماشین دانست.
خراب شدن سیستم برقرسانی
برق نیز به اندازه سوخت و هوا برای روشن شدن ماشین ضروری است. بهویژه انرژی سیستم جرقهزنی که باعث آسانتر شدن فرایند انفجار سوخت و هوای ترکیب شده درون سیلندر میشود، توسط سیستم برقرسانی تامین خواهد شد. از این رو خرابی سیستم برقرسانی یکی از دیگر دلایل روشن نشدن ماشین است. مواردی چون خرابی باتری، خرابی دینام و عدم شارژ باتری بههمراه خرابی رله دوبل جزو رایجترین دلایل عدم برق رسانی مناسب به پیشرانه محسوب میشوند.
علاوه بر این، در برخی از مواقع، پیشرانه خودرو بهدلیل خراب شدن سنسورها یا قطعات الکتریکی نیز روشن نخواهد شد؛ مثلا خرابی کامپیوتر خودرو، خرابی شمع و وایر، خرابی کوئل، خرابی سنسور دمای آب و خرابی یا کثیفی سنسور دور موتور باعث روشن نشدن ماشین خواهد شد.
برخی اوقات سیستمهای برقی خودرو پس از موتورشویی و نفوذ آب به درون موتور با مشکل مواجه میشوند؛ چرا که نفوذ آب و مایع شوینده به درون اتصالات و سوکت آنها باعث خرابی برخی قطعات الکترونیکی شده که نتیجه آن روشن نشدن ماشین خواهد بود.
خراب شدن موتور
وجود نقص در پیشرانه نیز باعث روشن نشدن ماشین خواهد شد؛ مثلا پارگی تسمه تایم باعث میشود که موتور بسیار راحت استارت بخورد یا پس از استارت زدن صدای برخورد دو فلز به گوش برسد که با این وجود پیشرانه روشن نخواهند شد؛ زیرا خرابی تسمه تایم باعث عدم حرکت سوپاپ میشود. علاوه بر این، خراب شدن شاتون، پیستون، میللنگ و یاتاقانها نیز از سایر دلایل روشن نشدن ماشین محسوب میشوند.
از سایر دلایلی که باعث وجود نقص مکانیکی در پیشرانه میشوند میتوان به افزایش دمای بیش از حد موتور، عدم وجود روغن کافی در پیشرانه، خرابی پمپ روغن و وجود ناخالصی و براده در مسیر روغن و نفوذ آنها به بخشهای حساسی چون یاتاقانها اشاره کرد. همچنین از آنجایی که برای روشن شدن اولیه پیشرانه به نیروی موتور استارت نیاز است، خرابی استارت خودرو باعث روشن نشدن ماشین خواهد شد.
فعال شدن کلید اینرسی
با وجود این که فعال شدن کلید اینرسی بهعنوان دلیل اصلی روشن نشدن پیشرانه خودرو محسوب نمیشود، اما باید آن را جزوی از ایرادهای مربوط به عدم برقرسانی موتور دانست.
این کلید در زمان تصادف با قطع جریان برق و بنزین باعث جلوگیری از آتشسوزی خودرو پس از تصادفها خواهد شد. این کلید برخی اوقات در زمان عبور از روی دستاندازها یا بر اثر تصادفهای نهچندان شدید نیز فعال خواهد شد که با فعال شدن آن، پیشرانه دیگر روشن نخواهد شد. البته با فشار دادن دکمه قرمز روی کلید مجددا میتوان پیشرانه را روشن کرد.
علت روشن نشدن خودرو در هوای سرد زمستانی چیست؟
اختلال در عملکرد باتری و غلیظ شدن روغن موتور مهمترین دلایل روشن نشدن خودرو در اوایل روزهای سرد سال محسوب میشود.
مشکل روشن نشدن خودرو در صبحهای سرد زمستانی بیشتر برای کسانی که پارکینگ ندارند و مجبورند خودروی خود را در فضای باز پارک کنند ایجاد میشود.
هوای بسیار سرد بر فرآیند شیمیایی درون باتری خودرو که وظیفه تولید و ذخیره انرژی الکتریکی را دارد تاثیر منفی میگذارد. این شرایط سبب کاهش راندمان خروجی باتری شده و باتری ضعیف شده نمیتواند انرژی مورد نیاز برای روشن کردن خودرو را تامین کند.
اگر در هنگام استارت زدن صدای ناله ضعیفی میشنوید و موتور ماشین روشن نمیشود ایراد از باتری خودرو شما است. یکی دیگر از نشانههای ضعف باتری خودرو، عدم روشن شدن چراغهای داشبورد است.
برای حل این مشکل قبل از استارت زدن، تمامی اجزای داخلی کابین مانند رادیو، ضبط، بخاری، چراغها و… که از باتری خودرو تغذیه میکنند را ابتدا خاموش کنید، سپس پدال کلاچ را نگه دارید و چندین بار با فاصله استارت بزنید.
اگر خودروی شما روشن نشد قبل از انجام روش بعدی، یکبار سیستم برق رسانی خودرو را چک کنید و مطمئن شوید سوکتهای کابلها در محل خود فیکس شده باشند.
روش دوم که بسیار کاربردی است جامپ استارت (Jump Start) نام دارد. در این روش دو خودرو را از سمت کاپوت جلو به یکدیگر نزدیک کنید، سپس قطبهای همنام باتری دو خودرو را از طریق کابلهای مخصوص به یکدیگر متصل کنید. در نهایت خودروی سالم را روشن کنید و منتظر بمانید تا باتری خودروی شما شارژ شود. تقریبا در مدت ۱۵ دقیقه باتری خودروی شما تا حد زیادی توان خود را بازیابی میکند. در انجام این فرآیند حواستان باشد که با قسمتهای فلزی باتری و موتور تماس فیزیکی نداشته باشید.
روش سوم، هل دادن خودرو است. اگر خودرو شما گیربکس دستی دارد میتوانید با هل دادن خودرو آن را روشن کنید. توصیه میکنیم برای روشن کردن خودروهای اتومات هیچگاه از هل دادن استفاده نکنید و به سراغ روش دوم بروید.
اگر ویسکوزیته روغن موتور شما برای هوای سرد مناسب نباشد خودروی شما روشن نمیشود!
هوای سرد سبب انبساط و غلیظتر شدن روغن موتور خودرو میشود. اگر غلظت روغن موتور از حد خاصی زیادتر باشد این ماده نمیتواند بهخوبی در لابهلای اجزای موتور جریان یابد. اگر در مناطق کوهستانی و سرد، ساکن هستید پیشنهاد میکنیم برای فصول سرد سال از روغن موتورهای رقیقتر استفاده کنید. برای تعیین بهترین روغن موتور مناسب خودرو خود میتوانید به کاتالوگ راهنمای خودرویتان مراجعه کنید. بهطور کلی روغن موتورهایی که دارای سازگاری با فصول سرد سال هستند از حرف W برای توصیف ویسکوزیته خود استفاده میکنند؛ مانند 10W-30 که مناسب هوای سرد هستند.
روشن نشدن خودرو به دلیل خرابی دینام
دینام یا آلترناتور با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی سبب شارژ شدن باتری خودروی شما میشود. اگر دینام خودروی شما آسیب دیده باشد و نتواند انرژی الکتریکی ماشین شما را تامین کند شارژ باتری ماشین بهسرعت تمام میشود. برای آنکه بفهمید دینام ماشین خراب شده است یا خیر، کافیست خودرو را در حالت درجا کار کردن قرار دهید؛ اگر خودروی شما پس از چند دقیقه خاموش شد، دینام خودرو دارای مشکل است.
همچنین اگر باتری خودروی شما نسبتا نو است و در روزهای سرد سال مشکل روشن کردن خودرو را دارید احتمالا عدم کارایی دینام سبب خالی شدن باتری ماشین شما میشود.
برای فهمیدن خرابی دینام میتوانید به نور چراغهای جلو و داشبورد توجه کنید؛ اگر میزان نور این چراغها کمتر از حد معمول باشد دینام خودروی شما خراب است. همچنین اگر در هنگام روشن کردن خودرو بوی سوختگی در داخل ماشین استعمال میکنید ممکن است دینام آسیب دیده باشد.
برای روشن کردن خودروهایی که دینام آنها از کار افتاده، کافیست خودرو را هل دهید یا میتوانید از روش باتری به باتری نیز استفاده کنید و بلافاصه بعد از روشن شدن خودرو به تعمیرگاه مراجعه کنید. از آنجایی که دینام رابطی بین موتور و باتری خودرو است بهتر است تعمیر و تعویض دینام را به افراد متخصص این حوزه بسپارید.
علت استارت نخوردن ماشینهای گیربکس اتومات
همانطور که برای روشن کردن ماشینهای گیربکس دستی نیاز است پدال کلاچ را قبل از استارت زدن فشار دهید، در ماشینهای گیربکس اتومات نیز باید قبل از استارت زدن دسته دنده را روی یکی از حالتهای پارک (P) یا خلاص (N) قرار دهید. در غیر این صورت، ماشین شما در دنده است و روشن نمیشود. برای تعویض دنده به حالت پارک یا خلاص، ابتدا پدال ترمز را فشار دهید و سپس دسته دنده را در موقعیت صحیح تنظیم کنید.
خودروهای گیربکس داخلی نیز بر اساس استانداردهای جدید ایمنی از همین قانون پیروی میکنند.
روشن نشدن ماشین به دلیل خالی بودن باک سوخت
بعضی از مواقع علت روشن نشدن خودرو سادهتر از آن چیزی است که به آن فکر میکنید. اگر در داخل باک خودروی شما سوختی نباشد که احتراق داخل مخزن پیستون را تکمیل کند، طبیعی است که موتور ماشین روشن نشود. اگر ماشین شما پس از استارت زدن روشن نشد ابتدا آمپر مخزن سوخت ماشین را چک کنید تا از وجود سوخت در باک اطمینان یابید.
برای حل این مشکل کافیست مقداری سوخت در داخل باک خودرو بریزید و استارت بزنید؛ خواهید دید که خودروی شما روشن میشود.
روشن نشدن خودرو به دلیل خرابی استاتر
استارتر یا استارت خودرو یک موتور الکتریکی کوچک است. در واقع شما ابتدا یک موتور کوچک را برای روشن کردن موتور اصلی خودرو روشن میکنید. هنگامی که شما استارت میزنید با برقراری جریان الکتریکی استارتر، این مولد را روشن میکنید. استارتر با تبدیل انرژی الکتریکی باتری به انرژی مکانیکی سبب روشن شدن خودروی شما میشود.
اگر پس از چند بار تلاش ناموفق برای استارت زدن توانستید موتور خودرو را روشن کنید استارتر خودرو شما در حال خراب شدن است. همچنین اگر هنگامی که قفل خودرو را با سوئیچ باز میکنید و برق به پشت آمپر میآید صدای تیکمانندی میشنوید و خودرو استارت نمیخورد، احتمالا استارتر خودرو شما نیمسوز شده است.