به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،اگرچه حرکت به سمت تولید موتورهایی با حجم کمتر و توان بالا بیشاز یک دهه است که در دنیا آغاز شده اما امواج این حرکت بهتازگی به صنعت و بازار خودرو ایران رسیده است. این روزها در تولیدات عرضهشده خودروسازان داخلی بیشاز هر چیز موتورهای توربوشارژ را می بینیم که برای تغذیه سالم باید از بنزین با اکتان بالا یا همان بنزینسوپر استفاده کنند.
با اینحال اما عدم توازن در تولید خودروهای جدید با نوع سوخت باعث شده است مالکان خودروهای توربو با مشکلات فراوانی برای تامین سوخت مناسب مواجه شوند. تا جاییکه بازار برخی تامینکنندگان اکتانبوسترها به شدت داغ شده و با دریافت قیمتهای نجومی سعی در تامین نیاز مالکان خودروهای جدید دارند.
با بررسی آمار خودروهای موجود در کشور میتوان دریافت خودروهایی با قلب توربو سهم بسیار اندکی در سبد 27میلیون خودرو درحال تردد در کشور را دارند. از این تعداد که 17میلیون دستگاه آن را خودروهای شخصی، 4میلیون دستگاه را وانتبارهای عمومی و 5میلیون و 500هزار دستگاه را موتورسیکلتها تشکیل میدهند، سهم توربوشارژها بسیار اندک است و برای جایگاهداران کشور توجیه اقتصادی چندانی برای تامین سوخت آنها ندارد.
تاجاییکه بهگفته جایگاهداران بهدلیل فروش کمتر بنزینسوپر و در نتیجه آن تبخیر بیشتر، عرضه این نوع سوخت نهتنها سوده نیست بلکه زیانده هم است. اما آنچه مهم بهنظر میرسد، لزوم تامین سوخت موردنیاز خودروهایی از این دست است که هر روز هم برتعداد آنها افزوده میشود.
برهمین اساس به نظر میرسد شرکت پخش فراوردههای نفتی ایران باید برای تامین نیاز مالکان این خودروها، بنزینسوپر را به صورت هدفمند و به فواصل مشخص در تعدادی از جایگاههای سوخت عرضه کند تا در یک سفر درونشهری و از آن مهمتر بینشهری و استانی مالک خودرو دغدغه تامین سوخت مناسب برای خودرویش را نداشته باشد.
اقدامی که میتوان از جایگاههای دولتی آن را آغاز کرد و زیان ناشی از کمبود تقاضای بنزینسوپر را به جایگاهداران خصوصی تحمیل نکرد.
اما اینکه در یک پهنه جغرافیایی نتوان به بنزینسوپر دست یافت، هیچتوجیهی ندارد. ازسویدیگر بهتر است با طراحی نرمافزارهای موبایلی امکان نمایش جایگاههای عرضهکننده انواع سوخت اعماز دیزل یا سوپر را مشخص کرد تا افراد بدون سردرگمی نسبت به تامین نیاز خود به ویژه هنگام سفر اقدام کنند.